19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2018

Onderzoek ergonomie: UNGER-vloerreinigingssysteem erGO! clean minder belasting

Als onderdeel van het vergelijkend onderzoek heeft het Instituut voor Arbo & Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen diverse mopsystemen getest op ergonomie. Het innovatieve...

23 april 2025

ISSA PULIRE 2025: Wie zijn de genomineerden voor de Product of the Year award?

ISSA PULIRE heeft met trots de genomineerden voor de prestigieuze ‘Product of the Year ISSA PULIRE 2025’ award bekend gemaakt. Deze onderscheiding beloont innovatie, efficiëntie en duurzaamheid binnen de...

13 februari 2024

Spectro & Gloovy Eco Gloves slaan de handschoenen ineen

Spectro en Gloovy Eco Gloves gaan op twee manieren samenwerken. Enerzijds zullen de fabrieksmedewerkers van Spectro zelf de handschoenen gaan gebruiken. Anderzijds zal het bedrijf deze ook distribueren bij...

09 december 2024

Blog Saskia Stender (Vakblad Voedingsindustrie): “Gezonde werkcul­tuur”

"Hygiëne in de voedingsindustrie laat geen ruimte voor half werk: de kwaliteit van je eindproduct en de gezondheid van de consument staan voorop. Dat is een feit. Nóg een...

14 mei 2025

1nergiek opnieuw genomineerd voor Medewerkerbeleving Award

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is opnieuw genomineerd voor de Integron Medewerkerbeleving Award in de categorie Facilitaire dienstverlening. Een erkenning die vooral te danken is aan de dagelijkse inzet van de schooncollega’s...

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...

21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

01 maart 2024

#Fotofriday Eén gezamenlijke schoonmaaktaal

Een groep Oekraïense en Poolse medewerkers van Nivo Groep heeft de basisinstructie schoonmaak gevolgd in Emmen, met als doel één gemeenschappelijke ‘schoonmaaktaal’ te gaan spreken. Met behulp van tolken...

30 april 2024

Alies ten Have benoemd in Raad van Bestuur Total Care

De Raad van Commissarissen van Total Care heeft Alies ten Have benoemd als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille HR. Total Care bestaat uit de afzonderlijke...