9 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean Amsterdam in het verschiet met diverse productlanceringen, zou 2020 hét jaar voor ons worden”, blikt Mr. Excentr Niek Besuijen terug. Wat begon met zorgelijke berichten over corona van onze partners uit Azië en het Midden-Oosten, volgde zich al snel op met signalen dat ook Europa de dans niet zou ontspringen. “De daarop volgende ‘wat als-strategie?’ werkten we begin februari uit voorzorg uit. We hadden toen nog het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen. Hadden we deze impact van de coronapandemie verwacht? Nee. Het leed en de horror die gepaard gaan met dit virus, zijn ongelofelijk en zet veel problemen in perspectief. Met dat in het achterhoofd lopen wij als fabrikant van reinigingsmachines uiteraard ook tegen veel uitdagingen aan.”

Excentr is momenteel in zo’n 40 landen actief, veelal via een dealernetwerk, en deze dealers hebben op dit moment allemaal iets gemeen: de focus ligt volledig op desinfectie- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast worden door de economische krimp en onzekerheid veel grote uitgaven naar de toekomst uitgesteld. “Dit is iets wat wij goed merken”, deelt Niek. Voor het team van 15 toppers, waarvan 6 productie- en ontwikkelinggerelateerd, zijn dit spannende tijden. De afzet van schrobmachines is wereldwijd drastisch gekrompen en onze productie draait op een minimale bezetting.”

Kostendekkend blijven
Onderdeel van de ‘’wat als-strategie?’ was het opnemen van producten waar tijdens een crisis een specifieke vraag naar ontstaat. Niek: “We pakten dit op en aan om kostendekkend te blijven en niet in de problemen te raken. Dit klinkt leuk, maar is natuurlijk ontzettend lastig. De specifieke vraag zorgt voor schaarste en zet de prijzen onder druk. Toch lukte het ons; tussen Excentr en Tevan, producent van professionele reiniging- en desinfecteermiddelen, ontstond een mooie samenwerking in het promoten, trainen en verkopen van gecertificeerde desinfectieproducten. Het delen van kennis en het promoten van hapklare methodieken in combinatie met gecertificeerde producten is, zeker in Duitsland, zeer goed aangeslagen.”

Hygiënestation met verrassende opties
“Onze ontwikkelingsafdeling was ook zeer druk met het vormgeven van een hygiënestation”, vervolgt Niek. “Ons hygiënestation is een uitgebreidere versie van de hygiënepalen zoals velen deze aanbieden. Met dit station zijn opties tot handdesinfectie, oppervlaktedesinfectie, minirol (papier), microvezel, handschoentjes, wet wipes, haarnetjes en een afvalbakje allemaal verwerkt in één net station.”

De ‘wat als-strategie’ van Excentr had meer in zich: “Door de lockdown konden onze commerciële mensen niet reizen en demonstraties en trainingen geven. We hebben geprobeerd die tijd zo goed mogelijk in te delen door te focussen op contentcreatie. Het maken van online productdemonstraties, methodetrainingen en dergelijke geeft zeker in een tijd waarin persoonlijk contact minder is, een leuke dynamiek aan het klantcontact. Van spraak naar beeld. Verschillende internationale markten reageren hier goed op; het werpt zijn vruchten af in sales. Dat is fijn.”

Vooruitkijkend…
“De komende tijd vraagt om een andere aanpak en benadering om succesvol te kunnen ondernemen als bedrijf. De kracht hebben om mee te kunnen bewegen met de situatie is ‘key’: hoe sneller, hoe beter. Onze inspanningen om betere online content te maken en verschillende investeringen die wij gedaan hebben in systemen, die het gemakkelijker maken om onze doelgroep te bereiken, stemmen ons positief over de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Excentr, de techniek van de toekomst
Excentr is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige, innovatieve vloerbewerkingsmachines, producten en concepten die werken volgens de Excentr-methode’. Deze manier van werken geeft u 5 grote voordelen ten opzichte van de traditionele machinale reinigingsmethodes: 4x sneller, unieke vorm, ergonomisch verantwoord, milieuvriendelijk en dieptereiniging.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

01 juli 2020

Blog: Na het klappen geen flappen

“Waarom is het salaris van een vuilnisman veel lager dan dat van een bankier? Het standaardantwoord: zo werkt de markt nu eenmaal. Maar in werkelijkheid is het niet de...

08 april 2020

Blog: Schoonmaken met bacteriën?!

Daar zitten we: zoveel mogelijk vanuit huis werken, want er heerst een virus. De schoonmaak wordt (eindelijk) erkend als een essentieel onderdeel om te zorgen voor een hygiënische (werk)omgeving....

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

24 juli 2020

Nieuw: Excentr Handhero: niet voor maar in de hand liggende machinale reiniger

Het is niet voor de hand liggend om een Excentr reinigingsmachine te ontwikkelen, waar je niet achter hoeft te lopen. En toch is er nu een: de Excentr Handhero...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

02 juni 2020

Borgen schoonmaakkwaliteitsmetingen een veilige werkomgeving? “Nee, mindset moet veranderen”

Kunnen de huidige kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voldoende hygiënisch om een veilige werkomgeving waarborgen? In drie dagen 3085 mensen bereiken, 1914 van hen prikkelen we om onze oproep geheel...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

03 april 2017

Numatic concept Happy Cleaning krijgt vervolg op Dealerdagen

Een nieuw concept, een wereldprimeur: Numatic presenteerde op Vakbeurs Facilitair 2017 Happy Cleaning, het concept met een vrolijk gezicht, dat staat voor schoonmaakkwaliteit, service, inzet en gastvrijheid. Na retail...