21 januari 2020

WasZeker: nieuw wasproces Asito en Marbell zorgt voor hygiëne, voorraad en enthousiasme

Bij het schoonmaken van complete ziekenhuizen komt behoorlijk wat organisatorisch werk kijken. Zo moet er nagedacht worden over hygiëne-eisen, patiëntveiligheid en het inrichten van het wasproces. Bij een klant van Asito, het Jeroen Bosch ziekenhuis, was dit proces niet optimaal ingericht. Hoog tijd voor een verbeterslag! Samen met textielreiniger Marbell heeft Asito het nieuwe wasproces WasZeker ingericht. Een unieke samenwerking die ervoor zorgt dat er altijd voldoende schoonmaakmateriaal is en bovendien binnen de hygiëne-eisen gewerkt wordt. WasZeker dus!

“Hoe zijn wij altijd zeker van genoeg moppen en doeken? En hoe kunnen we de JCI-eisen direct meenemen in ons wasproces?” Over deze vraag boog Mariken Koek, vestigingsmanager bij Asito, zich. Door het jaar heen verdwenen er steeds meer doeken en moppen, omdat deze bij het vuilnis belandde of in een andere wasserij terecht kwamen. De schoonmaakkrachten gingen zelfs moppen en doeken ‘hamsteren’, zodat ze zeker waren van genoeg schoonmaakmateriaal voor de volgende ronde. Tijd om orde op zaken te stellen. Mariken: “We zijn dus op zoek gegaan naar een nieuwe textielreiniger en zijn zo bij Marbell terecht gekomen.”

WasZeker pakketten
Mariken: “Eenmaal om de tafel met Marbell hebben we gezocht naar een manier om ons wasproces zo optimaal mogelijk in te richten. Zo kwamen we op het idee om te werken met taakgerichte WasZeker pakketten.” WasZeker pakketten zijn pakketten met daarin het precieze aantal moppen en doeken voor één bepaalde taak. Een schoonmaakkracht krijgt iedere dag een eigen schoonmaakpakket per taak. Op deze manier zijn zij verzekerd van het juiste aantal doeken en moppen voor de taak. De WasZeker pakketten worden bovendien geseald aangeleverd. Dit zorgt ervoor dat de pakketten direct voldoen aan de richtlijnen, die volgens de JCI-normering gesteld worden. Compleet JCI-proof dus!

Van pilot naar implementatie
In januari 2018 zijn Asito en Marbell gestart met een eerste pilot in een deel van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Mariken: “Het nieuws over de taakgerichte pakketten verspreidde zich als een lopend vuurtje onder de schoonmaakkrachten. Zij waren enthousiast en wilden er ook mee aan de slag.” Vanaf september is het wasproces op alle afdelingen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis geïmplementeerd. Mariken: “Het nieuwe wasproces werkt uitstekend, elke dag ontvangen we honderd pakketten met daarin precies genoeg moppen en doeken. Wanneer Marbell de pakketten levert, nemen ze direct weer netjes de vuile was mee!”

Spreekt het WasZeker wasproces je aan? Lees de vijf voordelen via deze link.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

17 mei 2023

Hygieneforum: Is schoonmaak onderdeel van het HACCP-plan in grootkeukens?

Tijdens het Hygiëneforum in RAI Amsterdam op 17 mei zijn er voor de gasten diverse workshops. Zo ook een over hygiëne in grootkeukens. Robert de Brauwer, Technical Manager Benelux...

09 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een...

17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag...

20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet,...

19 mei 2023

Ontmoet Ella

Ga je binnenkort vliegen? Dan heb je grote kans dat je Ella ontmoet, de nieuwe ‘collega’ van de schoonmakers van Asito op Schiphol. Ella is een robot die zowel...

10 mei 2019

#filmFriday Dit zijn de 5 Schoonmaakkracht van het Jaar-finalisten

Voor de tiende keer organiseert Asito haar Schoonmaakkracht van het Jaar-verkiezing. In  aanloop naar de spannende finale op vrijdag 14 juni, De Dag van de Schoonmaker, was er op...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...