7 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie met Gert Bresseleers terug op die tijd en de ontwikkeling door de jaren heen. Ook nemen we alvast een voorproefje op een duurzame én communicatieve toekomst.

“50 jaar geleden startte ons bedrijf met de verkoop van borstels, bezems en schoonloopmatten.” Gert Bresseleers, CEO van BOMA trapt het interview af. “De eerste klanten waren scholen en een klooster. Destijds waren er nog geen professionele schoonmaakbedrijven en begonnen wij als specialist met de verkoop van schoonloopmatten om de schoonmaak in scholen te verlichten. Omdat we er van overtuigd waren dat je met een goede mat voorkomt dat er veel vuil naar binnen komt. Met de eerste vier stappen op de mat kon je zo’n 60/70 procent vuil buitenhouden. Kwam er toch wat vuil naar binnen, dan hadden wij een mooie bezem, met een juiste samenstelling van haren dat vuil niet doet opwaaien, waarmee je dat vuil kon verwijderen.”
En zo ontwikkelde het assortiment zich verder. Want klanten vroegen BOMA na de aanschaf van een mat en bezem ook om andere producten. Heb je een doekje voor het stof afnemen? Hebben jullie ook een stofzuiger voor ons?

De groei en ontwikkeling naar leverancier
“Eind jaren ’70 ontstonden er professionele schoonmaakbedrijven”, vertelt Gert. “Zij kochten hun schoonmaakspullen bij ons. Eerst leverden wij de spullen vanuit ons eigen magazijn, kwam de schoonmaker deze bij ons ophalen, later werd dat de rayonleiding. We ontdekten dat dit slimmer kon: leveren rechtstreeks in de werkkast op locatie. Hiervoor was wel een logistiek apparaat nodig. Zo begon BOMA te groeien. Met name toen we ook werkprogramma’s op maat gingen schrijven en dan de hierbij passende schoonmaakproducten op locatie leverden. Zo zorgden we dat de kosten op de juiste plek kwamen.”

De volgende stap was de uitbreiding van ons bestelsysteem naar een volledig managementsysteem op maat van de schoonmaak, vertelt Gert verder. “Veel klanten kochten vaak zelfde spullen of type producten. Wij hielpen hen door deze producten voor te programmeren, de levering op vaste dagen in te plannen en de facturatie te automatiseren. Dat scheelde veel tijd. En dat leidde weer tot het inzichtelijk maken van kosten, het aandragen van inzicht voor het budgetteren bij onze klanten, omdat wij zagen wat er jaarlijks bij een klant werd besteed.”

Van specialist naar one-stop-shopping partner
Door de jaren heen werd BOMA zo een logistiek distributiepartner die met kennis van financiële én schoonmaakzaken kon bijdragen in de schoonmaakuitvoering op locatie. Eigenlijk een heel logische groei naar totaalleverancier op het gebied van hygiëne.
Gert voegt toe: “Zelf ben ik nu 20 jaar bij BOMA betrokken. Sinds 1981 zijn we in omzet van 4 mio euro omzet naar nu 150 mio gegroeid. Onze manier van werken, het one-stop-shopping model, spreekt aan omdat het door en voor de schoonmaker is gebouwd. Alle ontwikkelingen zijn op de werkvloer gestart en dat maakt ons uniek ten opzichte van een puur logistiek leverancier.”

Simpel, slim en leuk schoonmaken
Vanuit de rol als totaalleverancier, wilde BOMA de schoonmaak meer in de schijnwerpers zetten. Het bedrijf ontwikkelde en ontwikkelt nog steeds concepten om de schoonmaak simpeler, slimmer en leuker te maken. “Schoonmaak is een vak, waarbij je de juiste opleiding en schoonmaakspullen nodig hebt. Als BOMA helpen we hen met de uitvoering, met onze concepten, met innovaties, machines én heel belangrijk ecologische oplossingen.”

