22 april 2020

Blog: Virusvrije marketing

De dag waarop je moeder sterft, dat jij wordt losgelaten
En al haar eigenschappen erft, in meer of mindere mate…

Met deze tekst begint Karin Bloemen haar prachtige, treffende liedje Geen kind meer. Ik posste het eerste couplet op Facebook enkele uren nadat mijn moeder op 15 januari 2020 om 21.44 uur overleed. Op de prachtige leeftijd van 88 jaar sloot zich een prachtig leven. De post leverde hartverwarmende reacties uit soms verrassende en zakelijke hoeken op. Maar ook prachtige bloemen, mailtjes, appjes en kaartjes van zakenrelaties en mijn concullega’s. Prachtig.

Zo’n periode doet iets met je. Je leert je vrienden kennen. De oprechtheid. De warmte. Het medeleven. Je voelt nog meer wat je raakt.

Als een marketeer je dan mailt waar de bereikcijfers blijven van die week, oké. Je belt en je legt uit dat je moeder is overleden en morgen (woensdag) wordt weggebracht. Je krijgt dan de opmerking: “Dan doe je de cijfers donderdag”, dan komt die keihard binnen. Dan ben je in mijn ogen geen marketeer.

Want marketing is beleving. Inleving. Bewustzijn. Emotie. Waarde. Nu we in de bizarre en bijzondere tijd van corona leven, blijkt dat des te meer. Marketing is essentieel. Het advies is daarom: houd aansluiting met je medewerkers, klanten en relaties. Wie dat nu niet doet, mist dadelijk – na het coronatijdperk – de aansluiting.

Toen ik maandagmiddag in de tuin van m’n ouders huisje in Renesse genoot van een middagje vrij en samen met m’n lief de onkruidrijke tegelvloer aanpakte, bedacht ik me hoe rijk ik ben. Met zoveel lieve vrienden om me heen. Ook zakelijk. Ik besefte ook met hoeveel kanjers van marketeers ik mag samenwerken. Zet ik die rijkdom naast de marketinguitdaging waar we nu als sector voor staan, dan zet ik me weer belangeloos in voor het imago van de schoonmaak. Ik besef het, weinig zakelijk maar het voelt goed.

Nee, het gaat juist nu niet om aandacht trekken, geld verspillen of socialemediastatistieken; het is tijd om gezien te worden, om waardevolle verbinding. Daar ligt de kans voor onze hele schoonmaaksector. Dus organiseer ik kosteloos kleine video-inspiratiesessies over de #anderhalvemetereconomie. Want de schoonmaakheld moet zijn/haar rol kunnen blijven vervullen. En hygiëne is nu essentieel voor het inperken van het virus, maar wordt ‘morgen’ cruciaal voor het voorkomen van het virus. En ja, schoonmaak staat eindelijk op de agenda. En hoog ook. Dat moeten we zou houden. Een uitdaging, ook voor ons marketeers!

Binnen één dag zijn de eerste video-inspiratiesessies al bedacht: de nieuwe schoonmaakeconomie, robotisering, opleiding, disposable cleaning en hygiënepapier. Wie en wat volgt? Mail jouw suggestie: [email protected].

Petra de Bruin,
verbinder, pionier, enthousiasteling, schoonmaakliefhebber

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne...

09 augustus 2019

#filmFriday Maak binnen 2 minuten het verschil in toiletklantbeleving

Verbeter de klantenervaring en -beleving van een toiletbezoek: Katrin Freshness brengt drie nieuwe geuren: de zachte bries van Arctic Breeze, de warme geur van verse bloemen met Sunny Garden...

17 september 2025

VSR Zomerevent: van inhoudelijke updates tot een warm gesprek met goeiegast Martijn Verspeek

Op woensdag 10 september kwamen leden en partners samen bij UP Events in Amsterdam voor het VSR Zomerevent. In een grote tent werd teruggeblikt op lopende onderzoeken en projecten...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....

07 november 2021

Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) en Schoonmakend Nederland slaan handen ineen

Een financiële bijdrage voor álle (nabestaanden van) schoonmakers die door hun werk in de coronazorg op de intensive care (IC) terecht zijn gekomen of zelfs zijn overleden. Zodat zij,...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

14 mei 2020

Filmverslag: Entrio waardeert corona-werkdruk poetscollega’s met bloemengroet

Als dienstverlener in de kantorenschoonmaak werd ook Entrio (Harelbeke / Kortrijk) getroffen door de coronacrisis. Verminderde activiteit in kantoren en zelfs volledige sluitingen bij heel wat kantoren zorgen voor...

17 oktober 2024

Een frisse toilet ervaring met de Tork Constante Luchtverfrisser

Sanitaire ruimtes op kantoor vormen de grootste bron van klachten, goed voor meer dan 45% van de klachten die facilitair managers ontvangen.¹ Om bedrijven te helpen dit soort klachten...

02 november 2018

Instituut Fysieke Veiligheid kiest voor totaalbelevingsconcept EW Facility Services

Voor het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing zocht het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) naar één ondernemende, proactieve partner voor hun locaties in Arnhem en Zoetermeer. Deze locaties werden schoongemaakt door...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...