7 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie met Gert Bresseleers terug op die tijd en de ontwikkeling door de jaren heen. Ook nemen we alvast een voorproefje op een duurzame én communicatieve toekomst.

“50 jaar geleden startte ons bedrijf met de verkoop van borstels, bezems en schoonloopmatten.” Gert Bresseleers, CEO van BOMA trapt het interview af. “De eerste klanten waren scholen en een klooster. Destijds waren er nog geen professionele schoonmaakbedrijven en begonnen wij als specialist met de verkoop van schoonloopmatten om de schoonmaak in scholen te verlichten. Omdat we er van overtuigd waren dat je met een goede mat voorkomt dat er veel vuil naar binnen komt. Met de eerste vier stappen op de mat kon je zo’n 60/70 procent vuil buitenhouden. Kwam er toch wat vuil naar binnen, dan hadden wij een mooie bezem, met een juiste samenstelling van haren dat vuil niet doet opwaaien, waarmee je dat vuil kon verwijderen.”
En zo ontwikkelde het assortiment zich verder. Want klanten vroegen BOMA na de aanschaf van een mat en bezem ook om andere producten. Heb je een doekje voor het stof afnemen? Hebben jullie ook een stofzuiger voor ons?

De groei en ontwikkeling naar leverancier
“Eind jaren ’70 ontstonden er professionele schoonmaakbedrijven”, vertelt Gert. “Zij kochten hun schoonmaakspullen bij ons. Eerst leverden wij de spullen vanuit ons eigen magazijn, kwam de schoonmaker deze bij ons ophalen, later werd dat de rayonleiding. We ontdekten dat dit slimmer kon: leveren rechtstreeks in de werkkast op locatie. Hiervoor was wel een logistiek apparaat nodig. Zo begon BOMA te groeien. Met name toen we ook werkprogramma’s op maat gingen schrijven en dan de hierbij passende schoonmaakproducten op locatie leverden. Zo zorgden we dat de kosten op de juiste plek kwamen.”

De volgende stap was de uitbreiding van ons bestelsysteem naar een volledig managementsysteem op maat van de schoonmaak, vertelt Gert verder. “Veel klanten kochten vaak zelfde spullen of type producten. Wij hielpen hen door deze producten voor te programmeren, de levering op vaste dagen in te plannen en de facturatie te automatiseren. Dat scheelde veel tijd. En dat leidde weer tot het inzichtelijk maken van kosten, het aandragen van inzicht voor het budgetteren bij onze klanten, omdat wij zagen wat er jaarlijks bij een klant werd besteed.”

Van specialist naar one-stop-shopping partner
Door de jaren heen werd BOMA zo een logistiek distributiepartner die met kennis van financiële én schoonmaakzaken kon bijdragen in de schoonmaakuitvoering op locatie. Eigenlijk een heel logische groei naar totaalleverancier op het gebied van hygiëne.
Gert voegt toe: “Zelf ben ik nu 20 jaar bij BOMA betrokken. Sinds 1981 zijn we in omzet van 4 mio euro omzet naar nu 150 mio gegroeid. Onze manier van werken, het one-stop-shopping model, spreekt aan omdat het door en voor de schoonmaker is gebouwd. Alle ontwikkelingen zijn op de werkvloer gestart en dat maakt ons uniek ten opzichte van een puur logistiek leverancier.”

Simpel, slim en leuk schoonmaken
Vanuit de rol als totaalleverancier, wilde BOMA de schoonmaak meer in de schijnwerpers zetten. Het bedrijf ontwikkelde en ontwikkelt nog steeds concepten om de schoonmaak simpeler, slimmer en leuker te maken. “Schoonmaak is een vak, waarbij je de juiste opleiding en schoonmaakspullen nodig hebt. Als BOMA helpen we hen met de uitvoering, met onze concepten, met innovaties, machines én heel belangrijk ecologische oplossingen.”

