9 mei 2023

“Een bijdrage leveren aan een betere maatschappij telt voor mij”

Chahira de Keijzer is districtsmanager binnen CSU en verantwoordelijk voor een groot gebied binnen het openbaar vervoer, de evenementenbranche en zakelijke dienstverlening. Ze geeft direct leiding aan de projectmanagers, rayonmanagers en indirect leiding aan de schoonmaakmedewerkers. Haar focus ligt op het tactisch en strategisch behartigen van de belangen van de klanten; dat de contractuele afspraken worden nagekomen en KPI’s worden behaald. Ondertussen legt ze zich erop toe dat CSU op het gebied van innovatie vooroploopt. En dat alles doet ze terwijl ze de mens en talent centraal stelt.

“In de afgelopen jaren zijn er steeds meer vrouwen in de branche die een hoge functie vervullen. Dat vrouwen eerlijke kansen krijgen doet me goed; om dat te ervaren en om te zien. Als je kijkt naar het soort leiderschap dan zie je dat vrouwen vaak een andere aanpak hebben. Vrouwen sturen meer vanuit intuïtie en werken meer met empathie. En dat heeft zijn charme en toegevoegde waarde. We werken tenslotte met mensen.”

Wat typeert jouw leiderschap?
“Binden, boeien en verbinden vind ik belangrijk. Ik ben iemand die gefocust is op talentontwikkeling en teamdynamiek. Dus ik geef veel aandacht aan mijn team en bekijk continu wat zij nodig hebben. We hebben te maken met krapte dus je wil dat mensen binding voelen met het bedrijf. Dat vraagt veel van ons als leidinggevenden en het helpt als je oog hebt voor mensen.”

Hoe probeer jij een verschil te maken en waarom?

“Ik wil kansen creëren voor anderen en zorgen dat ze door blijven ontwikkelen, zowel horizontaal als verticaal. Het is mijn missie om duurzame bedrijfsvoering door te voeren in onze werkwijze in brede zin. Als we kijken naar onze klanten, dan wil ik meer zijn dan een partner. Ik kijk verder dan schoonmaak en buig me ook over duurzaamheid en innovatie. Ik stel vragen als: Wat kunnen we samen betekenen in de maatschappij? Hoe kunnen we nog meer werkgelegenheid binnen een inclusieve werkomgeving creëren? En hoe zorgen we dat we een veilige omgeving creëren? Die sociale impact wil ik maken. Ik wil dat mensen op hun gemak zijn, zich serieus genomen voelen en de waardering krijgen die ze verdienen. Een bijdrage leveren aan een betere maatschappij telt voor mij.”

Hoe kijk je aan tegen teamsamenstelling?
“We pleiten voor diversiteit en inclusiviteit in de organisatie. Ik wil dat iedereen zich sociaal veilig voelt binnen het bedrijf. Het maakt niet uit wie je bent, wat je gelooft of waar je vandaan komt, we gaan met respect met elkaar om. Door diversiteit te omarmen, krijg je meer verschillende inzichten en dat zorgt ervoor dat we samen betere resultaten behalen.”

Wat zijn de grootste uitdagingen waar je voor staat in deze branche?
“Het is op dit moment een uitdaging om de juiste persoon te vinden voor de juiste plek. We hebben vanuit CSU een andere werkwijze en visie over hoe we dat de komende jaren gaan aanpakken. Vroeger bepaalde de opdrachtgever wanneer de medewerker kwam, nu wordt er bij de opdrachtgever, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, meer een beroep gedaan op flexibiliteit in werktijden. Er is niet alleen schaarste maar ook het arbeidsethos is veranderd. Dat vereist veel flexibiliteit en als bedrijf moet je uitblinken. Zo hebben we tijdens de pandemie bijvoorbeeld bewust geen ontslagrondes plaats laten vinden. Daardoor kunnen we nu tijdens pieken beter leveren. Ook de mensen die destijds een tijdelijk contract hadden, hebben we later weer benaderd. Veel van hen kozen ervoor om bij ons terug te komen.”

CSU vindt duurzaamheid belangrijk, hoe ziet dat er in de praktijk uit?
“Een van onze kernwaarden is verantwoordelijkheid nemen. Dat doen we ook op het gebied van duurzaamheid en dat kun je terugzien in onze bedrijfsvoering. We leggen alle facetten van de organisatie onder die loep. Hoe duurzaam worden mensen ingezet? Hoe duurzaam gaan we met materialen en middelen om? Zijn alle logistieke bewegingen die we maken in beeld en kunnen we daar efficiënter meer omgaan? We zijn daar intensief mee bezig en we hebben in dit kader een strak tijdspad om de doelstellingen rondom green impact te behalen.”

Wil je meer interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33%...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

14 maart 2024

Standaardisering en digitalisering de sleutel voor de toekomst?

De schoonmaakbranche staat voor verschillende uitdagingen. Loonsverhogingen, btw-verhogingen zijn aan de orde van de dag en drukken op de winstmarges. Tijd om het anders te doen. Maar veel schoonmaakorganisaties...

08 november 2024

#FotoFriday Voor Linda (Breedweer) werd even 12,5 jaar…

Linda’s dacht 12,5 jaar geleden: Ik ga voor even de schoonmaak in en dan door. Maar dat is er niet van gekomen. Ze is blijven hangen in de schoonmaakbranche...

27 januari 2020

CSU neemt Dolmans Schoonmaak Diensten over: garantie voor continuïteit

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 januari de schoonmaakactiviteiten voor 360 opdrachtgevers van Dolmans Schoonmaak Diensten uit IJsselstein over. Circa 1000 betrokken medewerkers, direct leidinggevenden en stafmedewerkers treden in dienst...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

07 februari 2022

Op 10 juni 10e editie Schoonmaaktourdag: “Weer de eerste route onder onze wielen”

Drie motorfreaks, één idee: met vak- en branchegenoten met een motor, cabrio of oldtimer toeren over de meest mooie routes in Nederland. Rob den Hertog (RAI/Interclean Amsterdam), Erik Pos...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...