6 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij in de ‘robots’ terechtkwam, wat zijn ervaring met werken in de schoonmaakbranche is en wat zijn toekomstambities zijn.

Even voorstellen
“Wie ik ben? Ton Funke, 21 jaar, woonachtig in Leusden en samen met mijn lieve vriendin. Ik ben sportief, houd van wielrennen en zeilen. Vooral tijdens het zeilen maak ik mijn hoofd leeg. Verder kan ik wel zeggen dat ik behulpzaam, flexibel en oplossingsgericht ben.” Sinds anderhalf jaar is Ton afgestudeerd junior accountmanager mbo4.

Op zoek naar een baan
Na zijn studie ging Ton op zoek naar een uitdagende job. “Dit moest werk zijn, waarin ik mijn ei kwijt kan en creatief en oplossingsgericht kan werken. Ik plaatste een bericht op LinkedIn en ontving zo’n 200 reacties. Uit die reacties stelde ik een top 50 samen op basis van: welke baan en welk bedrijf past bij mij en welke is in mijn omgeving.” Groveko stond in die top 50. Tijdens het gesprek werd hij enthousiast gemaakt met de innovaties op het gebied van robotisering. “Die technologisch vernieuwing sprak mij aan, een schoonmaakrobot is een mooi product en heeft de toekomst gezien de huidige personeelsschaarste” Ton was ook nog in gesprek met een andere interessante partij, maar ging toch voor Groveko.

Jong en oud = GOUD
Ton koos ook voor Groveko, omdat hij direct een klik had met Henk Weijnand, met wie hij het sollicitatiegesprek voerde en die ook zijn direct leidinggevende zou worden. “Een goede match met de persoon met wie je samenwerkt vind ik belangrijk”, bevestigt Ton. “Henk is 67, ik 21, wij zijn een voorbeeld van een goede connectie tussen jong en oud. Die connectie is goud. We hebben alle twee een andere kijk op het leven, dat kan soms discussie opleveren, maar zo leren we veel van elkaar. Onze werkrelatie is uitgegroeid tot een soort vader-zoon relatie. We zijn samen trots op wat we bereikt hebben en hoe we er nu samen voor staan.”

Jong maar vol vertrouwen
“Ik kwam net om de hoek kijken, als twintigjarige, had wel tijdens mijn studie stage in de buitendienst gelopen, affiniteit met robots en kom uit een verkoop gedreven familie. Toch werd ik bij Groveko meteen serieus genomen en kreeg ik het vertrouwen ‘hij kan het’. Daarbij had ik Henk als voorbeeld bij het voeren van gesprekken. Ik wist bijvoorbeeld nog niet zoveel van vloeronderhoud. Henk heeft daar al 25 jaar ervaring in. Ik heb enorm veel van hem geleerd, daar ben ik hem dankbaar voor.”

De groei in robotisering
Groveko verkoopt schoonmaakrobots naast alle andere schoonmaakproducten die zij als schoonmaakgroothandel in het assortiment heeft. “Henk verkoopt al vier jaar de robots, waarvan de laatste anderhalf jaar samen met mij. En die verkoop gaat hard, niet alleen rechtstreeks maar ook via dealers aan wie wij advies en demo’s geven. Bij de robotverkoop is ook de aftersales service van belang. Om autonoom met een robot te kunnen werken, maak je een proces door, met uitdagingen. Wat voor soort vloer moet er worden schoongemaakt, welke medewerkers gaan met de robot werken, hoe werkt de robot? Er valt veel uit te leggen en te leren.”

Werken in de schoonmaakbranche
“Wat mij opvalt in de schoonmaakbranche is dat er niet zoveel echte innovaties zijn. De microvezel werd 30 jaar geleden geïntroduceerd en nu nog steeds als innovatief benoemd. Nu hebben we wel de robots die echt van toegevoegde waarde zijn.”
Wat Ton leuk vindt aan werken in de schoonmaakbranche? “De uitdagingen, het flexibel zijn om problemen op te kunnen lossen, de fijne club mensen met wie ik samen werk. En de robots zorgen ervoor dat medewerkers en opdrachtgevers blij zijn met de schoonmaak en gezien de resultaten heeft men ook meer begrip en waardering voor elkaar.”

