19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group...

03 september 2019

4 september: VSR Zomerevent met weerpresentator Gerrit Hiemstra

MeetINoffice in Woerden vormt het podium waar op woensdag 4 september vanaf 15.00 uur het inmiddels traditionele VSR Zomerevent wordt gehouden. Een event met ditmaal twee heel verschillende, maar...

05 november 2024

𝗔𝗞 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗻𝗲𝗲𝗺𝘁 𝗝𝗢𝗞𝗢 𝗧𝗼𝘁𝗮𝗮𝗹𝗰𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗼𝘃𝗲𝗿

AK Schoonmaak neemt met ingang van 1 november 2024 JOKO TOTAALCLEANING uit Almelo over. Het gehele personeels- en klantenbestand, evenals alle huidige werkzaamheden van JOKO, verhuizen mee naar AK....

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...

13 september 2022

SOFIA, schoonmaak VR training in a box

Cleaning Workx BV lanceert ‘SOFIA in a box’, de eerste VR training op het gebied van schoonmaak, geïntegreerd in één koffer. Wieland Hendriksen: “De VR training is hierdoor nog...

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

08 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

17 april 2025

Novon Plus behaalt opnieuw PSO 30+

Schoonmaakbedrijf Novon meldt dat zij opnieuw het certificaat PSO 30+ heeft behaald. “We zijn opnieuw 2 jaar gecertificeerd en daar zijn we trots op. Dank aan iedereen die dit...

31 augustus 2023

Het Portret: De tekenende toiletmeester

Clement van Wijk verdient de kost als toiletmeester bij de Hema in Leeuwarden. Tussen het schoonmaken door maakt hij portrettekeningen, van Mona Lisa of prinses Amalia. Klanten poseren soms...