6 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij in de ‘robots’ terechtkwam, wat zijn ervaring met werken in de schoonmaakbranche is en wat zijn toekomstambities zijn.

Even voorstellen
“Wie ik ben? Ton Funke, 21 jaar, woonachtig in Leusden en samen met mijn lieve vriendin. Ik ben sportief, houd van wielrennen en zeilen. Vooral tijdens het zeilen maak ik mijn hoofd leeg. Verder kan ik wel zeggen dat ik behulpzaam, flexibel en oplossingsgericht ben.” Sinds anderhalf jaar is Ton afgestudeerd junior accountmanager mbo4.

Op zoek naar een baan
Na zijn studie ging Ton op zoek naar een uitdagende job. “Dit moest werk zijn, waarin ik mijn ei kwijt kan en creatief en oplossingsgericht kan werken. Ik plaatste een bericht op LinkedIn en ontving zo’n 200 reacties. Uit die reacties stelde ik een top 50 samen op basis van: welke baan en welk bedrijf past bij mij en welke is in mijn omgeving.” Groveko stond in die top 50. Tijdens het gesprek werd hij enthousiast gemaakt met de innovaties op het gebied van robotisering. “Die technologisch vernieuwing sprak mij aan, een schoonmaakrobot is een mooi product en heeft de toekomst gezien de huidige personeelsschaarste” Ton was ook nog in gesprek met een andere interessante partij, maar ging toch voor Groveko.

Jong en oud = GOUD
Ton koos ook voor Groveko, omdat hij direct een klik had met Henk Weijnand, met wie hij het sollicitatiegesprek voerde en die ook zijn direct leidinggevende zou worden. “Een goede match met de persoon met wie je samenwerkt vind ik belangrijk”, bevestigt Ton. “Henk is 67, ik 21, wij zijn een voorbeeld van een goede connectie tussen jong en oud. Die connectie is goud. We hebben alle twee een andere kijk op het leven, dat kan soms discussie opleveren, maar zo leren we veel van elkaar. Onze werkrelatie is uitgegroeid tot een soort vader-zoon relatie. We zijn samen trots op wat we bereikt hebben en hoe we er nu samen voor staan.”

Jong maar vol vertrouwen
“Ik kwam net om de hoek kijken, als twintigjarige, had wel tijdens mijn studie stage in de buitendienst gelopen, affiniteit met robots en kom uit een verkoop gedreven familie. Toch werd ik bij Groveko meteen serieus genomen en kreeg ik het vertrouwen ‘hij kan het’. Daarbij had ik Henk als voorbeeld bij het voeren van gesprekken. Ik wist bijvoorbeeld nog niet zoveel van vloeronderhoud. Henk heeft daar al 25 jaar ervaring in. Ik heb enorm veel van hem geleerd, daar ben ik hem dankbaar voor.”

De groei in robotisering
Groveko verkoopt schoonmaakrobots naast alle andere schoonmaakproducten die zij als schoonmaakgroothandel in het assortiment heeft. “Henk verkoopt al vier jaar de robots, waarvan de laatste anderhalf jaar samen met mij. En die verkoop gaat hard, niet alleen rechtstreeks maar ook via dealers aan wie wij advies en demo’s geven. Bij de robotverkoop is ook de aftersales service van belang. Om autonoom met een robot te kunnen werken, maak je een proces door, met uitdagingen. Wat voor soort vloer moet er worden schoongemaakt, welke medewerkers gaan met de robot werken, hoe werkt de robot? Er valt veel uit te leggen en te leren.”

Werken in de schoonmaakbranche
“Wat mij opvalt in de schoonmaakbranche is dat er niet zoveel echte innovaties zijn. De microvezel werd 30 jaar geleden geïntroduceerd en nu nog steeds als innovatief benoemd. Nu hebben we wel de robots die echt van toegevoegde waarde zijn.”
Wat Ton leuk vindt aan werken in de schoonmaakbranche? “De uitdagingen, het flexibel zijn om problemen op te kunnen lossen, de fijne club mensen met wie ik samen werk. En de robots zorgen ervoor dat medewerkers en opdrachtgevers blij zijn met de schoonmaak en gezien de resultaten heeft men ook meer begrip en waardering voor elkaar.”