Het belang van ecologie
Gert zoomt in op duurzaamheid: “Sinds de jaren 70 wordt er steeds meer belang gehecht aan ecologie. In onze branche, met meer dan 250.0000 schoonmakers in de Benelux die elke dag water en producten gebruiken, kunnen we grote impact maken als we milieuvriendelijke en -bevorderende producten gebruiken. Wij willen onze bijdrage hieraan leveren en zijn van scratch af aan gaan kijken wat de meest ecologische manier is. “
Hij kijkt alvast vooruit: “Nu helpen we onze klanten met het invulling geven aan duurzaamheid. Denk aan CSRD, milieuthermometer zorg en Green Key. Met Let’s rethink cleaning, gebaseerd op de pijlers people, planet en profit, willen we naar de toekomst toe samen met onze klanten stappen zetten om hun impact te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld door het verlagen van co2 uitstoot, minder water verbruiken en ook personeel op een duurzame manier in te zetten en te laten werken.”

Communicatie is de sleutel voor de toekomst
Gert ervaart de schoonmaaksector als mensenbranche, een wereld die warmte geeft. Met trots blikt hij terug op de ontwikkelingen van BOMA, maar kijkt ook vooral vooruit naar de toekomst. Met een belangrijk advies: “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Het gaat om goed communiceren om te weten wat de verwachtingen zijn. Ga er niet vanuit dat iedereen alles weet. Luister! Met kennis en informatie opdoen kun je op een goede manier aandacht aan elkaar geven. Dat voorkomt hollen en rollen en realiseert slimmer werken. De snelheid van werken gaat omhoog, maar dezelfde mensen moeten de werkprestaties blijven leveren. Het werken met de juiste tools en ondersteuning worden hierbij steeds belangrijk. En het vinden en doorvoeren van slimme en leuke innovaties om het werkplezier te kunnen borgen”, besluit Gert.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juli 2024

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool...

16 juli 2025

𝗢𝗣𝗥𝗢𝗘𝗣: Vebego 𝘇𝗼𝗲𝗸t 𝘃𝗿𝗶𝗷𝘄𝗶𝗹𝗹𝗶𝗴𝗲𝗿𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗝𝗲𝘂𝗴𝗱𝘃𝗮𝗸𝗮𝗻𝘁𝗶𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱

Ook dit jaar is Vebego Foundation weer te vinden op Jeugdvakantieland: een groot zomerevenement in Ahoy in Rotterdam voor kinderen die niet op vakantie kunnen. En ze hebben jouw...

03 april 2025

Blog Edgar van Engelen: “De Schoonmaakheld: Wie maken er schoon, waar en hoe?”

Wanneer je een kantoor binnenloopt, een hotelkamer betreedt of zelfs een ziekenhuis bezoekt, sta je er misschien niet bij stil, maar achter de glanzende vloeren en frisse ruimtes schuilt...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

18 december 2024

Effektief en B2-Cleaning doen stof opwaaien met STOF SCHOONMAAK

Effektief en B2-Cleaning lanceren samen STOF SCHOONMAAK, een nieuw schoonmaakbedrijf dat exclusief is ontwikkeld voor de aanbesteding van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Met deze lancering geven zij...

10 juni 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

20 april 2023

CSU, Tzorg en Zizo tekenen als eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie het klimaatakkoord

CSU, Tzorg en Zizo hebben zich samen met negen andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs. Vandaag verklaarden alle aanwezige CEO’s met hun handtekening officieel de...

18 februari 2025

Gezien in de media: Jack Stuifbergen (Breedweer) “Alle mensen verdienen een plek waar ze tot hun recht komen”

“Diversiteit en inclusie in alles wat je doet integreren, maakt ondernemen niet alleen leuker maar ook toekomstbestendiger," vertelt Jack Stuifbergen van Breedweer enthousiast op Openhiring.nl. "Een succesvolle onderneming draait...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

24 februari 2025

ISS Sustainability Day: duurzame verbinding aangaan

Op 4 februari 2025 was er in KAS Meeting in Woerden een dag lang  aandacht voor het mogelijk maken van transities, onder begeleiding van dagvoorzitter Kyrsa de Bruine van...