20 november 2023

Maak kennis met Mathilde Reintjes, bestuurslid Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Mathilde Reintjes is sinds mei 2023 bestuurslid bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code VM), en is al langer betrokken bij de Code VM. Daarnaast is zij arbeidsrecht-advocaat bij Gresnigt & Van Kippersluis advocaten in Utrecht. Wat motiveert haar om zich in te zetten voor de Code VM? En wat brengt zij mee als bestuurslid? “Ik help graag werkgevers en werknemers. Ook al zijn de partijen en belangen verschillend, het lukt met de Code VM om dat te overstijgen en met elkaar te kijken hoe je als partners kunt samenwerken.” Leer Mathilde via een interview van de Code Schoonmaak beter kennen:

“Mijn naam is Mathilde Reintjes en ik ben een gepassioneerde arbeidsrecht-advocaat die graag werkgevers en werknemers helpt. Ik werk bij Gresnigt & Van Kippersluis advocaten in Utrecht. Ik heb in het verleden gewerkt bij NS, waar ik verantwoordelijk was voor de NS cao, het sociaal plan en de pensioenregeling. Ik ben daarnaast ook bezig met pensioen als pensioenfondsbestuurder bij Rail & OV, het pensioenfonds voor de sector Spoorwegen en Openbaar vervoer.“

Je bent sinds mei 2023 bestuurslid bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, maar je bent al langer bij de Code VM betrokken. Hoe ben je met de Code VM in aanraking gekomen en wat heb je hier de afgelopen jaren gedaan?

“Via mijn werk bij NS. Ik ben in het verleden lid geweest van de Codekamer Schoonmaak en van het Code VM-bestuur. Destijds heb ik veel NS kennis en ervaring gedeeld. Bijvoorbeeld over de schoonmaak van treinen, op de stations, HR-beleid en inkoopprocessen. Ook hebben we vanuit NS meegeholpen aan projecten van de Code VM, bijvoorbeeld over het gesprek op de werkvloer.”

Wat is jouw motivatie om je in te zetten voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag?

“Dat het doel van de Code VM mij aanspreekt: eerlijke concurrentie met goede voorwaarden voor werknemers en goede resultaten voor opdrachtgevers. Wat mij ook motiveert is dat de Code VM een samenwerkingsverband is van werkgevers, werknemers, opdrachtgevers en adviseurs. Ik ben ervan overtuigd dat je door je in elkaar te verplaatsen en samen te werken resultaten kunt bereiken.”

Wat verwacht je vanuit je rol als bestuurslid te kunnen betekenen voor Code VM?

“Ik heb de portefeuille ‘juridische/arbeidsrechtelijke zaken’. Het is voor de Code VM belangrijk en nuttig te weten hoe zaken juridisch in elkaar zitten. Ik heb daar de kennis en een goed gevoel voor en breng dat ook in in het bestuur. Maar de Code VM gaat over meer, waar ik mij ook voor inzet in het bestuur. De Code VM doet een oproep tot verantwoordelijk marktgedrag bij uitbesteding van arbeidsintensieve dienstverlening. Dit is een morele oproep: het gaat verder dan doen wat volgens wetgeving kan en mag. Het is een oproep om ook oog te hebben voor sociale consequenties.”

Hoe breng jij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in praktijk in je werk?

“Ik noemde het net ook: ik geloof dat je door je in elkaar te verplaatsen en samen te werken resultaten kunt bereiken. Dat pas ik ook toe in mijn werk. Als advocaat kijk ik ook altijd of ik een zaak in overleg kan oplossen. Daarbij helpt het om me in de ander te verplaatsen en te bedenken wat ik zou doen als ik daar zou staan.”

Wat heeft jouw eerdere werkervaring (bijvoorbeeld je ervaring als jurist) voor meerwaarde in je bestuurswerk voor Code VM?

“Vanuit mijn eerdere werkervaring bij NS, waar ik o.a. cao-onderhandelaar was, heb ik veel ervaring  in het overleg tussen werkgevers, vakbonden en medezeggenschap. Ik zie de meerwaarde van het overleg tussen sociale partners. Ook bij pensioen speelt het overleg tussen sociale partners een grote rol. Ik denk dat ik mijn ervaring daarmee ook kan inzetten voor de Code VM. Ik weet hoe belangrijk dat is en welke resultaten je kunt bereiken met goed sociaal overleg.”

Op welke bijdrage aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag tot nu toe ben je het meest trots?

“Ik ben het meest trots op onze samenwerking in de Code VM. Ook al zijn de partijen en belangen verschillend, het lukt om dat te overstijgen en met elkaar te kijken hoe je als partners kunt samenwerken. Mooie concrete voorbeelden zijn de handreikingen die we hebben gemaakt over bijvoorbeeld Contractmanagement, Indexatieafspraken en Inkoop voor het selecteren op kwaliteit. Ik denk dat we nog wel meer met die handreikingen kunnen doen, meer zichtbaar maken dat ze er zijn en dat er gebruik van kan worden gemaakt.”

Wat is er volgens jou nodig om met meer organisaties tot verantwoordelijk marktgedrag te komen?

“Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, ik denk dat de belangrijkste is om je te verplaatsen in een ander. Dat kan iedereen op ieder niveau in de organisatie doen. Hier zijn geen grote beleidsstukken voor nodig. Bedenk gewoon eens hoe je naar iets kijkt als je in de schoenen van de ander gaat staan. En doe wat met dat inzicht.”

Bron: Code verantwoordelijke marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

03 juli 2020

Welke handgels werken wel en zijn effectief?

Het AD testte 21 handgels op hun desinfecterende werking: 24% viel door de mand. Schoonmaakjournaal wil de professionaliteit en volwassenheid van de schoonmaakbranche uitdagen met 21 gecertificeerde alcoholhoudende handgels...