1 september 2020

Blog: Goud in handen

Vandaag is het Duurzame Dinsdag. De 23e. In 1997 begonnen als Nationale Toekomstprijs en ontstaan vanuit het verlangen van mensen om te werken aan een duurzame samenleving. Sinds 2003 heet de 1e dinsdag in september: Duurzame Dinsdag. Een dag met een koffer, een dag waarop duurzame ideeën en initiatieven een podium krijgen in politiek Den Haag en beloond kunnen worden met een prijs.

Dat de zorg om onze toekomst dit voorjaar opeens heel dichtbij kwam, heeft iedereen ervaren. En toch worden er heel veel duurzame en circulaire initiatieven, ondanks de enorme impact door de coronacrisis, geïnitieerd, opgepakt en voortgezet. Dat is bijzonder, mooi, hartverwarmend. Het zegt heel veel over de verbinding die we hebben met elkaar, onze wereld, nu en in de toekomst.

Vandaag is zo’n dag waarop ik mezelf weer eens afvraag: Ralph – duurzaamheid –  circulariteit, hoe gaan die samen? Dat kan altijd beter, maar eerlijk is eerlijk ’alle kleine beetjes’ voor minder CO2-uitstoot en minder verbruik van moeder aarde helpen. Van regentonnetje in de tuin tot vaker de fiets pakken voor een boodschapje. Tja, bewegen is sowieso goed 😉.

In groter perspectief ben ik zo vrij dat, zakelijk gezien, Katrin best in het Duurzame Dinsdag koffertje zou passen. ’Katrin – duurzaamheid maakt deel uit van onze natuur’: onze slogan, overtuiging, ondernemerschap, visie, missie. Nee, Katrin en duurzaamheid is geen nieuw initiatief, maar wel een unieke. Eén vanuit onze genen. Metsä – de naam van de Group, ’de moeder’ van Katrin – is het Finse woord voor bos. De basisgrondstof voor ons hygiëne- en tissuepapier is hout. Dat verbouwen we in uitgestrekte natuurgebieden, waarvoor ik echt iedereen met een hart voor de natuur zou willen uitnodigen voor een stilte wandeling. In ieder geval Floortje Dessing. Een ware en verrassende ’discovery’.

Waarom dan toch Katrin in dat koffertje? Wij vormen zelf de hele bedrijfskolom voor het product dat we vermarkten. Van bos tot pulp, van papier tot karton. En het hout dat we gebruiken is 100% traceerbaar: 88% van ons hout is afkomstig uit gecertificeerde bossen en 12% komt uit gecontroleerde bossen. Elke boom is belangrijk. Daarom gebruiken we elk deel van de boom voor onze producten met de hoogste toegevoegde waarde: 15% schors, takken en toppen voor bio-energie, 60% voor gezaagd hout en 25% voor de productie van pulp, karton, tissue en bakpapier. En… we zorgen weer voor nieuwe bomen in de bossen door 4 nieuwe zaailingen te planten voor elke boom die we kappen.

Wie evenaart ons hierin?

Vaak hebben we meer duurzaam goud in handen dan we denken. Laten we ons dat realiseren en laten we dat waarderen. Daarom pleit ik voor een tweede koffer op Duurzame Dinsdag: een koffer met bestaande duurzame succesnummers.

Fijne dag!

Ralph Vodegel,
Sales Director Metsä Tissue Benelux

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 juli 2019

Maak de customer journey met de nieuwe Katrin geurlijn Freshness

Katrin geeft Katrin haar hygiëneoplossingen iets bijzonders en brengt frisheid en welbehagen in het toilet. Met Katrin Freshness verbeter je de klantenervaring en -beleving van een toiletbezoek. De nieuwe...

27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het...

02 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is,...

02 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven...

09 augustus 2019

#filmFriday Maak binnen 2 minuten het verschil in toiletklantbeleving

Verbeter de klantenervaring en -beleving van een toiletbezoek: Katrin Freshness brengt drie nieuwe geuren: de zachte bries van Arctic Breeze, de warme geur van verse bloemen met Sunny Garden...

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...

28 juli 2020

Onderzoek: 75% wil geen luchtdrogers in openbare toiletten

COVID-19 resulteert in een andere mindset als het gaat om handhygiëne, blijkt uit onderzoek van Tork, een merk van Essity. Bijna 70% voelt zich onveiliger bij het gebruik van...

08 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is...

31 juli 2020

#film Pratende spiegel maakt One Hundred Restrooms uniek

De rij toiletconceptwinkels van Vendor Washrooms, PurePoint en 2theloo mag zich verrijken met One Hundred Restrooms: een slim openbaar toilet belevingsconcept die behoefte, beleving en technologie samen laat komen. Oud-2theloo’ers...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...