9 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die dit jaar ingaat, verplicht bedrijven om hun impact op het milieu en de maatschappij transparant te maken.

De Nationale CSRD-Enquete is een jaarlijks initiatief van MVO Nederland, MT/Sprout en Change Inc. Dit jaar deden 673 zakelijke beslissers mee aan het onderzoek, afkomstig uit dienstverlening, industrie, bouw, handel, chemie, food en energie. Van hen waren er 210 CSRD-plichtig.

Bedrijven nemen het voortouw
Waar bedrijven vooruitlopen, blijft de overheid achter. Nederland kreeg een waarschuwing van de Europese Commissie omdat er nog geen wet is om de CSRD officieel in te voeren. Toch gaan bedrijven alvast aan de slag. “Ze laten zien dat ze duurzaamheid serieus nemen”, zegt Ankie van Wersch van MVO Nederland.

Mkb pakt ook zijn rol
Ook mkb-bedrijven zijn al bezig met de CSRD, zelfs al zijn ze niet verplicht. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 40% zich aan het oriënteren of implementeren is , maar eenzelfde aantal voelt zich slecht voorbereid. “Mkb’ers leveren vaak data aan grote bedrijven, maar krijgen daar weinig hulp bij”,  benadrukt Ankie.

Uitdagingen en kansen
Veel bedrijven zien de voordelen van de CSRD, maar 73% noemt het verzamelen van alle benodigde data een flinke klus. Toch verwacht de helft dat de richtlijn hun bedrijf op de lange termijn sterker maakt.

Benieuwd naar het hele artikel dat MT/Sprout publiceerde? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%....

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...

19 februari 2024

CSRD: hoe pak je dit als (schoonmaak-) bedrijf aan?

De Europese CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ook  de vraag om MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen) en de roep om transparantie in de keten: er komt nogal wat af...

06 maart 2024

Kärcher connecteert toestellen en verzamelt realtime gegevens  

Dankzij een nieuwe hardware module biedt Kärcher een eenvoudig en flexibel systeem voor het beheer van het machinepark van haar klanten. Niet enkel de nieuwe toestellen, maar ook de...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

29 mei 2025

Carel Lurvink introduceert CaluGreen NEXT: reinigers zonder gevarensymbolen

Carel Lurvink lanceert met CaluGreen NEXT een nieuwe generatie professionele reinigers die veilig in gebruik zijn en effectief reinigen. Uniek aan deze lijn is dat alle producten volledig labelfree...

04 september 2023

Workshops in week lezen & schrijven

In de Week van lezen & schrijven (8 t/m 15 september) organiseert Schoonmakend Nederland twee workshops over het herkennen en omgaan met lage basisvaardigheden. In de schoonmaakbranche heeft ruim...

01 september 2022

Schoonmaakjournaal in teken van duurzaamheid

Op 6 september is het duurzame dinsdag en op 10 oktober is het De dag van de duurzaamheid. Het Schoonmaakjournaal sluit hierop aan en zal in september en oktober...

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...

29 juli 2025

Medewerkers werven in de zomer? Social Cleania zegt: doen!

“Is het wel slim om een campagne in de zomer te draaien?” Volgens Stef Martens van Social Cleania wel. `Mensen zitten altijd op hun telefoon. Ook tijdens de zomer.`...