30 januari 2024

Driekwart mkb-ondernemers positief over bedrijfstoekomst in 2024

Ondanks de onzekere economische omstandigheden is driekwart van de Nederlandse mkb-ondernemers optimistisch gestemd over de toekomst van hun bedrijf. Zes op de tien bedrijven kijken ook positief naar de ontwikkelingen in hun sector. Tegelijkertijd nemen veel mkb’ers stappen om hun slagvaardigheid te vergroten door een verregaande focus op digitalisering. Zo zegt 70% dat zij het analyseren van bedrijfsdata als cruciale voorwaarde beschouwen om groei te realiseren. Steeds meer Nederlandse ondernemers zien de voordelen van digitalisering en passen hun plannen voor dit jaar aan. Zo geeft twee vijfde aan hun processen sterk te willen digitaliseren. Een jaar geleden was nog slechts een derde dit van plan. Dat blijkt uit onderzoek dat Teamleader onder ruim 250 Nederlandse ondernemers heeft laten verrichten over de status en toekomst van hun bedrijf.

Volgens het onderzoek zaten de afgelopen twee jaar veel mkb-bedrijven in lastig vaarwater vanwege een opeenstapeling van onzekere factoren, zoals een hoge inflatie, sterke rentestijgingen en grote personeelstekorten. Desondanks ziet een ruime meerderheid 2024 met vertrouwen tegemoet. Vooral jongere mkb’ers van 18 tot 40 jaar zijn positief gestemd. Dat geldt maar liefst voor 82 procent van deze ondernemers, terwijl van de 40+-plussers 65 procent dit positieve sentiment deelt.

Uitstippelen nieuwe koers voor veel ondernemers te moeilijk of risicovol

Bij het nadenken over scenario’s waarmee zij hun bedrijf kunnen laten groeien, geeft bijna één op de drie ondernemers aan van plan te zijn extra personeel te werven. Een grote groep plukt daarnaast de vruchten van stappen die zij in voorgaande jaren al hebben gezet om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Bijvoorbeeld door het vergroten van het bedrijfskapitaal (61%), het digitaliseren van processen (54%) en/of het lanceren van nieuwe producten (48%). Tegelijkertijd komen veel bedrijven obstakels tegen bij het uitzetten van zo’n nieuwe koers. Zo geeft bijna een derde aan zoveel maatregelen te moeten nemen dat het lastig is om prioriteiten te stellen. In vergelijking met een jaar geleden – toen dit voor bijna de helft van de bedrijven gold – is deze groep wel veel minder omvangrijk. Ook zeggen drie op de tien mkb’ers niet te weten hoe ze deze transitie in gang moeten zetten en zegt een zelfde aantal dit te risicovol te vinden. Ook hier geldt dat dit inmiddels voor veel minder bedrijven opgaat dan een jaar geleden, toen 45% deze risico’s liever uit de weg ging.

Ondernemers zien het analyseren van bedrijfsdata als cruciale voorwaarde voor groei bedrijf

Ondanks deze overwegingen zijn veel bedrijven overtuigd van de noodzaak van verandering. Zo hebben twee op de vijf mkb’ers de ambitie om de bedrijfsvoering verregaand te digitaliseren. Dat is een flinke stijging ten opzichte van een jaar geleden, toen was een bijna een derde dit van plan. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat ruim zes op de tien ondernemers zich er van bewust zijn dat IT een steeds grotere rol speelt in hun bedrijf. Bijna 70 procent stelt zelfs dat het analyseren van bedrijfsdata een cruciale voorwaarde is voor groei. Een vergelijkbaar aantal verwacht dan ook dat hun bedrijf meer data-gedreven gaat werken en is van plan business intelligence in te zetten om hun onderneming te laten groeien. Veel mkb’ers verwachten dat digitalisering hen kan helpen kosten te besparen, hun bedrijf te laten te groeien en een hogere omzet te realiseren.

Steeds meer mkb’ers omarmen AI als middel om efficiënter en productiever te worden

Onder invloed van de opkomst van generatieve AI omarmen steeds meer bedrijven kunstmatige intelligentie om efficiënter te opereren. Op dit moment zet ruim één op de vijf Nederlandse mkb-bedrijven AI al in, vooral voor administratieve taken en creatieve werkzaamheden. Zij geven aan dat dit een tijdwinst van gemiddeld twaalf uur per week oplevert. Om hun bedrijfsvoering verder te digitaliseren, zijn volgens de meeste bedrijven vooral meer financiële middelen, goed gekwalificeerd personeel en meer tijd nodig. “Uit onderzoek dat we in voorgaande jaren hebben verricht, komt naar voren dat Nederlandse ondernemers – mede door de opkomst van het hybride werken – steeds meer doordrongen raken van de voordelen van digitalisering. Zo leidt digitalisering niet alleen tot een hogere productiviteit, maar is het ook een cruciale voorwaarde om te kunnen innoveren en winstgevende groei te realiseren. Dat is belangrijker dan ooit, nu veel mkb-bedrijven weer groeien, maar grote moeite hebben om nieuw personeel te vinden. Digitalisering, waaronder de inzet van AI, kan dan een middel zijn om de productiviteit met hetzelfde aantal medewerkers te verhogen. Dankzij digitalisering en de inzet van bedrijfssoftware kunnen medewerkers efficiënter samenwerken, zodat kostbare tijd kan worden bespaard”, vertelt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Toch zijn er nog veel bedrijven die vanwege een gebrek aan tijd en geld terughoudend zijn om deze transformatie in gang te zetten. Dat is echter een ‘kip en ei’-probleem; hoewel digitalisering de nodige investeringen vereist, maakt het de weg vrij voor winstgevende groei. Het verzamelen en analyseren van relevante data als basis voor goed geïnformeerde besluitvorming zal er uiteindelijk juist voor zorgen dat ondernemers tijd en geld overhouden.”

 

* Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Teamleader tussen 4 en 22 december 2023 onder 250 Nederlandse ondernemers (oprichters, eigenaars, senior management). De maximale foutenmarge bij 250 Nederlanders bedraagt 6,16% procent. De resultaten worden vergeleken met eerdere onderzoeken die liepen tussen 17 en 28 augustus 2017 en 5 en 23 januari 2023, bij 200 en 250 Nederlandse ondernemers (oprichters, eigenaars, senior management).

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 oktober 2021

Filmtip: The Maid

Netflix heeft een nieuwe serie: The Maid. De serie gaat over een jonge moeder, die na een gewelddadige relatie een baan als schoonmaakster vindt. Ze vecht om haar kind...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...

30 mei 2023

Digitaal vloerpaspoort van Factos biedt zekerheid, transparantie en waardering

Welk periodiek vloeronderhoud is er in de afgelopen jaren gedaan? Hoe en waarmee? Hoe bepaal je wat het onderhoud moet zijn van de vloeren in je pand of die...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

26 oktober 2022

De Green Care Professional-familie blijft groeien

Duurzaam innoveren betekent voor Werner & Mertz niet alleen nieuwe, meer duurzame producten toevoegen aan een bestaand gamma. Ook het continu optimaliseren van productformules is een belangrijk onderdeel in...

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...