19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juli 2023

Marten Kops nieuwe directeur NVZ

NVZ, de branchevereniging voor importeurs en fabrikanten van was-, reinigings-, onderhouds- en desinfectiemiddelen en schoonmaakmachines, stelt met ingang van 1 juli 2023 Marten Kops aan als nieuwe directeur. Hij...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

06 mei 2025

Ontdek de schoonmaak

In de schoonmaak is altijd en voor iedereen werk. Ontdek jouw mogelijkheden om jouw vacatures goed zichtbaar te maken!

03 oktober 2025

Breedweer wederom winnaar European Cleaning & Hygiene Awards 2025

“𝙔𝙚𝙨, 𝙬𝙚 𝙙𝙞𝙙 𝙞𝙩 𝙖𝙜𝙖𝙞𝙣: 𝙀𝙪𝙧𝙤𝙥𝙚𝙖𝙣 𝘾𝙡𝙚𝙖𝙣𝙞𝙣𝙜 𝘼𝙬𝙖𝙧𝙙 2025”, roept Breedweer uit na het winnen van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in de categorie Best Initiative Raising...

30 september 2025

S-Line viert 15 jarig bestaan

S-line Products viert dit jaar met trots haar 15-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2010 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een duurzame partner voor schoonmaakmiddelen, - materialen, -machines...

12 november 2024

De CSU Innovatie Award 2024 gaat naar DialogueTrainer

DialogueTrainer heeft op 12 november de CSU Innovatie Award 2024 gewonnen.  Het simuleren van gesprekken met een virtuele gesprekspartner maakt DialogueTrainer tot een krachtige tool voor de ontwikkeling van...

27 september 2023

Katrin: “Wij geloven niet meer in advertenties in vakbladen, wel in persoonlijke contact”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname van de afgelopen jaren. Vandaag is KATRIN hygiënepapier  aan de beurt,...

10 juni 2025

Vebego blikt terug op 2024: Groei met betekenis in een uitdagend jaar

Vebego kijkt terug op een jaar vol dynamiek en ondernemerschap. Ondanks economische tegenwind in delen van Europa, realiseerde het familiebedrijf in 2024 een omzetgroei van 4%, tot een recordhoogte...

03 februari 2025

Pact Ondernemingsklimaat moet regeldruk MKB verminderen

Regeldruk is voor veel MKB-ondernemers in Nederland de grootste frustratie. Daarom werkt politiek Den Haag aan een concreet plan om het ondernemersklimaat te verbeteren. Het plan moet voor zomer...

21 februari 2025

#PODCAST Luister naar Angel Nellen in ‘Glans’

Voorzitter Tamara van Ark en woordvoerder Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland praten in de afleveringen van Podcast ´Glans´over de wereld van de schoonmaak. Deze aflevering gaan Tamara en Ilse...