6 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij in de ‘robots’ terechtkwam, wat zijn ervaring met werken in de schoonmaakbranche is en wat zijn toekomstambities zijn.

Even voorstellen
“Wie ik ben? Ton Funke, 21 jaar, woonachtig in Leusden en samen met mijn lieve vriendin. Ik ben sportief, houd van wielrennen en zeilen. Vooral tijdens het zeilen maak ik mijn hoofd leeg. Verder kan ik wel zeggen dat ik behulpzaam, flexibel en oplossingsgericht ben.” Sinds anderhalf jaar is Ton afgestudeerd junior accountmanager mbo4.

Op zoek naar een baan
Na zijn studie ging Ton op zoek naar een uitdagende job. “Dit moest werk zijn, waarin ik mijn ei kwijt kan en creatief en oplossingsgericht kan werken. Ik plaatste een bericht op LinkedIn en ontving zo’n 200 reacties. Uit die reacties stelde ik een top 50 samen op basis van: welke baan en welk bedrijf past bij mij en welke is in mijn omgeving.” Groveko stond in die top 50. Tijdens het gesprek werd hij enthousiast gemaakt met de innovaties op het gebied van robotisering. “Die technologisch vernieuwing sprak mij aan, een schoonmaakrobot is een mooi product en heeft de toekomst gezien de huidige personeelsschaarste” Ton was ook nog in gesprek met een andere interessante partij, maar ging toch voor Groveko.

Jong en oud = GOUD
Ton koos ook voor Groveko, omdat hij direct een klik had met Henk Weijnand, met wie hij het sollicitatiegesprek voerde en die ook zijn direct leidinggevende zou worden. “Een goede match met de persoon met wie je samenwerkt vind ik belangrijk”, bevestigt Ton. “Henk is 67, ik 21, wij zijn een voorbeeld van een goede connectie tussen jong en oud. Die connectie is goud. We hebben alle twee een andere kijk op het leven, dat kan soms discussie opleveren, maar zo leren we veel van elkaar. Onze werkrelatie is uitgegroeid tot een soort vader-zoon relatie. We zijn samen trots op wat we bereikt hebben en hoe we er nu samen voor staan.”

Jong maar vol vertrouwen
“Ik kwam net om de hoek kijken, als twintigjarige, had wel tijdens mijn studie stage in de buitendienst gelopen, affiniteit met robots en kom uit een verkoop gedreven familie. Toch werd ik bij Groveko meteen serieus genomen en kreeg ik het vertrouwen ‘hij kan het’. Daarbij had ik Henk als voorbeeld bij het voeren van gesprekken. Ik wist bijvoorbeeld nog niet zoveel van vloeronderhoud. Henk heeft daar al 25 jaar ervaring in. Ik heb enorm veel van hem geleerd, daar ben ik hem dankbaar voor.”

De groei in robotisering
Groveko verkoopt schoonmaakrobots naast alle andere schoonmaakproducten die zij als schoonmaakgroothandel in het assortiment heeft. “Henk verkoopt al vier jaar de robots, waarvan de laatste anderhalf jaar samen met mij. En die verkoop gaat hard, niet alleen rechtstreeks maar ook via dealers aan wie wij advies en demo’s geven. Bij de robotverkoop is ook de aftersales service van belang. Om autonoom met een robot te kunnen werken, maak je een proces door, met uitdagingen. Wat voor soort vloer moet er worden schoongemaakt, welke medewerkers gaan met de robot werken, hoe werkt de robot? Er valt veel uit te leggen en te leren.”

