8 november 2023

FD: ‘Bedrijven zijn cruciaal bij aanpak van laaggeletterdheid’

In het Financieele Dagblad verscheen op 7 november een interview met Mariette Hamer, vertrekkend voorzitter Stichting Lezen en Schrijven en haar opvolger en voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof,  over het betrekken van bedrijven bij oplossingen voor laaggeletterdheid. Een groep van 2,5 miljoen mensen in Nederland waarvan gevreesd wordt dat die groeiende is.

“Bedrijven hebben veel te winnen als ze werk maken van de lees- en schrijfvaardigheden van hun werknemers.” Dat zegt mkb-voorman Jacco Vonhof, die Mariette Hamer opvolgt als voorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven in het FD-artikel. “Ik wil in de strijd tegen laaggeletterdheid een trots boegbeeld zijn namens alle ondernemers.”

“In Nederland zijn er 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd door het leven gaan. ‘Het is ongelooflijk hoe goed mensen dat verborgen houden. Het maakt ze kwetsbaar en geïsoleerd”, zegt Mariette. “Grofweg een op de zes volwassenen kampt met deze problemen en in sommige wijken zelfs een op de drie. Nederland heeft een groot probleem, stelt de bestuurder. ‘In de verkiezingen gaat het over bestaanszekerheid. Lezen is daarvoor cruciaal. Dat niet kunnen, leidt sneller tot armoede, schulden en andere problemen.”

Samen gaan Mariette en Jacco in op de verschuivende verantwoordelijkheid voor de aanpak van laaggeletterdheid van gemeenten naar inburgering en de oprichting van de Stichting Lezen & Schrijven door prinses Laurentien twintig jaar geleden, op de vrees dat er door lerarentekorten de groep van laaggeletterden groeit en hoe werkgevers een rol zouden kunnen spelen bij het verbeteren van de taal bij hun medewerkers.

Jacco praat als eigenaar van een schoonmaakbedrijf over zijn eigen ervaringen waar hij weerstand en successen ziet. Hij krijgt steun in zijn strijd van Frans Bauer die in zijn tv-programma Leven zonder Letters volwassenen bezoekt die hun hun laaggeletterdheid vaak lang verborgen hielden. Mariette benoemt ook de ontwikkelingen in de politiek: ‘”Tien partijprogramma’s noemen gelukkig plannen tegen laaggeletterdheid. Maar slechts vier hebben een programma dat ook de minder goede lezers werkelijk kunnen lezen. Er is dus werk aan de winkel.’

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 oktober 2024

Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

Tork Vision Schoonmaken optimaliseert schoonmaakprocessen door realtime data te gebruiken. Dit systeem geeft facility managers én schoonmakers exact inzicht in waar en wanneer actie nodig is. Hiermee zijn de...

25 maart 2019

Breedweer en algemeen directeur Henk van Eijk gaan voor maximale impact

Op 1 april 2015 is Breedweer Facilitaire Dienstverlening gestart met haar missie om maximale impact te verkopen. Bijna 4 jaar later heeft Breedweer circa 250 medewerkers, 2 vestigingen (Uitgeest...

18 juli 2025

#FOTOFRIDAY De schoonmaakhelden van de Nijmeegse 4daagse

Net zoals in 2024, verzorgt Team Breedweer ook dit jaar weer voor een schone Nijmeegse 4Daagse voor de militairen in Kamp Heumensoord. Zij zijn de schoonmaakhelden ‘achter’ het sportieve...

30 juli 2025

Asito ontvangt hoogste erkenning voor sociaal ondernemen met certificaat PSO 30+

Werken bij Asito betekent volgens het bedrijf kansen krijgen. Daarom startte ze negen jaar geleden het Asito werkbedrijf. Een organisatieonderdeel dat zich volledig richt op het creëren van werkplekken...

01 november 2024

Verbeter klanttevredenheid met Tork Minimalisator Kantoorklachten™

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers...

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

25 september 2023

FMNextGen duikt op 14 november in new business

Op 14 november aanstaande organiseren we het eerstvolgende event van FMNextGen. Met drie inspirerende sprekers over new business in product, socials media en AI. Uiteraard sluiten we af met...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

20 april 2022

GRIP Facility en CleanJack brengen digitalisering samen naar een hoger plan

Hoe mooi is het als twee automatiseerders in facilitaire dienstverlening samen mogen werken aan hetzelfde project bij een grote opdrachtgever. En als partijen dan ontdekken dat door systemen te...