9 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die dit jaar ingaat, verplicht bedrijven om hun impact op het milieu en de maatschappij transparant te maken.

De Nationale CSRD-Enquete is een jaarlijks initiatief van MVO Nederland, MT/Sprout en Change Inc. Dit jaar deden 673 zakelijke beslissers mee aan het onderzoek, afkomstig uit dienstverlening, industrie, bouw, handel, chemie, food en energie. Van hen waren er 210 CSRD-plichtig.

Bedrijven nemen het voortouw
Waar bedrijven vooruitlopen, blijft de overheid achter. Nederland kreeg een waarschuwing van de Europese Commissie omdat er nog geen wet is om de CSRD officieel in te voeren. Toch gaan bedrijven alvast aan de slag. “Ze laten zien dat ze duurzaamheid serieus nemen”, zegt Ankie van Wersch van MVO Nederland.

Mkb pakt ook zijn rol
Ook mkb-bedrijven zijn al bezig met de CSRD, zelfs al zijn ze niet verplicht. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 40% zich aan het oriënteren of implementeren is , maar eenzelfde aantal voelt zich slecht voorbereid. “Mkb’ers leveren vaak data aan grote bedrijven, maar krijgen daar weinig hulp bij”,  benadrukt Ankie.

Uitdagingen en kansen
Veel bedrijven zien de voordelen van de CSRD, maar 73% noemt het verzamelen van alle benodigde data een flinke klus. Toch verwacht de helft dat de richtlijn hun bedrijf op de lange termijn sterker maakt.

Benieuwd naar het hele artikel dat MT/Sprout publiceerde? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er circa 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om...

21 november 2025

Asito viert 36 mijlpalen van 36 collega’s

Op 14 november 2025 organiseerde Asito haar jubilarissenviering . Het Asito stadion was die vrijdag gevuld met jubilarissen en hun partners die al jarenlang hét verschil maken. Tijdens dit...

27 augustus 2023

#Favorites: De cleanteams van F1

Dit weekend, 26 en 27 augustus 2023, is Nederland in de ban van de Formule 1. The place to be is Zandvoort. Medewerkers van Spaarnelanden zorgen voor de veiligheid...

10 mei 2024

#FOTOFRIDAY De opbouw van i-team Global

Interclean gaat bijna van start. Afgelopen week werd al hard gewerkt aan de standbouw. Zo ook bij i-team Global. Al vroeg in de ochtend ging het bouwteam op dinsdag...

30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%....

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

20 april 2023

Veilig, intercultureel samenwerken biedt groei

“Veilig werken is werken binnen een integere sfeer waar je open kunt zijn en respect hebt voor elkaars mening of cultuur.” Maar in de praktijk blijkt dat samenwerken met...

07 april 2025

Vernieuwde samenwerking CSU en Koning Willem I College

Al 20 jaar werken CSU en Koning Willem I College samen. En dat blijven we de volgende vier jaar ook weer doen. De medewerkers van CSU gaan op 11...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...