30 september 2025

Nathalie de Geus (Topvrouw van het Jaar 2025) over leiderschap met oog voor vrouwelijke gezondheid en gelijkheid

“De medische standaard is nog te veel gericht op het mannenlichaam. Maar Adam is geen Eva.” Met die krachtige uitspraak zette Nathalie de Geus, algemeen directeur van ArboNed, de toon tijdens de uitreiking van de titel Topvrouw van het Jaar 2025. Haar boodschap, dat de medische standaard nog te vaak is gebaseerd op het mannenlichaam, reikt verder dan de gezondheidszorg. Ook in de schoonmaakbranche spelen dezelfde vraagstukken rond gezondheid, inzetbaarheid en vrouwelijk leiderschap.

Nathalie de Geus leidt sinds 2021 ArboNed, waar zij met bijna 900 professionals circa 65.000 mkb-ondernemers ondersteunt bij het voorkomen en verlagen van verzuim. Haar overtuiging: werk is de motor van de economie, maar die motor draait alleen als mensen gezond, veilig en met plezier kunnen werken.

Vrouwelijk leiderschap met missie
De jury noemde De Geus een “vaandeldrager met energie, passie en commitment voor de vrouwenzaak“. Dat leiderschap blijkt uit concrete stappen. Binnen ArboNed is een aparte paragraaf in de cao opgenomen over vrouwspecifieke klachten en medewerkers hebben toegang tot workshops en een overgangsconsulent. Het doel: preventie structureel verankeren, zodat mensen langer en gezonder inzetbaar blijven.

Voor de schoonmaakbranche, waarin veel vrouwen werken en fysieke belasting groot is, zijn dit herkenbare thema’s. Denk aan klachten rond menstruatie, overgang, zwangerschap of herstel na een bevalling, zaken die nu nog te vaak leiden tot verzuim, onbegrip of verkeerde diagnoses. De Geus laat zien dat het bespreekbaar maken van deze onderwerpen niet alleen het welzijn van medewerkers verbetert, maar ook de continuïteit en kwaliteit van organisaties versterkt.

Leiderschap dichtbij mensen
Wat Nathalie’s leiderschapsstijl kenmerkt, is de balans tussen koers houden en ruimte geven. Resultaten zijn belangrijk, maar echte impact ontstaat pas als mensen zich gezien en gehoord voelen. Dat betekent verbinding zoeken, binnen de organisatie en daarbuiten, en aandacht hebben voor inclusie en divers talent. Haar manier van leidinggeven laat zien dat (vrouwelijk) leiderschap niet altijd draait om macht of hiërarchie, maar om nabijheid en vertrouwen. Ze spreekt open over de combinatie van werk en gezin en maakt zo ruimte voor authenticiteit op de werkvloer. Daarmee inspireert ze anderen om ambitie te combineren met persoonlijke waarden. Voor Nathalie is vrouwelijk leiderschap een manier om te laten zien dat zakelijk succes en maatschappelijke verantwoordelijkheid elkaar versterken.

De schoonmaakbranche kent veel overeenkomsten met de thema’s waar Nathalie voor pleit. Het is een sector waarin duurzame inzetbaarheid cruciaal is en waarin preventie en gezondheid steeds belangrijker worden. Bovendien werken er relatief veel vrouwen, die juist baat hebben bij meer aandacht voor vrouwspecifieke gezondheid. De boodschap van De Geus is daarmee ook een oproep aan de schoonmaakbranche: maak preventie, inclusie en vrouwelijk leiderschap onderdeel van de kern van je organisatie. Niet als bijzaak, maar als randvoorwaarde voor een toekomstbestendige sector.

Lees meer over de uitreiking van Topvrouw van het Jaar 2025 via MT/Sprout.

Meer lezen over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?
Klik hier voor onze artikelen over en interviews met vrouwelijk leiders, van objectleiding tot directie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2025

M-Bytes en FacilityApps gaan samen verder in de schoonmaakbranche

Twee onafhankelijke Nederlandse softwarebedrijven vormen nieuwe kracht in digitalisering van schoonmaakbedrijven. M-Bytes BV en FacilityApps hebben op 13 oktober aangekondigd hun krachten te bundelen. Deze strategische samenwerking brengt twee...

24 maart 2025

Bflex Cleaning hanteert al 25 jaar dagschoonmaak

"Het is precies 25 jaar geleden dat ik Bflex Cleaning begon", vertelt Nasima el Bachiri -Ouamar. Al snel ontdekte ze dat avond­schoonmaak allesbehalve praktisch was. Dat het lastig was...

19 mei 2022

Vrouwelijk leiderschap niet vanzelfsprekend

Dat vrouwen leiderschap tonen blijkt uit vele voorbeelden in de schoonmaakbranche en andere sectoren. Topvrouwen, aanstormend talent en ook leidinggevenden die heel bewust hebben gekozen voor een combinatie van...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

28 januari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Jasper Dekker vertelt over zijn vak en het brengen van een goed gevoel

Jasper Dekker is sinds zijn 19e jaar glazenwasser. Hij houdt van het vak, maar doet meer dan ramen wassen. Jasper wil mensen vooral een goed gevoel geven, positiviteit verspreiden...

02 september 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je nou eigenlijk een basisschool goed schoon?

Een tijdje terug was in het nieuws dat de helft van de basisschoolkinderen de wc's op school vermijdt omdat ze die vies vinden. Dit kan leiden tot allerlei ongemak...

23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom,...

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

05 augustus 2025

Breedweer voor de 6e keer genomineerd voor European Cleaning Awards

In de shortlist van finalisten van de European Cleaning Awards 2025 staat wederom Breedweer Facilitaire Diensten genoemd. Voor de zesde keer op rij is het bedrijf genomineerd voor een European...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...