Toekomstambities om van te dromen
”Ik ben nu 21 jaar, heb een uitdagende job met auto, zet mij met veel plezier, voor 100% in. Ik ben dankbaar en blij met de kansen die ik binnen de organisatie heb gekregen, zij bieden voldoende doorgroeimogelijkheden. Ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid, kan dus mijn eigen ding doen, dat is toch fantastisch!”

Op de vraag hoe hij naar de toekomst kijkt, antwoordt Ton meteen: “Verder doorgroeien in de organisatie en natuurlijk ‘huisje-boompje-beestje’, waarbij mijn trouwdag in het teken zal staan van de schoonmaakrobots. Hierdoor zal ik in een klap dé robots specialist van Nederland worden……

Ik stel mij het volgende voor. Mijn vrouw en ik komen het stadhuis uit en daar staan aan de linker- en rechterzijde van de weg onze schoonmaakrobots. Allemaal bewegen zij op hun plaats en vlaggen ze naar ons. Ik denk dat dit plaatje wel een aantal kranten zal halen, als we er van tevoren publiciteit aan hebben gegeven. Misschien is het een droom, maar dan in ieder geval een hele mooie droom.”



Deel dit artikel

Ook interessant:

13 augustus 2025

VSR organiseert haar Zomer Event op 10 september

Zomerevent bij een haardvuur, je bent van harte uitgenodigd om hierbij aan te sluiten op woensdagmiddag 10 september 2025 bij Up Events in Amsterdam. In een informele setting gaat...

05 augustus 2025

𝗚𝗼𝗺, 𝗔𝘀𝗶𝘁𝗼 𝗲𝗻 𝗖𝗦𝗨 𝘁𝗲𝗸𝗲𝗻𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲𝗿𝗸𝗹𝗮𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗱𝘂𝘂𝗿𝘇𝗮𝗺𝗲 𝘀𝗮𝗺𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴

Op dinsdag 5 augustus hebben Gom, Asito en CSU Cleaning Services een intentieverklaring ondertekend om structureel samen te werken aan circulariteit en hergebruik in de schoonmaakbranche. Hoewel de schoonmaakbedrijven...

17 oktober 2025

Meer economische onzekerheid bij ondernemers: uitstel investeringen en vergroten interne flexibiliteit

In het afgelopen jaar ervaarde bijna driekwart van de ondernemers meer economische onzekerheid. Dit komt met name door binnenlands beleid, veranderingen in vraag of markt en geopolitieke ontwikkelingen. Ondernemers...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

29 november 2018

Supermarktketen Hoogvliet kiest met ICE en Groveko voor digitaal gestuurd schoonmaken

ICE is een relatief jong merk, maar met vele jaren ervaring in professioneel schoonmaken. Met een moderne aanpak – all inclusive rental – biedt ICE een nieuwe marktbenadering, met...

02 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen lid: Milan van Groenigen (Midwest Rubber)

Milan van Groenigen is lid van  FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Milan, wat hij doet in de schoonmaakbranche en...

13 februari 2025

Gezien in de media: Khadija Hyati, al vijftien jaar strijdend voor schoonmakers

Op 7 februari publiceerde OneWorld een portret van Khadija Hyati (56), de eerste ‘president’ van het Schoonmakersparlement. Vijftien jaar lang voerde zij strijd voor betere arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector....

17 oktober 2024

Keus Schoonmaak neemt Wessels Schoonmaakdiensten over

Met trots kondigt Keus Schoonmaak aan dat zij per 10 oktober 2024 de schoonmaakactiviteiten van Wessels Schoonmaakdiensten hebben overgenomen. Door deze overname breidt het bedrijf het werkgebied verder uit...

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

Hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom...