28 januari 2019

Alpheios en gamend leren met VR-bril: schoonmaken in een wereld zonder er echt te zijn!

Opleiden in het schoonmaken van Stof- en Kiemarme ruimtes (SKAR) met een Virtual Reality-bril op… Dat opent de ogen. Dat biedt mogelijkheden. Dat geeft inzicht. Alpheios maakt er sinds kort gebruik van. En met succes en enthousiasme: “De mogelijkheden van 360° VR zijn eindeloos. In omgevingen waar het oefenen van schoonmaakmethodieken niet mogelijk is, waan je je met 360° VR wel écht in die omgeving. Door deze extra dimensie van VR kunnen cursisten daadwerkelijk oefenen in bijvoorbeeld een cleanroom. Alle mogelijke situaties die zich in de praktijk voor doen, kunnen worden gesitueerd, zonder dat het gevaarlijk of spannend wordt. Een veilige omgeving om fouten te maken dus.” stelt Rita Brouwer, manager Service Concepts bij Alpheios.

Schoonmaken in een 360° game: de 360° game die Alpheios in zijn SKAR-trainingen gebruikt, zorgt ervoor dat cursisten direct zien waar ze op een juiste manier schoonmaken en waar nog verbetering nodig is. “Ze ervaren de training alsof ze daadwerkelijk in de cleanroom aanwezig zijn”, vertelt Werner Jansen van Jans Control. Hij geeft namens Alpheios deze trainingen. Het Amphia Ziekenhuis in Breda is een van de ‘gamechangers’ die de bril op durfde te zetten. “De schoonmakers waren enthousiast. Gamend leren en direct het effect van hun handelingen ervaren. Hoe leuk en leerzaam is dat. ”

Ervarend leren = altijd in control
Een besmetting of uitbraak altijd voorkomen is niet realistisch, maar altijd in control zijn wel. Rita Brouwer: “In de keten van infectiepreventie kennen we preventie, inperking en bestrijding als fases, waarin een besmetting kan uitgroeien tot een uitbraak. Dat altijd in control zijn essentieel is, hoeven we niet uit leggen, wel dat ervarend leren heel belangrijk is voor het voorkomen van infecties. We zien infectiepreventie als een schaakspel. Strategisch denken, goed georganiseerd de juiste stap zetten, constant analyseren en telkens drie stappen vooruit denken. Door medewerkers ervarend te laten leren, zien we dat een blijvend resultaat wordt gerealiseerd met een verbetering in de uitvoering van het infectiepreventiebeleid als gevolg.”

Reageren? Doen! Mail: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur...

21 juli 2023

#FOTOFRIDAY Cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon

Heb jij ze al gespot? De opvallende cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon. Door het hele land kom je de cleanteams ze tegen op talloze grote en kleinere...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...

07 maart 2022

Gezond & veilig werken

Verkeerd schoonmaken is belastend voor je lijf. Daarom maakt de RAS instructiefilmpjes met tips hoe je het best elke dag gezond en veilig werkt in de Schoonmaak. Werken in...

20 mei 2019

Kennisdagen vloeronderhoud Taski: “Een vloer is het visitekaartje, ga er goed mee om”

Kennis delen en zelf ervaren hoe je goed vloeronderhoud kunt uitvoeren. Deze thema’s staan centraal tijdens de Diversey/Taski Kennisdag. Op 16 mei vond de eerste bij Schwartzmans in Waalwijk plaats. Er...

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...

08 mei 2023

Help pandgebruikers en jezelf gezond te leven en vrijer te ademen

Tranende ogen, een loopneus en een vervelende kriebel in de keel – allergieën zijn best vervelend. Veel mensen worden getroffen door allergische reacties, vooral tijdens het pollenseizoen, dat kan...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

04 mei 2020

Paul Harleman van Vileda Professional: “Routinematig desinfecteren is niet zinvol. Niet doen”

“We moeten de situatie waarin we nu als gevolg van het SARS-CoV-2 virus zitten niet onderschatten, maar we moeten het ook niet overschatten en overreageren”, verduidelijkt Paul Harleman van...

19 juni 2019

Blog: CMR-reiniging, vaker noodzakelijk dan verwacht

Op locaties waar productie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, zoals in werkplaatsen, hangars, loodsen en timmerwerkplaatsen, treedt vervuiling op plaatsen op, die vaak moeilijk bereikbaar zijn of te complex om in...