7 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In de eerste aflevering staat Marc centraal, de crossdresser die pas op 55-jarige leeftijd op kantoor zijn ware gezicht laat zien.

De inclusieve arbeidsmarkt is een veelbesproken onderwerp in talloze rapporten en onderzoeken. Wat hebben al deze rapporten en onderzoeken gemeen? Ze zorgen ervoor dat de inclusieve arbeidsmarkt een abstract, technisch begrip blijft. De persoonlijke verhalen in de podcast ‘Kraakhelder’ maken de luisteraar duidelijk en voelbaar waar het écht over gaat op de werkvloer. En waarom het zo belangrijk is dat iedereen de kans krijgt om te zijn wie hij, zij of hen wil zijn.

De struggles van een crossdresser

In de 50 minuten durende podcast praat Inge met Marc over de weg die hij heeft afgelegd om te zijn wie hij nu is. Van de jongen die opgegroeid is in een gezin van Jehovah’s Getuigen, tot de senior accountmanager die de kleren draagt waar hij gelukkig van wordt. Onderwerpen die de revue passeren, zijn onder meer de kledingkast van Marc met een linker- en rechterhelft, de band met hond Melle, zijn trotse zoon en de blikken en woorden die hij zowel privé als zakelijk ontvangt. Hoe gaat hij hier mee om en hoe is het om bewust en onbewust continu bezig te zijn met impact op anderen?

Marc en Inge openen deuren

Volgens Saskia Zeebregts van politieke partij VOLT zou de podcastaflevering verplichte kost moeten zijn voor alle onderwijsinstellingen. “Een prachtige, kwetsbare, diepgaande en informatieve podcast over het leven van een crossdresser. De podcast geeft precies weer met welke struggles Marc te maken heeft en waar hoop in zit voor de toekomst. Marc en Inge openen samen deuren, maar vooral ogen en oren. We moeten luisteren naar elkaar en mensen laten zijn wie ze willen zijn.”
Inge Diepman is trots dat ze deze serie met Breedweer heeft mogen maken. “Er is niets mooier voor mij als podcastmaker dan zulke openhartige gesprekken. Deze verhalen gaan niet alleen over een beperking, maar juist over de mens. En dat is waar alles om draait.”

Luister hier de podcast: Het verhaal van crossdresser en senior accountmanager Marc – Kraakhelder | Podcast on Spotify

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

24 januari 2022

Finalisten European Cleaning & Hygiene Awards

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 van European Cleaning Journal zijn bekendgemaakt. Met een record aan inzendingen in alle 10 categorieën, hebben 39 toonaangevende bedrijven...

29 maart 2024

Druk bezette ALV met discussie, saamhorigheid en positivisme

SIEV hield een succesvolle ALV, waarbij naast huldiging van leden onderwerpen als de CAO, het Keurmerk en de ontwikkelingen in de branche ter sprake kwamen. Tevens werd het eerste...

19 november 2024

Esmar van Langen (Breedweer): “Doen waar je blij van wordt is het allerbelangrijkste”

Esmar van Langen studeerde commerciële economie en kwam vanuit de reiswereld bij Breedweer terecht. In onze serie over vrouwen in de schoonmaakbranche, vertelt ze hoe ze haar twee passies,...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...