1 januari 2020

HR-dienstverlener 365Cleanit: “We denken mee in arbeidskrapte en andere HR-uitdagingen”

“Schoonmaakbedrijven hebben er vaak een uitzendbureau naast om de gewenste flexibiliteit te ondervangen en risico’s te beperken.” In de veranderende wereld van wet- en regelgeving en in een markt die nu mede door de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de schoonmaakcao duurder wordt, zijn er bedrijven die hun nek uitsteken om dergelijke problemen op te lossen. 365Cleanit is er één. Een ontzorger in risico’s en administratie én een bedrijf die een antwoord heeft op de behoefte aan flexibiliteit. Geen generalist, maar een specialist met 15 jaar ervaring als HR-dienstverlener. Twee jaar geleden koos Rutger van Katwijk bewust voor een nieuwe specialisatie in de schoonmaakbranche: “Een branche waar het om mensen draait. Wij zetten de mens centraal.”

Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden

“Misschien kennen schoonmaakondernemers ons al van de Schoonmaak Golfdag, waarvan wij nu al twee jaar ambassadeur zijn. Of van het recente OSB-congres en het Golden Service Awards-feest. We verkennen de markt en maken kennis met schoonmaakbedrijven, van klein tot groot, die behoefte hebben aan flexibiliteit, stabiliteit, ontzorging, minder risico’s, minder administratie en een betere en snellere instroom van kwalitatief personeel”, introduceert sales en business development director Rutger van Katwijk 365Cleanit.

Goed werkgeverschap, hoe dan?
Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit. “We zijn een HR-dienstverlener met jarenlange ervaring in diverse sectoren, zoals de transportsector. Onze kracht? We kiezen bewust voor specifieke markten, zoals transport en schoonmaak. We zijn dus een specialistisch en geen generiek uitzendbureau. We zijn qua tarieven zeer concurrerend en goedkoper dan elk uitzendbureau”, legt accountmanager Bas Doorn uit.

Elke dag de beste ondersteuning in werkgeverschap, voor werkgever en werknemer; dat is de missie van 365Cleanit

Per 1 januari gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) van kracht. Deze wet heeft diverse gevolgen voor werkgevers en werknemers. De overheid wil de balans op de arbeidsmarkt verbeteren en het verschil tussen werknemers met vaste en flexibele contracten verkleinen. Rutger: “Met onze HR-kennis zorgen we ervoor dat de schoonmaakmedewerkers krijgen waar ze recht op hebben. Goed werkgeverschap is belangrijk en de enige manier om mensen aan je organisatie te blijven binden. We hebben inmiddels honderden schoonmakers in dienst. We nemen ze serieus, ze voelen zich op hun plaats en gewaardeerd. Het is fijn voor ze dat ze bij een specialist in dienst zijn. Ze kiezen bewust voor de schoonmaakbranche en vinden via 365Cleanit via een flexibel contract de weg naar een vast contract.”

Boeien en binden
In de schoonmaakbranche is een groot tekort aan personeel. Toch lukt het 365Cleanit om voor schoonmaakbedrijven – van klein tot groot – mee te denken in oplossingen voor de problemen op HR-gebied. “We zijn een recruitmentpartner. We helpen en creëren bijvoorbeeld ‘werkenbij’-webpagina’s, specifieke recruitmentpagina’s voor onze klanten. Daarnaast zetten we de modernste recruitmenttools in om mensen te boeien en binden, en we bieden ze vervolgens een arbeidscontract aan.”

Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s

Bas: “Ons hoofdkantoor zit in Noord-Brabant, maar we werken landelijk. Sterker nog, zelfs over de grens. Voor de transportbranche hebben we een organisatie met 15 vestigingen in onder meer Nederland, België, Duitsland, Polen, Roemenië en Litouwen. We gaan graag met bedrijven in gesprek om te polsen waar hun behoeften liggen, hoeveel, waar en waarom zij schoonmakers flexibel in willen zetten. Volop mogelijkheden, maar zoek je voor vanmiddag ad hoc 3 schoonmakers voor een object, dan ben je bij ons niet aan het goede adres.”

What’s in it for… schoonmaakbedrijven
“We weten dat naast de arbeidskrapte in de schoonmaak de druk op de ketel hoog is. Hierdoor worden er mensen aangenomen waarvan het arbeidsverleden onbekend is of zonder enige ervaring in de sector. Dat is mooi en zeer zeker nodig, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee voor ondernemers. Schoonmaakbedrijven hebben dus behoefte aan instroom op flexibele basis en willen zo min mogelijk risico’s. Door gebruik te maken van de dienstverlening van 365 Cleanit, zijn zij dan ook niet verantwoordelijk voor een zieke medewerker en hoeven niet zelf met contracten voor bepaalde tijd te werken.”

“Werkgever zijn wordt steeds complexer en daardoor moeilijker. We zijn de HR-afdeling op afstand en hechten veel belang aan maatschappelijk en verantwoord ondernemen.” Rutger tot slot: “Wie wil sparren? Investeer een halfuur van je tijd om ons te ontmoeten en ontdek waarom andere ondernemers voor ons gekozen hebben.”

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2019

Blog: Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert!

Vertel een verhaal. Binnen de marketing zie je het alleen nog maar: alles draait om het creëren van een gevoel de juiste ‘tone of voice’ of ‘storytelling’. Ik verbaas mij...

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...

07 april 2020

OSB en RAS volgen met mobiliteitscentrum voor schoonmaakondernemers

OSB, RAS en de sociale partners FNV en CNV zijn op 6 april het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gestart om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens deze coronacrisis. Dergelijke...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

29 april 2020

Blog: Coro-voor en Coro-na?

Het is een grappige woordspeling die ik hoorde in het satirische tv-programma Draadstaal. Coro-voor en Coro-na zetten mij aan het denken. Gelukkig komen er steeds meer positieve geluiden over...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...

13 februari 2020

Biga Groep en Openbaar Lyceum Zeist gaan hand in hand: “Gewoon mensen een kans geven”

Het Openbaar Lyceum Zeist en het Openbaar VMBO Zeist werken al bijna 10 samen met Biga Groep. Een schoonmaakteam van 11 mensen zorgt dat de scholen en het buitenterrein...

24 oktober 2019

Succes WVS Schoonmaak en Topacademie: waardevol passend werk toegankelijk en toekomstgericht

Na een succesvolle pre-pilot in het voorjaar van 2019 pakt WVS Schoonmaak – ‘gewoon een goed schoonmaakbedrijf’ uit Roosendaal – samen met drie regionale scholen voor speciaal onderwijs (VSO)...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...