7 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie met Gert Bresseleers terug op die tijd en de ontwikkeling door de jaren heen. Ook nemen we alvast een voorproefje op een duurzame én communicatieve toekomst.

“50 jaar geleden startte ons bedrijf met de verkoop van borstels, bezems en schoonloopmatten.” Gert Bresseleers, CEO van BOMA trapt het interview af. “De eerste klanten waren scholen en een klooster. Destijds waren er nog geen professionele schoonmaakbedrijven en begonnen wij als specialist met de verkoop van schoonloopmatten om de schoonmaak in scholen te verlichten. Omdat we er van overtuigd waren dat je met een goede mat voorkomt dat er veel vuil naar binnen komt. Met de eerste vier stappen op de mat kon je zo’n 60/70 procent vuil buitenhouden. Kwam er toch wat vuil naar binnen, dan hadden wij een mooie bezem, met een juiste samenstelling van haren dat vuil niet doet opwaaien, waarmee je dat vuil kon verwijderen.”
En zo ontwikkelde het assortiment zich verder. Want klanten vroegen BOMA na de aanschaf van een mat en bezem ook om andere producten. Heb je een doekje voor het stof afnemen? Hebben jullie ook een stofzuiger voor ons?

De groei en ontwikkeling naar leverancier
“Eind jaren ’70 ontstonden er professionele schoonmaakbedrijven”, vertelt Gert. “Zij kochten hun schoonmaakspullen bij ons. Eerst leverden wij de spullen vanuit ons eigen magazijn, kwam de schoonmaker deze bij ons ophalen, later werd dat de rayonleiding. We ontdekten dat dit slimmer kon: leveren rechtstreeks in de werkkast op locatie. Hiervoor was wel een logistiek apparaat nodig. Zo begon BOMA te groeien. Met name toen we ook werkprogramma’s op maat gingen schrijven en dan de hierbij passende schoonmaakproducten op locatie leverden. Zo zorgden we dat de kosten op de juiste plek kwamen.”

De volgende stap was de uitbreiding van ons bestelsysteem naar een volledig managementsysteem op maat van de schoonmaak, vertelt Gert verder. “Veel klanten kochten vaak zelfde spullen of type producten. Wij hielpen hen door deze producten voor te programmeren, de levering op vaste dagen in te plannen en de facturatie te automatiseren. Dat scheelde veel tijd. En dat leidde weer tot het inzichtelijk maken van kosten, het aandragen van inzicht voor het budgetteren bij onze klanten, omdat wij zagen wat er jaarlijks bij een klant werd besteed.”

Van specialist naar one-stop-shopping partner
Door de jaren heen werd BOMA zo een logistiek distributiepartner die met kennis van financiële én schoonmaakzaken kon bijdragen in de schoonmaakuitvoering op locatie. Eigenlijk een heel logische groei naar totaalleverancier op het gebied van hygiëne.
Gert voegt toe: “Zelf ben ik nu 20 jaar bij BOMA betrokken. Sinds 1981 zijn we in omzet van 4 mio euro omzet naar nu 150 mio gegroeid. Onze manier van werken, het one-stop-shopping model, spreekt aan omdat het door en voor de schoonmaker is gebouwd. Alle ontwikkelingen zijn op de werkvloer gestart en dat maakt ons uniek ten opzichte van een puur logistiek leverancier.”

Simpel, slim en leuk schoonmaken
Vanuit de rol als totaalleverancier, wilde BOMA de schoonmaak meer in de schijnwerpers zetten. Het bedrijf ontwikkelde en ontwikkelt nog steeds concepten om de schoonmaak simpeler, slimmer en leuker te maken. “Schoonmaak is een vak, waarbij je de juiste opleiding en schoonmaakspullen nodig hebt. Als BOMA helpen we hen met de uitvoering, met onze concepten, met innovaties, machines én heel belangrijk ecologische oplossingen.”

Het belang van ecologie
Gert zoomt in op duurzaamheid: “Sinds de jaren 70 wordt er steeds meer belang gehecht aan ecologie. In onze branche, met meer dan 250.0000 schoonmakers in de Benelux die elke dag water en producten gebruiken, kunnen we grote impact maken als we milieuvriendelijke en -bevorderende producten gebruiken. Wij willen onze bijdrage hieraan leveren en zijn van scratch af aan gaan kijken wat de meest ecologische manier is. “
Hij kijkt alvast vooruit: “Nu helpen we onze klanten met het invulling geven aan duurzaamheid. Denk aan CSRD, milieuthermometer zorg en Green Key. Met Let’s rethink cleaning, gebaseerd op de pijlers people, planet en profit, willen we naar de toekomst toe samen met onze klanten stappen zetten om hun impact te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld door het verlagen van co2 uitstoot, minder water verbruiken en ook personeel op een duurzame manier in te zetten en te laten werken.”

Communicatie is de sleutel voor de toekomst
Gert ervaart de schoonmaaksector als mensenbranche, een wereld die warmte geeft. Met trots blikt hij terug op de ontwikkelingen van BOMA, maar kijkt ook vooral vooruit naar de toekomst. Met een belangrijk advies: “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Het gaat om goed communiceren om te weten wat de verwachtingen zijn. Ga er niet vanuit dat iedereen alles weet. Luister! Met kennis en informatie opdoen kun je op een goede manier aandacht aan elkaar geven. Dat voorkomt hollen en rollen en realiseert slimmer werken. De snelheid van werken gaat omhoog, maar dezelfde mensen moeten de werkprestaties blijven leveren. Het werken met de juiste tools en ondersteuning worden hierbij steeds belangrijk. En het vinden en doorvoeren van slimme en leuke innovaties om het werkplezier te kunnen borgen”, besluit Gert.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

05 april 2024

#FOTOFRIDAY Cursisten tonen trots hun vak

“Hoe leuk is dit?! Geregeld ontvangen wij foto’s van mensen die onlangs een opleiding bij ons hebben gevolgd en hetgeen zij tijdens de opleiding hebben geleerd, in de praktijk...

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

30 juli 2024

𝐇𝐞𝐞𝐟𝐭 𝐣𝐨𝐮𝐰 𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤𝐛𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐬𝐭𝐚𝐭𝐮𝐬𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐫𝐬 𝐢𝐧 𝐝𝐢𝐞𝐧𝐬𝐭?

Het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid heeft de subsidieregeling ‘ondersteuning werkgevers inzet statushouders’ gepubliceerd. Deze subsidieregeling biedt werkgevers een financiële tegemoetkoming voor de extra begeleiding van statushouders op...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

03 juli 2020

Welke handgels werken wel en zijn effectief?

Het AD testte 21 handgels op hun desinfecterende werking: 24% viel door de mand. Schoonmaakjournaal wil de professionaliteit en volwassenheid van de schoonmaakbranche uitdagen met 21 gecertificeerde alcoholhoudende handgels...

19 maart 2024

Forse looneisen bij cao-onderhandelingen

Op 19 maart zijn de CAO-onderhandelingen voor de schoonmaakbedrijven gestart. In de lopende cao was er al een looneis van 19 procent ingewilligd. Toch wil CNV-vakbond nu voor nog...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."