20 november 2023

Maak kennis met Mathilde Reintjes, bestuurslid Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Mathilde Reintjes is sinds mei 2023 bestuurslid bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code VM), en is al langer betrokken bij de Code VM. Daarnaast is zij arbeidsrecht-advocaat bij Gresnigt & Van Kippersluis advocaten in Utrecht. Wat motiveert haar om zich in te zetten voor de Code VM? En wat brengt zij mee als bestuurslid? “Ik help graag werkgevers en werknemers. Ook al zijn de partijen en belangen verschillend, het lukt met de Code VM om dat te overstijgen en met elkaar te kijken hoe je als partners kunt samenwerken.” Leer Mathilde via een interview van de Code Schoonmaak beter kennen:

“Mijn naam is Mathilde Reintjes en ik ben een gepassioneerde arbeidsrecht-advocaat die graag werkgevers en werknemers helpt. Ik werk bij Gresnigt & Van Kippersluis advocaten in Utrecht. Ik heb in het verleden gewerkt bij NS, waar ik verantwoordelijk was voor de NS cao, het sociaal plan en de pensioenregeling. Ik ben daarnaast ook bezig met pensioen als pensioenfondsbestuurder bij Rail & OV, het pensioenfonds voor de sector Spoorwegen en Openbaar vervoer.“

Je bent sinds mei 2023 bestuurslid bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, maar je bent al langer bij de Code VM betrokken. Hoe ben je met de Code VM in aanraking gekomen en wat heb je hier de afgelopen jaren gedaan?

“Via mijn werk bij NS. Ik ben in het verleden lid geweest van de Codekamer Schoonmaak en van het Code VM-bestuur. Destijds heb ik veel NS kennis en ervaring gedeeld. Bijvoorbeeld over de schoonmaak van treinen, op de stations, HR-beleid en inkoopprocessen. Ook hebben we vanuit NS meegeholpen aan projecten van de Code VM, bijvoorbeeld over het gesprek op de werkvloer.”

Wat is jouw motivatie om je in te zetten voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag?

“Dat het doel van de Code VM mij aanspreekt: eerlijke concurrentie met goede voorwaarden voor werknemers en goede resultaten voor opdrachtgevers. Wat mij ook motiveert is dat de Code VM een samenwerkingsverband is van werkgevers, werknemers, opdrachtgevers en adviseurs. Ik ben ervan overtuigd dat je door je in elkaar te verplaatsen en samen te werken resultaten kunt bereiken.”

Wat verwacht je vanuit je rol als bestuurslid te kunnen betekenen voor Code VM?

“Ik heb de portefeuille ‘juridische/arbeidsrechtelijke zaken’. Het is voor de Code VM belangrijk en nuttig te weten hoe zaken juridisch in elkaar zitten. Ik heb daar de kennis en een goed gevoel voor en breng dat ook in in het bestuur. Maar de Code VM gaat over meer, waar ik mij ook voor inzet in het bestuur. De Code VM doet een oproep tot verantwoordelijk marktgedrag bij uitbesteding van arbeidsintensieve dienstverlening. Dit is een morele oproep: het gaat verder dan doen wat volgens wetgeving kan en mag. Het is een oproep om ook oog te hebben voor sociale consequenties.”

Hoe breng jij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in praktijk in je werk?

“Ik noemde het net ook: ik geloof dat je door je in elkaar te verplaatsen en samen te werken resultaten kunt bereiken. Dat pas ik ook toe in mijn werk. Als advocaat kijk ik ook altijd of ik een zaak in overleg kan oplossen. Daarbij helpt het om me in de ander te verplaatsen en te bedenken wat ik zou doen als ik daar zou staan.”

Wat heeft jouw eerdere werkervaring (bijvoorbeeld je ervaring als jurist) voor meerwaarde in je bestuurswerk voor Code VM?

“Vanuit mijn eerdere werkervaring bij NS, waar ik o.a. cao-onderhandelaar was, heb ik veel ervaring  in het overleg tussen werkgevers, vakbonden en medezeggenschap. Ik zie de meerwaarde van het overleg tussen sociale partners. Ook bij pensioen speelt het overleg tussen sociale partners een grote rol. Ik denk dat ik mijn ervaring daarmee ook kan inzetten voor de Code VM. Ik weet hoe belangrijk dat is en welke resultaten je kunt bereiken met goed sociaal overleg.”

Op welke bijdrage aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag tot nu toe ben je het meest trots?

“Ik ben het meest trots op onze samenwerking in de Code VM. Ook al zijn de partijen en belangen verschillend, het lukt om dat te overstijgen en met elkaar te kijken hoe je als partners kunt samenwerken. Mooie concrete voorbeelden zijn de handreikingen die we hebben gemaakt over bijvoorbeeld Contractmanagement, Indexatieafspraken en Inkoop voor het selecteren op kwaliteit. Ik denk dat we nog wel meer met die handreikingen kunnen doen, meer zichtbaar maken dat ze er zijn en dat er gebruik van kan worden gemaakt.”

Wat is er volgens jou nodig om met meer organisaties tot verantwoordelijk marktgedrag te komen?

“Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, ik denk dat de belangrijkste is om je te verplaatsen in een ander. Dat kan iedereen op ieder niveau in de organisatie doen. Hier zijn geen grote beleidsstukken voor nodig. Bedenk gewoon eens hoe je naar iets kijkt als je in de schoenen van de ander gaat staan. En doe wat met dat inzicht.”

Bron: Code verantwoordelijke marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 januari 2019

Na kansloze sollicitaties start autistische tiener schoonmaakbedrijf

Geen werkgever wilde hem aannemen als jobstudent: de 16-jarige Clay Lewis uit Brisbane (Australië). Maar Clay liet het er niet bij zitten: hij startte met hulp van zijn moeder...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

19 oktober 2023

De facilitaire koppen bij elkaar

Op 1 november 2023 vindt er een breed facilitair overleg plaats. Dan steken de voorzitters en directies van facilitaire organisaties in de schoonmaakbranche de koppen bij elkaar om van...

16 juni 2023

#FotoFriday Terugblik De Dag van de Schoonmaker

Het was overweldigend hoeveel bedrijven en organisaties aandacht aan De Dag van de Schoonmaker hebben besteed. Social media stond bomvol met foto’s en filmpjes van schoonmakers die in het...

31 juli 2019

Blog Opruimobers

Fields of Joy, een kleinschalig festival in het Twentse Oldenzaal; sinds dit jaar is Asito daar schoonmaakpartner. Ook al is dit een kleinschalig festival, je kunt er tot je...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...