11 november 2018

Kantoorloos schoonmaakbedrijf Tisser neemt afscheid van banen stapelen

“Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven”, vertelt Sander Sierdsma, sinds 1 augustus business manager bij Tisser. De 100% online facilitair dienstverlener van Asito neemt afscheid van het fenomeen banen stapelen, zet in op schoonmaakkrachten annex kantoor-hero’s en ontzorgt mkb’ers door facilitaire zaken te regelen. Supersnelle dienstverlening met maximale flexibiliteit en gemak voor medewerkers en klanten. Dat is Tisser. En dat alles zonder hoofdkantoor. Dus Tisser is een  kantoorloos schoonmaakbedrijf. Opmerkelijk!

“Hoe Tisser werkt? Voor medewerkers via een app, voor bedrijven via een website. Geef je wensen door, plaats je opdracht, TIS geregeld. Tisser is zeker geen Helpling? Nee, Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven en werkt met eigen mensen. Uit medewerkerstevredenheidonderzoek bleek telkens, dat mensen meer uren wilden werken. Ze hadden meerdere werkgevers. Dus banen stapelen. Dat is zwaar. ‘Daar moeten we wat mee’, dachten we. Niet structureel en bij iedereen, maar alleen als de schoonmaakkracht dat zelf wil en kan”, legt Sander Sierdsma uit.

“Vroegen we onze schoonmaakcollega’s: ‘waar geniet je het meest van?’, dan antwoordden ze: ‘van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid’. De vraag was toen: hoe kunnen we dat aanbieden? Hoe kunnen we vraag en aanbod bij elkaar brengen? Hoe kunnen we onze klantenbelofte naar het mkb waarmaken? En zo is Tisser ontstaan.

Tisser vanuit schoonmaakkracht
Asito heeft 10.000 schoonmakers. Zij kunnen de Tisser app downloaden en kunnen hun interesse tonen en wensen aangeven. Bijvoorbeeld: hoeveel uren wil je werken? Hoe ver wil je reizen? Op welk moment van de week ben je beschikbaar voor een dienst? Komt er dan een vraag van een klant? Dan kun je die accepteren”, legt Sander uit.

“De Tisser-schoonmaakkrachten zijn allemaal in dienst. Ze hebben een Asito-contract, ze zijn opgeleid. Hun inzet voor Tisser is vaak een uitbreiding van hun eigen contract. Ze hoeven dus niet voor een andere, extra werkgevers te werken om aan hun gewenste aantal uren te komen.”

Tisser vanuit de klant
Voor mkb-bedrijven heeft Tisser de website. Sander vertelt: “Klanten loggen in op onze website www.tisser.nl en via portal die daaraan gekoppeld is, vinden ze nog meer dienstverlening. We willen onze propositie verbeteren. Dus vanuit data-analyse peilen we de behoefte van onze klanten. Willen ze kantoorartikelen? Of spullen die je vrijdags bij de Macro haalt? Natuurlijk gaat het niet om de weekboodschappen; we willen in de facilitaire hoek blijven. We willen mkb’ers ontzorgen en zoveel mogelijk bij ons platform blijven. Onze schoonmaakkrachten zijn ‘kantoor-hero’s’. Het gaafste is als ze naast hun schoonmaakwerk een extra dienst kunnen verrichten en op vrijdag bijvoorbeeld ook de koelkast bijvullen. Waar grote partijen een eigen facility management-afdeling en verantwoordelijken hebben, kunnen wij FM op mkb-niveau uit handen nemen.”

Eerste successen
Tisser is krapaan een halfjaar actief en mocht al een diversiteit aan klanten verwelkomen: van huisartsen waar we de wachtkamer schoonmaken en houden tot horecagelegenheid en kantoren. “We zijn met name actief in grotere steden.” Sander vervolgt: “Het leuke is dat de schoonmaakkracht zelf verantwoordelijk voor die klant is. Dat is gaaf en maakt het spannend. En daardoor hebben we een super platte organisatie, zonder rayonleiders bijvoorbeeld.”

Het Tisser-team is klein: Sander Sierdsma, Ivo Krake voor marketing en een recruiter die de indiensttreding van in-/externen regelt. “We ontvangen zo’n 50 sollicitaties per week. Dus van arbeidskrapte geen sprake. We gaan ervan uit dat Asito-schoonmakers het vak kennen, maar hoe maak je mensen geschikt voor zelfstandigheid? Het inwerken van onervaren schoonmakers op locaties kan in onze opzet niet. We maken ze eerst Asito-collega’s, waarna ze kunnen doorstromen naar Tisser.”

Kantoorloos schoonmaakbedrijf
TIS ruim 65 jaar ervaring in een online jasje, dus is Tisser ook een nagenoeg kantoorloos schoonmaakbedrijf. “We zijn nu nog in het Asito-hoofdkantoor in Almelo gevestigd, in een kamer van zo’n 20 m2. We zullen verhuizen en daarna naar een iets groter locatie gaan. Maar niet meer dan een verdubbeling. We blijven een online gedreven schoonmaakbedrijf. We geloven dus zeker in een kantoorloos schoonmaakbedrijf. Wij bewijzen het. Het bestaat, het kan!”

 16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Kansrijk of kansloos? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema.

 Er is nog één plek aan de discussietafel vrij. Interesse? Bel, mail of app snel: [email protected] of 06  51 81 46 76

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2024

Margo van der Lee (Nocore): “Dat ik een manusje van alles ben maakt mijn werk zo leuk”

Margo van der Lee studeerde personeel en arbeid, maar ontdekte tijdens haar loopbaan dat software eigenlijk helemaal haar ding is. Ze werkt inmiddels negen jaar als consultant en analist...

19 augustus 2025

Ook EW Facility Services bundelt haar krachten met CSU, GOM en Asito voor duurzame impact

Op 5 augustus 2025 ondertekenden Asito, Gom, CSU en EW Facility Services een samenwerkingsovereenkomst om structureel samen te werken aan een sterkere, duurzamere schoonmaakbranche. Ze zijn elkaars concurrenten, maar...

10 mei 2019

Katrin inspiratietafel Slimheid rond de toiletruimte

De dichtstbijzijnde schoonmaakwerkwagen ontvangt via een ‘Google Maps’-app een seintje en laat weten in welke toiletruimte het wc-papier bijna op is: de technologische ontwikkelingen gaan enorm snel. Steeds meer...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

12 september 2019

#nieuwsnotendop met ATCS, Kärcher, Masterkey, NVZ en Reputatiefabriek

Gunning aanbesteding schoonmaak en glasbewassing van kunstwerk voor Asito en Fortron MasterKey heeft Beeld en Geluid in Hilversum begeleid bij de Europese aanbesteding voor schoonmaak en glasbewassing van haar...

08 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen...

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

19 mei 2023

Ontmoet Ella

Ga je binnenkort vliegen? Dan heb je grote kans dat je Ella ontmoet, de nieuwe ‘collega’ van de schoonmakers van Asito op Schiphol. Ella is een robot die zowel...

06 november 2018

100 cursussen voor 10.000 schoonmaakkrachten bij Asito

Schoonmaakorganisatie Asito biedt, in samenwerking met Good Habitz, al haar 10.000 medewerkers een uitgebreid arsenaal aan cursussen en trainingen aan om zich verder te ontwikkelen, zowel op professioneel als...