Toekomstambities om van te dromen
”Ik ben nu 21 jaar, heb een uitdagende job met auto, zet mij met veel plezier, voor 100% in. Ik ben dankbaar en blij met de kansen die ik binnen de organisatie heb gekregen, zij bieden voldoende doorgroeimogelijkheden. Ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid, kan dus mijn eigen ding doen, dat is toch fantastisch!”

Op de vraag hoe hij naar de toekomst kijkt, antwoordt Ton meteen: “Verder doorgroeien in de organisatie en natuurlijk ‘huisje-boompje-beestje’, waarbij mijn trouwdag in het teken zal staan van de schoonmaakrobots. Hierdoor zal ik in een klap dé robots specialist van Nederland worden……

Ik stel mij het volgende voor. Mijn vrouw en ik komen het stadhuis uit en daar staan aan de linker- en rechterzijde van de weg onze schoonmaakrobots. Allemaal bewegen zij op hun plaats en vlaggen ze naar ons. Ik denk dat dit plaatje wel een aantal kranten zal halen, als we er van tevoren publiciteit aan hebben gegeven. Misschien is het een droom, maar dan in ieder geval een hele mooie droom.”



Deel dit artikel

Ook interessant:

03 oktober 2024

Waardevol tweede breed overleg Brancheverenigingen Schoonmaak

Gebroederlijk zaten beide brancheverenigingen SIEV en Schoonmakend Nederland samen met FMN, Code Verantwoordelijk Marktgedrag, VSR en VGFI op dinsdag 24 september 2024 in Reeuwijk bijeen om de samenwerking tussen...

01 augustus 2024

Bezoekersregistratie voor de Schoonmaak Vakdagen geopend

Op 5 & 6 november keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten.. Deze zesde editie is er voor de Nederlandse en Vlaamse schoonmaakbranche. Wil je de beurs bezoeken?...

11 december 2024

Kees Wagtmans (Kärcher) draagt managementtaken over aan Bart Hullebroeck

Bij Kärcher NV verandert op 1 januari 2025 het management. Kees Wagtmans draagt na een loopbaan van 44 jaar bij Kärcher, waarvan 19 jaar als Managing Director, zijn huidige...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...

05 augustus 2024

Daniëlle Kronenburg en Dirk-Jan Beishuizen (SFG Diensten): ”Nocore helpt ons om duidelijke focus te houden en onze processen te stroomlijnen”

Schoonmaakbedrijf SGF Diensten maakt sinds 2020 gebruik van de software van Nocore. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt, in omzet van 1,6 miljoen naar 5...

18 september 2024

Tork PeakServe®: Slim hygiëne-handdoek-systeem voor drukbezochte locaties

Hygiëne is cruciaal voor het succes van elke drukbezochte locatie. Dat weet Tork als geen ander. Met het Tork PeakServe® Continu™ Handdoek Systeem biedt het bedrijf een oplossing voor...

17 januari 2025

SBLPlus verrast ‘sterren van de werkvloer’ met gouden enveloppe loyaliteitsbonus

De medewerkers van  SBLPlus werden verrast met een goed gevulde 'gouden' enveloppe en een mooi boeket bloemen. Op deze manier deelden directie en management van het schoonmaakbedrijf de loyaliteitsbonus...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

06 januari 2025

Ken jij de belangrijkste wijzigingen in wet- en regelgeving per 1 januari 2025?

Wat staat jou als ondernemer dit jaar te wachten? Gaan de kosten omhoog of kom je nu misschien wel in aanmerking voor bepaalde toeslagen? We delen de belangrijkste wijzigingen in...