15 januari 2020

Blog: Is het einde van apps nabij?

Kijk op je telefoon, en je ziet een lawine aan apps voorbijkomen. De app-hype kreeg zo’n 10 jaar geleden vleugels toen de meeste websites nog niet erg mobielvriendelijk waren. Maar wat als je anno 2020 nog geen app kunt aanbieden? Of wat als je app toch echt aan een grondige vernieuwing toe is?

Het aantal downloads van apps neemt dramatisch af. Een Amerikaans onderzoek wees uit dat de gemiddelde smartphonegebruiker in 2018 geen enkele app meer heeft gedownload. Dat is natuurlijk niet zo gek. Smartphones kunnen vaak niet meer dan zo’n 100 apps aan, maar dat is voor de meeste mensen al veel te veel. Bij 20 gebruikte apps houdt het voor de meesten van ons vaak op, anders zien we door de bomen het bos niet meer. Whatsapp, Instagram, Buienradar, Facebook, bankapps, noem maar op, die zullen zich geen zorgen hoeven te maken. Maar een app van een lokale pizzeria? Laten we eerlijk zijn, tenzij je een pizzaverslaving hebt, zit geen mens daar op te wachten.

Daar komt bij dat apps voor jou als ondernemer niet gebruiksvriendelijk zijn. Een website aanpassen is vaak een redelijk eenvoudige zaak, dat je met een content management systeem ook vaak zelf kunt doen. Maar een app blijft het domein van de specialist, en je app actualiseren kost daarmee in de regel een bak geld. Plus, als een smartphone wordt geüpdatet, zijn er altijd wel een of meer apps die het dan niet doen. Dat wordt dan opnieuw installeren – dat moest ik elke keer met Instagram als mijn telefoon weer eens een update kreeg. Of, als het probleem ernstiger is, dan moet je je app door de maker laten ‘debuggen’. Kassa.

Internetdeskundige Lang Ng voorspelt daarom, dat de meeste apps binnen drie tot zeven jaar zullen verdwijnen. Dat komt dan vooral door de komst van gebruiksvriendelijk mobiele websites. Daarnaast zullen grote bedrijven steeds meer apps aanbieden, waar je als ondernemer kunt aanhaken, zonder zelf te hoeven ontwikkelen. Zo hebben Go-Jek, een Indonesische ride-share app en WeChat, de Chinese tegenhanger van Whatsapp, hun diensten tot bijna elke sector uitgebreid, door allerlei services, zoals bestel- en betaalsystemen, in de app te integreren. Dat kun je in de nabije toekomst ook van Whatsapp verwachten.

Voor ons, ‘gewone’ ondernemers is het antwoord op de vraag in de titel daarom ‘ja’. Dus wees slim, zorg voor een goede en mobielvriendelijke website, en stuur die app maar met pensioen.

Martin van Duijn en Cock Koelewyn
directie van Seashore Media

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2019

Supporter FM Next Generation: i-team geeft jong en oud ‘ownership’

De 26-jarige Niels van der Sanden vertelt waarom i-team Global, het in 2018 opgerichte platform FM Next Generation een warm hart toedraagt. Hij is zelf lid van het platform...

23 juni 2022

“De overstap naar Nocore Online wordt een soort open hart chirurgie”

FVH Facility stapt overtuigd in de wereld van Nocore softwareoplossingen. Om met één totaalpakket, Nocore, BI dashboard en alle modules van Facility Apps, structuur in een snelgroeiend bedrijf te...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

14 maart 2024

Standaardisering en digitalisering de sleutel voor de toekomst?

De schoonmaakbranche staat voor verschillende uitdagingen. Loonsverhogingen, btw-verhogingen zijn aan de orde van de dag en drukken op de winstmarges. Tijd om het anders te doen. Maar veel schoonmaakorganisaties...

30 mei 2023

Digitaal vloerpaspoort van Factos biedt zekerheid, transparantie en waardering

Welk periodiek vloeronderhoud is er in de afgelopen jaren gedaan? Hoe en waarmee? Hoe bepaal je wat het onderhoud moet zijn van de vloeren in je pand of die...

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...

06 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als...

19 april 2022

Doe jij mee aan Interclean Hackathon?

Oproep aan #FMNextGen: doe jij mee aan de Interclean Hackaton op woensdag 11 mei? En help jij mee aan innovatie en vernieuwing in de schoonmaakbranche? Op woensdag 11 mei...

11 maart 2024

Salubris en ICE Cobotics starten exclusieve schoonmaak-samenwerking in België

De wereld van professionele schoonmaakmachines en schoonmaakrobots is voortdurend in ontwikkeling. Met trots kondigen de Belgische schoonmaakgroothandel Salubris en leverancier en producent van o.a. de Cobi 18 autonome schrobzuigmachine,...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...