Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen
Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar ook ontwikkelingen en innovaties gaan hard. Van data driven tot duurzaamheid. Kortom, reden voor Hago om de markt te bevragen.
Maar liefst 53 MBO, HBO en WO instellingen hebben deelgenomen aan het onderzoek. Het doel van het onderzoek was om inzicht te verkrijgen in de belangrijkste uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van schoonmaak in onderwijsinstellingen. Uit het onderzoek blijkt dat zowel de mens als het milieu enorm belangrijk zijn. Meer respect voor de schoonmaker, duurzame inzetbaarheid en minder negatieve impact op het milieu. Dat zijn dé uitdagingen voor de facilitair manager in het onderwijs.
De schoonmaker centraal
In de top 3 van belangrijkste ontwikkelingen staat de schoonmaker centraal. Zowel het respect voor het beroep als de duurzame inzetbaarheid. Een schoonmaker heeft een essentieel beroep, maar studenten en medewerkers van de onderwijsinstelling nemen schoon nog wel eens ‘voor lief’. Het is vanzelfsprekend dat het schoon is. Toch? Om meer respect en begrip voor de schoonmaker te creëren is zichtbaarheid belangrijk, aldus 85% van de bevraagde onderwijsinstellingen. Schoonmakers maken daarom vaker gedurende de dag schoon. Dit zorgt uiteraard voor zichtbaarheid, maar daarnaast ook voor begrip en waardering.
De impact van duurzaamheid
Het belang van duurzaamheid wordt gezien. Het staat op plek 2. Duurzaamheid is echter een breed begrip en voor iedere onderwijsinstelling ligt de nadruk op een ander onderdeel. Voor een ruime meerderheid spelen meetbare aspecten een grotere rol dan abstracte begrippen. Zo vindt 63% dat materiaalgebruik en 57% dat Zero-Waste het belangrijkste zijn. Dit zijn tastbare aspecten. Je kunt doelen stellen op dit gebied, tussentijds meten en helder communiceren over materiaalgebruik en Zero-Waste. Dat wordt door onderwijsinstellingen gewaardeerd.
Het belang en de toekomst van data
Voor veel onderwijsinstellingen is resultaatgericht schoonmaken momenteel de norm. Wat hierbij opvalt is dat 1 op de 5 respondenten het meten van kwaliteit bij resultaatgericht schoonmaken lastig vindt. Datagestuurd schoonmaken wordt daarbij nog niet door iedereen als oplossing gezien. Uit ons onderzoek blijkt dat 40% aangeeft dat datagestuurd schoonmaken efficiënter is. 60% is daar dus nog niet van overtuigd.
Een kwart van de respondenten maakt zich zorgen over het effect van datagestuurd schoonmaken op de autonomie en het werkplezier van de schoonmaker. En dat zorgt voor terughoudendheid. Want begrip, respect en duurzame inzetbaarheid van de schoonmaker zijn belangrijk.
De rol van communicatie
In een samenwerking is communicatie belangrijk. Dat is een open deur. Ook bij samenwerking tussen schoonmaakleveranciers en onderwijsinstellingen staat het op plek één. En twee! 58% geeft namelijk aan dat zowel proactieve communicatie als eerlijke communicatie de belangrijkste aspecten zijn bij een goede samenwerking. De uitdagingen, waaronder een pandemie en krapte op de arbeidsmarkt, vergroten het nut en de noodzaak van heldere communicatie.
Het onderzoek bevat nog meer interessante uitkomsten. Download het volledige rapport van Hago hier.