12 juni 2023

Kiezen voor een keurmerk: de juiste!?

Het circus van keurmerken en certificaten bestaat nog steeds. In 2013 gaf ik al in mijn blog “Het circus van keurmerk en certificaten” aan dat er veel keurmerken waren, in 10 jaar is er dus niets veranderd. NEN-, ISO-certificeringen, en nog veel keurmerken. Ook voor schoonmaakbedrijven is het nog een circus.

Welk keurmerk is voor jouw organisatie de beste? Welk keurmerk heeft waarde voor jouw organisatie en jouw klanten? Een keurmerk kies je niet zo maar, je maakt een bewuste keuze. Want… het maakt jouw bedrijf sterker, sommige keurmerken geven vertrouwen voor jouw opdrachtgevers, het onderscheidt jouw bedrijf van andere bedrijven: een gedegen keurmerk biedt positiviteit en transparantie ten opzichte van minder presterende branchegenoten.

Keurmerken zijn verschillend. Je leest de aanpak en intentie hieronder.

Keurmerk voor interne organisatie
Wil je een keurmerk die je interne organisatie beoordeelt, dan zijn er:

 het Keurmerk Schoon van Schoonmakend Nederland
 het Keurmerk SchoonGarant van Keurmerk Nederland.

Beide keurmerken beoordelen hoe een schoonmaakbedrijf haar organisatie heeft georganiseerd. Denk hierbij aan of het bedrijf de belasting correct betaalt, pensioen afdraagt, de personeelsdossiers op orde is en meer. De beoordelingen komen overeen met elementen van onder meer ISO 9001, ISO 14001, VCA en de NEN 4400-1.

Als je als organisatie al in het bezit ben van ISO9001, ISO14001, VCA en NEN4400-1, dan heeft zo’n keurmerk minder toegevoegde waarde. Ben je niet in bezit van deze ISO-, VCA- en NEN-certificeringen, bijvoorbeeld door de kosten voor jouw kleine bedrijf of de zware certificering, dan hebben de beide keurmerken Schoon en SchoonGarant een toegevoegde aanvulling. Beide keurmerken hebben als waarde dat de interne organisatie op orde is.

De keurmerken voor interne organisatie geven geen inzicht aan de klanten of opdrachtgevers of de werkzaamheden op correcte wijze worden uitgevoerd. Het geeft geen inzicht of de schoonmaakmedewerkers de werkzaamheden op een correcte wijze (schoonmaaktechniek) uitvoeren.

Keurmerk voor de uitvoering
Het keurmerk Verantwoord Schoon (van stichting LOSK – Landelijk Orgaan Schoonmaak Kwaliteit) beoordeelt niet hoe de organisatie is georganiseerd, maar hoe de schoonmaak wordt uitgevoerd. Bij keurmerk Verantwoord Schoon wordt geauditeerd op resultaat en op het proces van de werkzaamheden. De waarde van het keurmerk is dat de operatie (uitvoering) van de schoonmaak goed is georganiseerd en goed wordt uitgevoerd. De audits worden alleen uitgevoerd door auditeurs, die hun sporen in de schoonmaak hebben verdiend en niet vanuit een ander vakgebied komen.

Daarnaast heeft de aanvrager van het keurmerk een keuze in aanvraag voor:

 een keurmerk voor één locatie,
 een keurmerk voor een segment binnen de organisatie (bijvoorbeeld zorg of trappenhuizen) of
 een keurmerk voor de gehele schoonmaakorganisatie.

Eigendiensten en opdrachtgevers kunnen het Keurmerk Verantwoord Schoon ook aanvragen.

Keurmerk voor interne organisatie én uitvoering
Het nieuwe SIEV-Keurmerk heeft van het keurmerk voor interne organisatie een gecombineerd keurmerk gemaakt: het auditeren van de interne organisatie wordt nu ook de uitvoering geauditeerd op dezelfde basis als het Keurmerk Verantwoord Schoon. De waarde van het SIEV-Keurmerk is dat de klant weet dat de interne organisatie op orde is en dat de uitvoering goed georganiseerd is en goed wordt uitgevoerd.

Voetnoot
– Keurmerk Schoon: om dit keurmerk te halen is lidmaatschap van branchevereniging Schoonmakend Nederland verplicht.
– SchoonGarant: elk schoonmaakbedrijf kan dit keurmerk aanvragen.
– Keurmerk Verantwoord Schoon: het praktijkkeurmerk is voor elke schoonmaakorganisatie (van schoonmaakbedrijf tot eigendienst).
– SIEV-Keurmerk: om dit keurmerk te behalen, is lidmaatschap van mkb-branchevereniging SIEV (Schoonmaken Is Een Vak) verplicht.

Edgar van Engelen
Als eigenaar van schoonmaakbedrijf Clear4Clean en Qualis-Insight C4C sta ik dichtbij de schoonmaakmensen

Meer dan 50 artikelen

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 oktober 2022

#Favorites Mrs. Harris goes to Paris

Zin in een leuke film, met goede afloop? Deze film over schoonmaakster Ada Harris werd gemaakt in samenwerking met Dior en draait nu in de bioscopen. Het verhaal, gebaseerd...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

27 februari 2022

Carnaval in Maastricht

Er wordt weer carnaval gevierd! Dat kun je zien aan alle straatversieringen, mooie etalages en vrolijk uitgedoste carnavalsvierders, maar ook tijdens het werk op de Universiteit van Maastricht. Daar...

27 januari 2023

#VacatureVrijdag Kom werken bij Interclean Amsterdam & China

Wil jij helpen de internationale vakbeurzen Interclean Amsterdam en Interclean China verder uit te bouwen? Kom dan bij RAI Amsterdam werken als Exhibition Manager en wordt organisatorisch, conceptueel en...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...