7 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie met Gert Bresseleers terug op die tijd en de ontwikkeling door de jaren heen. Ook nemen we alvast een voorproefje op een duurzame én communicatieve toekomst.

“50 jaar geleden startte ons bedrijf met de verkoop van borstels, bezems en schoonloopmatten.” Gert Bresseleers, CEO van BOMA trapt het interview af. “De eerste klanten waren scholen en een klooster. Destijds waren er nog geen professionele schoonmaakbedrijven en begonnen wij als specialist met de verkoop van schoonloopmatten om de schoonmaak in scholen te verlichten. Omdat we er van overtuigd waren dat je met een goede mat voorkomt dat er veel vuil naar binnen komt. Met de eerste vier stappen op de mat kon je zo’n 60/70 procent vuil buitenhouden. Kwam er toch wat vuil naar binnen, dan hadden wij een mooie bezem, met een juiste samenstelling van haren dat vuil niet doet opwaaien, waarmee je dat vuil kon verwijderen.”
En zo ontwikkelde het assortiment zich verder. Want klanten vroegen BOMA na de aanschaf van een mat en bezem ook om andere producten. Heb je een doekje voor het stof afnemen? Hebben jullie ook een stofzuiger voor ons?

De groei en ontwikkeling naar leverancier
“Eind jaren ’70 ontstonden er professionele schoonmaakbedrijven”, vertelt Gert. “Zij kochten hun schoonmaakspullen bij ons. Eerst leverden wij de spullen vanuit ons eigen magazijn, kwam de schoonmaker deze bij ons ophalen, later werd dat de rayonleiding. We ontdekten dat dit slimmer kon: leveren rechtstreeks in de werkkast op locatie. Hiervoor was wel een logistiek apparaat nodig. Zo begon BOMA te groeien. Met name toen we ook werkprogramma’s op maat gingen schrijven en dan de hierbij passende schoonmaakproducten op locatie leverden. Zo zorgden we dat de kosten op de juiste plek kwamen.”

De volgende stap was de uitbreiding van ons bestelsysteem naar een volledig managementsysteem op maat van de schoonmaak, vertelt Gert verder. “Veel klanten kochten vaak zelfde spullen of type producten. Wij hielpen hen door deze producten voor te programmeren, de levering op vaste dagen in te plannen en de facturatie te automatiseren. Dat scheelde veel tijd. En dat leidde weer tot het inzichtelijk maken van kosten, het aandragen van inzicht voor het budgetteren bij onze klanten, omdat wij zagen wat er jaarlijks bij een klant werd besteed.”

Van specialist naar one-stop-shopping partner
Door de jaren heen werd BOMA zo een logistiek distributiepartner die met kennis van financiële én schoonmaakzaken kon bijdragen in de schoonmaakuitvoering op locatie. Eigenlijk een heel logische groei naar totaalleverancier op het gebied van hygiëne.
Gert voegt toe: “Zelf ben ik nu 20 jaar bij BOMA betrokken. Sinds 1981 zijn we in omzet van 4 mio euro omzet naar nu 150 mio gegroeid. Onze manier van werken, het one-stop-shopping model, spreekt aan omdat het door en voor de schoonmaker is gebouwd. Alle ontwikkelingen zijn op de werkvloer gestart en dat maakt ons uniek ten opzichte van een puur logistiek leverancier.”

Simpel, slim en leuk schoonmaken
Vanuit de rol als totaalleverancier, wilde BOMA de schoonmaak meer in de schijnwerpers zetten. Het bedrijf ontwikkelde en ontwikkelt nog steeds concepten om de schoonmaak simpeler, slimmer en leuker te maken. “Schoonmaak is een vak, waarbij je de juiste opleiding en schoonmaakspullen nodig hebt. Als BOMA helpen we hen met de uitvoering, met onze concepten, met innovaties, machines én heel belangrijk ecologische oplossingen.”

Het belang van ecologie
Gert zoomt in op duurzaamheid: “Sinds de jaren 70 wordt er steeds meer belang gehecht aan ecologie. In onze branche, met meer dan 250.0000 schoonmakers in de Benelux die elke dag water en producten gebruiken, kunnen we grote impact maken als we milieuvriendelijke en -bevorderende producten gebruiken. Wij willen onze bijdrage hieraan leveren en zijn van scratch af aan gaan kijken wat de meest ecologische manier is. “
Hij kijkt alvast vooruit: “Nu helpen we onze klanten met het invulling geven aan duurzaamheid. Denk aan CSRD, milieuthermometer zorg en Green Key. Met Let’s rethink cleaning, gebaseerd op de pijlers people, planet en profit, willen we naar de toekomst toe samen met onze klanten stappen zetten om hun impact te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld door het verlagen van co2 uitstoot, minder water verbruiken en ook personeel op een duurzame manier in te zetten en te laten werken.”

Communicatie is de sleutel voor de toekomst
Gert ervaart de schoonmaaksector als mensenbranche, een wereld die warmte geeft. Met trots blikt hij terug op de ontwikkelingen van BOMA, maar kijkt ook vooral vooruit naar de toekomst. Met een belangrijk advies: “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Het gaat om goed communiceren om te weten wat de verwachtingen zijn. Ga er niet vanuit dat iedereen alles weet. Luister! Met kennis en informatie opdoen kun je op een goede manier aandacht aan elkaar geven. Dat voorkomt hollen en rollen en realiseert slimmer werken. De snelheid van werken gaat omhoog, maar dezelfde mensen moeten de werkprestaties blijven leveren. Het werken met de juiste tools en ondersteuning worden hierbij steeds belangrijk. En het vinden en doorvoeren van slimme en leuke innovaties om het werkplezier te kunnen borgen”, besluit Gert.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 mei 2024

Werkgevers akkoord cao is bereikt

Op 23 mei 2024 hebben leden van Schoonmakend Nederland in de Algemene Ledenvergadering gestemd over het cao-onderhandelingsresultaat. De aanwezige leden stemden unaniem in met het onderhandelingsresultaat. Hiermee is het...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

09 juli 2020

Nieuwe directeur OSB Rob Rommelse vernieuwt en verbindt

Rob Rommelse (51) is per 15 augustus de nieuwe directeur van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Rob vervulde deze functie, samen met Jeroen Veldboer, de afgelopen maanden al op...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

27 november 2018

ICS Groep en de onbegrensde mogelijkheden met Internet of Things

Internet of Things is een populaire term, maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe passen we het toe in onze schoonmaakbranche? ICS Groep neemt ons mee in een...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

17 september 2024

Cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf is algemeen verbindend verklaard

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf algemeen verbindend verklaard. Dit betekent dat met ingang van 5 september 2024 alle bedrijven die onder...