Datagedreven schoonmaak Gom begint bij de mens
Gebouwen worden anders gebruikt nu hybride werken de standaard is. Schoonmaakbedrijf Gom introduceert daarom een nieuwe, datagedreven manier van schoonmaken, die beter is afgestemd op het daadwerkelijke gebruik van een gebouw. Zo krijgen klanten meer grip op dienstverlening en kosten en schoonmakers meer zeggenschap over hun werk. De aanpak is in eerste instantie gebaseerd op input van mensen en gebruikt technologie als aanvulling. Juist het vooropstellen van de menselijke input zorgt voor het beste resultaat, aldus Gom.
Voor deze nieuwe aanpak onderzocht Gom hoe datagedreven inzichten helpen om schoonmaak beter af te stemmen op het daadwerkelijke gebruik van gebouwen. Zo kan de schoonmaakservice flexibel opgeschaald worden wanneer het nodig is en afgeschaald wanneer dat kan. Gom testte de aanpak in pilots bij onder andere Sanquin, Croon Wolter & Dros en Tilburg University. De resultaten en uitgangspunten zijn gebundeld in het visiedocument ‘Datagedreven Schoonmaak: de mens centraal, technologie als ondersteuning’.
Mensen als belangrijkste databron
Hoewel de nieuwe aanpak van Gom datagedreven is, staat praktijkervaring centraal: de wensen van klanten en de kennis van schoonmaakmedewerkers zijn het vertrekpunt. Medewerkers vormen daarbij de belangrijkste bron van data. Hun dagelijkse observaties geven waardevolle inzichten in het daadwerkelijke gebruik van een gebouw. Met tooling kunnen zij zelf meldingen maken als zij zaken signaleren die schoonmaak belemmeren of juist bevorderen.
Wanneer menselijke inzichten niet genoeg zijn om het gebruik van een locatie goed in te schatten, zet Gom technologie in als aanvulling. Vaak is er al veel bruikbare data beschikbaar, bijvoorbeeld uit parkeer- of reserveringssystemen en toegangspoortjes. Pas als het echt nodig is, verzamelt Gom aanvullende data door middel van realtime monitoring. Gom combineert de verzamelde gegevens vervolgens en analyseert ze om de schoonmaakaanpak te kunnen optimaliseren.
Schoonmaak afgestemd op het type gebouw
Gom onderscheidt drie categorieën in datagedreven schoonmaak. In kantoren waar het gebruik van ruimtes grotendeels vastligt, volstaat meestal een standaard schoonmaakprogramma. Medewerkers weten dan zelf als geen ander wat het gebruik is en hoe zij zo gericht mogelijk kunnen schoonmaken. Hier is geen aanvullende data uit technologie nodig om medewerkers hun werk efficiënter te kunnen laten uitvoeren.
In ziekenhuizen en congrescentra daarentegen wisselt de bezetting sterk door seizoenen of evenementen. De bezetting is dus een stuk onvoorspelbaarder. Daar combineert Gom de kennis van schoonmaakmedewerkers met historische data uit technologische bronnen om nauwkeurig te bepalen waar en wanneer schoonmaak nodig is.
Op locaties met een constant veranderende stroom bezoekers, zoals luchthavens of grote evenementenlocaties, is het gebruik zeer variabel. Hier zet Gom geavanceerde technologie in, zoals real-time monitoring, om de schoonmaak nauwkeurig af te stemmen op de actuele situatie en schoonmaaklooproutes efficiënter te maken.
Schoonmaak die meebeweegt en vooruitdenkt
“Datagedreven schoonmaak helpt ons en onze klanten om alleen dát schoon te maken wat ook écht nodig is ”, zegt Mieke Sprinkhuizen, branchemanager innovatie bij Gom. “Door data vanuit mensen en technologie op de juiste manier te verbinden, verkrijgen we informatie waarmee we schoonmaak efficiënter en daarmee toekomstbestendig kunnen maken in een tijd waarin praktijkprofessionals schaars zijn”.
De datagedreven aanpak van Gom geeft klanten meer inzicht in de dienstverlening die zij mogen verwachten. Daarnaast maakt deze aanpak het mogelijk om werkzaamheden te optimaliseren, zodat er alleen wordt schoongemaakt waar dat nodig is en de werkomstandigheden voor medewerkers verbeteren. Volgens Gom blijkt uit de praktijk dat schoonmakers enthousiast zijn als zij hun eigen kennis en signaleringen over het pand kunnen delen, zoals de mate van vervuiling of het melden van gebreken.
Bron: Gom
