19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

08 oktober 2025

EscaTEQ: De tandenborstel voor je roltrap

Roltrappen zijn vaak het meest gebruikte, duurste en meest zichtbare vloeroppervlak in een gebouw. Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging voor schoonmaak- en facilitair managers. Want hoe houd je ze...

29 juni 2023

Uitnodiging webinar: Schoon genoeg van opleiden?

VSR en RAS nodigen je uit voor een gezamenlijk webinar op 6 juli (16-17 uur) over de leerbereidheid bij schoonmaakpersoneel, met als titel ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Ben jij...

01 oktober 2020

Lichtpuntjes

Mondkapjes in publieke ruimtes, geen derde helft in de sportkantine, nog steeds of weer thuiswerken, potentiële optie tot 14 dagen bedrijfssluiting, alleen noodzakelijk reizen, minder vrienden en familie zien;...

19 augustus 2025

Ook EW Facility Services bundelt haar krachten met CSU, GOM en Asito voor duurzame impact

Op 5 augustus 2025 ondertekenden Asito, Gom, CSU en EW Facility Services een samenwerkingsovereenkomst om structureel samen te werken aan een sterkere, duurzamere schoonmaakbranche. Ze zijn elkaars concurrenten, maar...

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...

27 oktober 2025

Hassan Boutiba (Just Clean Services) spreker op FMNextGen event: “Geef nooit op. Blijf altijd jezelf.”

Met die woorden vat ondernemer Hassan Boutiba (43) zijn afgelopen jaar samen. Na ruim 20 jaar ondernemen viel afgelopen zomer het doek voor zijn bedrijf Just Clean Bedrijfsdiensten. Maar...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...