Werken in de schoonmaakbranche
“Wat mij opvalt in de schoonmaakbranche is dat er niet zoveel echte innovaties zijn. De microvezel werd 30 jaar geleden geïntroduceerd en nu nog steeds als innovatief benoemd. Nu hebben we wel de robots die echt van toegevoegde waarde zijn.”
Wat Ton leuk vindt aan werken in de schoonmaakbranche? “De uitdagingen, het flexibel zijn om problemen op te kunnen lossen, de fijne club mensen met wie ik samen werk. En de robots zorgen ervoor dat medewerkers en opdrachtgevers blij zijn met de schoonmaak en gezien de resultaten heeft men ook meer begrip en waardering voor elkaar.”

Toekomstambities om van te dromen
”Ik ben nu 21 jaar, heb een uitdagende job met auto, zet mij met veel plezier, voor 100% in. Ik ben dankbaar en blij met de kansen die ik binnen de organisatie heb gekregen, zij bieden voldoende doorgroeimogelijkheden. Ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid, kan dus mijn eigen ding doen, dat is toch fantastisch!”

Op de vraag hoe hij naar de toekomst kijkt, antwoordt Ton meteen: “Verder doorgroeien in de organisatie en natuurlijk ‘huisje-boompje-beestje’, waarbij mijn trouwdag in het teken zal staan van de schoonmaakrobots. Hierdoor zal ik in een klap dé robots specialist van Nederland worden……

Ik stel mij het volgende voor. Mijn vrouw en ik komen het stadhuis uit en daar staan aan de linker- en rechterzijde van de weg onze schoonmaakrobots. Allemaal bewegen zij op hun plaats en vlaggen ze naar ons. Ik denk dat dit plaatje wel een aantal kranten zal halen, als we er van tevoren publiciteit aan hebben gegeven. Misschien is het een droom, maar dan in ieder geval een hele mooie droom.”



Deel dit artikel

Ook interessant:

30 januari 2025

Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

“De krapte aan arbeidskrachten is de grootste zorg in schoonmaakland”, vertelt Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland in een interview met de redactie van Schoonmaakjournaal. “Als brancheorganisatie Schoonmakend Nederland konden...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

26 maart 2025

CNV lanceert het ‘Cao Schoonmaakspel’, een vrolijk kaartspel voor frisse afspraken

Hoe lang is een basisdiploma schoonmaak geldig? Heb je recht op betaald verlof als je gaat trouwen? Moet je je werkgever informeren over een zichtbare tatoeage? Met het 'Cao...

05 augustus 2025

MTS Euro Products neemt activiteiten Holland Papier Groep over

Met trots maakt MTS Euro Products B.V. bekend per 4 augustus de activiteiten van Holland Papier Groep B.V. te hebben overgenomen. Deze stap markeert voor hen een belangrijke mijlpaal...

25 juli 2025

Arbeidsinspectie houdt boekhouder Amsterdamse sportschoolketen aan

Op 23 juli heeft de Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie de boekhouder van een Amsterdamse sportschoolketen aangehouden. De aanhouding volgt op recente controles van de Arbeidsinspectie bij deze sportschoolketen....

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

17 juli 2025

SIEV Schoonmaakdebat over veiligheid en verantwoordelijkheid op de Schoonmaak Vakdagen

Hoe veilig is veilig genoeg? Wie draagt de verantwoordelijkheid als het tóch misgaat? Tijdens de Schoonmaak Vakdagen houdt het SIEV-bestuur in samenwerking met de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 18...

21 november 2024

MKB-Nederland: Bijdrage werkgevers aan vakopleiding jongeren vaak onderschat

MKB-Nederland benadrukt hoe belangrijk bedrijven zijn voor de praktijkopleiding van jongeren. Ze investeren veel in stage- en leerwerkplekken. Ook in de schoonmaakbranche. Toch wordt die bijdrage vaak onderschat. Onderzoek...

20 december 2024

Glazenwassers met een warm hart voor de zorg

Van 9 tot en met 20 december 2024 loopt de actie 'Glazenwassers hebben ♥ voor de Zorg'. een jaarlijks terugkomende actie van Schoonmakend Nederland waar meerdere glazenwassersbedrijven aan meewerken....