Het belang van ecologie
Gert zoomt in op duurzaamheid: “Sinds de jaren 70 wordt er steeds meer belang gehecht aan ecologie. In onze branche, met meer dan 250.0000 schoonmakers in de Benelux die elke dag water en producten gebruiken, kunnen we grote impact maken als we milieuvriendelijke en -bevorderende producten gebruiken. Wij willen onze bijdrage hieraan leveren en zijn van scratch af aan gaan kijken wat de meest ecologische manier is. “
Hij kijkt alvast vooruit: “Nu helpen we onze klanten met het invulling geven aan duurzaamheid. Denk aan CSRD, milieuthermometer zorg en Green Key. Met Let’s rethink cleaning, gebaseerd op de pijlers people, planet en profit, willen we naar de toekomst toe samen met onze klanten stappen zetten om hun impact te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld door het verlagen van co2 uitstoot, minder water verbruiken en ook personeel op een duurzame manier in te zetten en te laten werken.”

Communicatie is de sleutel voor de toekomst
Gert ervaart de schoonmaaksector als mensenbranche, een wereld die warmte geeft. Met trots blikt hij terug op de ontwikkelingen van BOMA, maar kijkt ook vooral vooruit naar de toekomst. Met een belangrijk advies: “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Het gaat om goed communiceren om te weten wat de verwachtingen zijn. Ga er niet vanuit dat iedereen alles weet. Luister! Met kennis en informatie opdoen kun je op een goede manier aandacht aan elkaar geven. Dat voorkomt hollen en rollen en realiseert slimmer werken. De snelheid van werken gaat omhoog, maar dezelfde mensen moeten de werkprestaties blijven leveren. Het werken met de juiste tools en ondersteuning worden hierbij steeds belangrijk. En het vinden en doorvoeren van slimme en leuke innovaties om het werkplezier te kunnen borgen”, besluit Gert.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 september 2025

Blog Eddie de Vies (Bakker Schoonmaakbedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Wanneer maakte jij voor het laatst een praatje met de schoonmaker van jouw locatie? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan...

05 december 2024

Interview David de Romsee (Essity): “Samen met Tork werken aan een duurzame toekomst: kleine stappen, grote impact”

Recentelijk publiceerden we op Schoonmaakjournaal een artikel over de duurzaamheidsaanpak van Tork: Focus4 Sustainability. Met dit initiatief biedt aanjager Tork praktische handvatten om organisaties te helpen verduurzamen; zowel in...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

08 mei 2024

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten doen mee met #ddvds

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten hebben zich aangemeld, vol waardering voor hun 60.000 schoonmakers. Nederland viert De Dag van de Schoonmaker op vrijdag 14 juni 2024. En juist die...

04 oktober 2024

Breedweer wint award diversiteit bij European Cleaning & Hygiene Awards

Tijdens de prijsuitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards in het prachtige Lissabon heeft Breedweer Facilitaire Diensten de felbegeerde award in de categorie Commitment to Diversity in the...

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...

15 oktober 2025

Koningin Máxima bij ADG voor start Pensioen3daagse

Een bijzondere dag, 14 oktober, bij ADG: Hare Majesteit Koningin Máxima bracht een werkbezoek aan ADG in Houten, waar HEYDAY onderdeel van is. In samenwerking met Wijzer in geldzaken...

27 augustus 2025

Podcastserie Code Schoonmaak gaat van start: ‘Met Bert aan tafel’

Wat is kwaliteit van arbeid in de schoonmaak? Hoe ver reikt goed opdrachtgeverschap? En hoe bouw je een écht partnerschap tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker? Onderwerpen die besproken gaan...

26 oktober 2023

OPROEP CSU: stem op jouw favoriete innovatie

CSU maakt bekend dat er zes kanshebbers zijn in de race voor de CSU Innovatie Award 2023. Waarvan drie innovaties meegaan naar de finale op 8 november. De jury...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...