7 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In de eerste aflevering staat Marc centraal, de crossdresser die pas op 55-jarige leeftijd op kantoor zijn ware gezicht laat zien.

De inclusieve arbeidsmarkt is een veelbesproken onderwerp in talloze rapporten en onderzoeken. Wat hebben al deze rapporten en onderzoeken gemeen? Ze zorgen ervoor dat de inclusieve arbeidsmarkt een abstract, technisch begrip blijft. De persoonlijke verhalen in de podcast ‘Kraakhelder’ maken de luisteraar duidelijk en voelbaar waar het écht over gaat op de werkvloer. En waarom het zo belangrijk is dat iedereen de kans krijgt om te zijn wie hij, zij of hen wil zijn.

De struggles van een crossdresser

In de 50 minuten durende podcast praat Inge met Marc over de weg die hij heeft afgelegd om te zijn wie hij nu is. Van de jongen die opgegroeid is in een gezin van Jehovah’s Getuigen, tot de senior accountmanager die de kleren draagt waar hij gelukkig van wordt. Onderwerpen die de revue passeren, zijn onder meer de kledingkast van Marc met een linker- en rechterhelft, de band met hond Melle, zijn trotse zoon en de blikken en woorden die hij zowel privé als zakelijk ontvangt. Hoe gaat hij hier mee om en hoe is het om bewust en onbewust continu bezig te zijn met impact op anderen?

Marc en Inge openen deuren

Volgens Saskia Zeebregts van politieke partij VOLT zou de podcastaflevering verplichte kost moeten zijn voor alle onderwijsinstellingen. “Een prachtige, kwetsbare, diepgaande en informatieve podcast over het leven van een crossdresser. De podcast geeft precies weer met welke struggles Marc te maken heeft en waar hoop in zit voor de toekomst. Marc en Inge openen samen deuren, maar vooral ogen en oren. We moeten luisteren naar elkaar en mensen laten zijn wie ze willen zijn.”
Inge Diepman is trots dat ze deze serie met Breedweer heeft mogen maken. “Er is niets mooier voor mij als podcastmaker dan zulke openhartige gesprekken. Deze verhalen gaan niet alleen over een beperking, maar juist over de mens. En dat is waar alles om draait.”

Luister hier de podcast: Het verhaal van crossdresser en senior accountmanager Marc – Kraakhelder | Podcast on Spotify

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2022

Meest gelezen in oktober

Benieuwd naar welke artikelen jullie in oktober 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Interview...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

11 juni 2024

Wessel van Hout (Nocore): “Jongeren zijn vaak de drijvende kracht achter digitale veranderingen”

Wessel van Hout (26) is accountmanager bij Nocore en geeft in zijn functie onder andere schoonmaakbedrijven softwareadvies. Ook gaat hij met enige regelmaat naar de bijeenkomsten van FMNextGen. “Het...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...

14 april 2022

“Er zou een checklist ‘goed opdrachtgeverschap’ moeten komen”

Raymond Kouwenberg is sinds 16 maart de nieuwe voorzitter van branchevereniging SIEV. Maar wie is deze nieuwe leider van de mkb-schoonmaakbranchevereniging en wat zijn zijn plannen voor SIEV? Schoonmaakjournaal...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciële afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...

20 juli 2020

Groeibedrijf 2020 Breedweer maakt weer impact met sekswerkers

“#supertrots om bij de 250 snelst groeiende bedrijven te behoren..! Zo zie je maar wat je kunt bereiken door maximale impact te maken voor de maatschappij”, schrijft Jack Stuifbergen op...

19 april 2022

Doe jij mee aan Interclean Hackathon?

Oproep aan #FMNextGen: doe jij mee aan de Interclean Hackaton op woensdag 11 mei? En help jij mee aan innovatie en vernieuwing in de schoonmaakbranche? Op woensdag 11 mei...

01 november 2023

Sustainable Schoonmaaktoppers genomineerd

Jaarlijks wordt de ABN AMRO Duurzame 50 award uitgereikt aan koplopers die samenwerking, creativiteit en vernieuwing nastreven. Hoe mooi is het dat ook twee koplopers uit de schoonmaakbranche hiervoor...