14 augustus 2025

Generatieverschillen op de werkvloer een fabel?

Waarom blijft de ene (schoonmaak)medewerker jarenlang trouw aan zijn werkgever, terwijl de ander na een paar jaar vertrekt? Waarom voelt de één zich prettig bij vaste routines en duidelijke aansturing, terwijl de ander juist energie haalt uit afwisseling of eigen verantwoordelijkheid? En waarom gaat de één soepel mee in veranderingen, terwijl het voor een ander vooral weerstand oproept? Het is verleidelijk om deze verschillen te verklaren met generatielabels. Jongeren zouden ambitieus zijn en grenzen durven stellen. Oudere medewerkers zouden juist stabiliteit zoeken en hiërarchie waarderen. Maar kloppen die aannames wel?

Volgens gedragsdeskundige Noor Elshof is het tijd om kritisch te kijken naar deze zogeheten generatiemarketing. In de podcast HR zonder filter, van Trends in HR, stelt zij dat het indelen van medewerkers in hokjes op basis van hun leeftijd vaak meer kwaad dan goed doet. “De verschillen tussen mensen binnen een generatie zijn vaak groter dan de verschillen tussen generaties onderling,” legt ze uit. “Door te focussen op leeftijd, missen we wat mensen écht nodig hebben om hun werk goed te doen.”

Wat kun je wel doen?
Noor Elshof pleit voor een open blik en oprechte interesse in wat medewerkers motiveert. Dat is volgens haar geen kwestie van leeftijd, maar van persoonlijkheid, levenservaring, privésituatie en drijfveren. In de podcast deelt ze concrete tips voor leidinggevenden (en collega’s) die willen bouwen aan een inclusieve werkomgeving zonder in stereotypen te vervallen.

Je vindt het artikel en de podcast via Trends in HR.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 april 2023

Favorites: I’m just a cleaner

Unseen is een nieuwe serie op Netflix waarin een schoonmaakster de hoofdrol speelt. Een Zuid-Afrikaanse thriller van de makers van ‘Blood and Water’ met Gail Mabalane in de hoofdrol....

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

02 oktober 2024

i-team Global lanceert i-walk

i-team Global lanceert de i-walk, een robot-schrobzuigmachine. Gebruikers hebben slechts één minuut voorbereidingstijd nodig om 300 vierkante meter vloer te reinigen. Hierdoor besparen zij veel tijd. Het innovatieve product,...

26 juli 2024

#FOTOFRIDAY Sharda viert 25 jarig jubileum

Na Sila is ook Sharda 25 jaar in dienst bij Balans Schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd!

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

22 november 2020

Gemist? RAS online congres: positief (samen)werken aan verzuim

Ziekteverzuim en aan het werk blijven vanuit een positieve invalshoek; het doel van het RAS online congres van op 16 november. Actief bijdragen aan gezond, vitaal en veilig blijven...

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

18 november 2022

Filmimpressie Schoonmaak Vakdagen 2022

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vond op 15 & 16 november plaats. Het was een druk bezette vakbeurs, een fijne ontmoetingsplaats voor schoonmaakbedrijven, groothandels, brancheverenigingen, opleiders, sprekers...

02 juli 2025

Schoonmakend Nederland Summerevent 2025: ‘De impact van AI op hoofd en hart’

AI is het thema van het derde Summerevent van Schoonmakend Nederland. Waarom de branchevereniging dit thema kiest? “Omdat we voor het eerst worden geconfronteerd met een nieuwe technologie die...