17 april 2023

Veiligheid op de werkvloer is niet alleen belangrijk, maar draagt ook bij aan duurzaam werkgeverschap

Deze week neemt UL-Team de redactie van het Schoonmaakjournaal over. Sinds begin dit jaar heeft het opleid- en trainingsbureau een nieuwe pijler op het gebied van haar opleidingen, namelijk ‘Veilig, vitaal en verantwoord samenwerken’. Hoe kijken medewerkers van UL-Team eigenlijk zelf tegen veiligheid aan? En wat levert het op voor werkgevers, schoonmakers en opdrachtgevers?

Belinda Dekkers, directeur UL-Team: “Veiligheid raakt veel facetten binnen een organisatie”
“Veiligheid is een breed begrip. Het kan gaan om veiligheid op de werkvloer, maar het heeft ook raakvlakken met vitaliteit. Zo is een goede ergonomie belangrijk om je werk gezond en veilig uit te voeren, net zoals het beschikken over de juiste materialen en middelen en een instructie over veilig werken. Ik hoor nog wel eens ‘bij ons werkt iedereen veilig want er is nog nooit iets gebeurd’. Ja dat kan zo zijn, maar dat is veel vaker een kwestie van geluk. De bijna-ongelukken zijn niet altijd inzichtelijk. Onderschat als leidinggevende daarnaast niet het effect van je onveilig voelen in een team. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker een persoonlijk probleem heeft, maar dit niet onder de aandacht durft te brengen omdat hij of zij zich niet veilig voelt in de werkomgeving. In al deze gevallen gaat het om situaties die het werkplezier onder druk zetten en potentieel verzuim in de hand kunnen werken, op deze manier hangt dit dus allemaal met elkaar samen. Juist daarom is het van belang om goed over dit onderwerp in de brede zin na te denken. En vergeet daarbij niet zelf het goede voorbeeld te geven, want we zien regelmatig kopieergedrag binnen een organisatie, in zowel positief als negatief gedrag.”

Cynthia Schotel, opleidingscoördinator bij UL-Team: “Door goed met veiligheid om te gaan draag je bij aan duurzaam werkgeverschap”
“Als je met het vliegtuig gaat, krijg je voor het opstijgen altijd de veiligheidsregels te horen. Maar in de schoonmaak lijkt veiligheid eerder een ondergeschoven kindje. Natuurlijk leren schoonmakers tijdens hun opleiding over veiligheid en veilig werken, maar het zou mooi zijn als leidinggevenden bepaalde zaken nog eens uitleggen aan de medewerker. Zoals, welke middelen gebruiken we? Ken je de icoontjes? Waar vind je de persoonlijke beschermingsmiddelen? En wanneer gebruik je ze? Wat doen we bij een calamiteit zoals brand? En ook niet onbelangrijk, hebben anderstaligen deze informatie ook goed begrepen? Daarnaast kan het raadzaam zijn om eens in de zoveel tijd gezamenlijk een risicoanalyse te maken. Stel dat een schoonmaker niet in de pauze met de werkkar in de lift kan omdat kantoormedewerkers ermee naar de kantine gaan, hoe kom je dan op een veilige manier op een andere verdieping? Door op deze manier met veiligheid om te gaan, creëer je niet alleen meer bewustzijn bij medewerkers en werk je aan een hoger doel, maar draag je ook bij aan duurzaam werkgeverschap. Je medewerkers voelen zich namelijk gewaardeerd wanneer zij een veilige werkplek hebben, wat een belangrijke bijdrage levert aan dat ze graag bij je willen blijven werken. En dat is in tijden van personeelstekort natuurlijk niet onbelangrijk.”

Melanie van den Oudenalder, officemanager en PR- en marketingmedewerker UL-Team en Kaleidon: “Veiligheid lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is lang niet overal goed geregeld”
“Een veilige werkplek leidt tot minder stress en een betere werksfeer. Je brengt namelijk veel tijd door op kantoor en daarom is het belangrijk dat je je er thuis voelt. Bij ons is de werksfeer open, er is veel wederzijds respect, er is ruimte om fouten te maken en je mag jezelf zijn. Collega’s letten ook op een goede manier op elkaar. Stel ik kom een keer een beetje stil binnen, dan komt een collega even checken of alles goed met me gaat. Er wordt wat dat betreft echt een oog in het zeil gehouden. We hebben wekelijks een meeting en daarin bespreken we niet alleen de week, maar ook wie wat nodig heeft. Op die manier houden we ons werk veilig, vitaal en positief. Ook bij moederbedrijf Kaleidon, waar ik naast mijn twee dagen bij UL-Team drie dagen per week werk, is deze sfeer er trouwens. Er zijn bovendien twee vertrouwenspersonen én eventueel nog een extern iemand waar je naar toe kunt. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend maar dit gaat lang niet overal zo. Ik vind het heel fijn dat iedereen zo betrokken is en dat jouw mening telt. Je wordt bij ons echt als mens en persoon gezien en ook dat draagt bij aan een gevoel van veiligheid.”

Caitlin Steen, administratief medewerkster UL-Team: “Iedereen heeft wel eens een rotdag, maar omdat ik me er zo goed en veilig voel ga ik graag naar mijn werk”
“Wat ik zo fijn vind aan mijn werk is dat de mens centraal staat en dat we geen ‘nummertje’ zijn. Er wordt echt naar je geluisterd en je kunt altijd bij iemand terecht. Of je nou met een groot of klein probleem zit, er is altijd ruimte voor jou als persoon en dat geeft mij een veilig gevoel. En omdat je met iedereen het gesprek kunt aangaan is de sfeer onderling heel goed en ook dat draagt weer bij aan veiligheid. Daarnaast maken we beslissingen met z’n allen. We werken in een pand waar meerdere zusterondernemingen zijn en soms doen we grote projecten samen, dan wordt iedereen betrokken en telt elke mening. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een rotdag, dat hoort er nu eenmaal bij, maar omdat de sfeer zo goed en veilig is, kan ik hier echt mezelf zijn en ga ik graag naar mijn werk. Ik denk dat het voor een gevoel van veiligheid op de werkvloer belangrijk is om naar elkaar te luisteren en problemen als leidinggevende of tussen medewerkers onderling niet te bagatelliseren. Want als je luistert en samen naar een oplossing zoekt, kan dit eraan bijdragen dat het werkplezier van iedereen omhooggaat.”

Nieuwsgierig naar meer verhalen van UL-Team? Check deze week dagelijks onze site voor meer blogs en vaknieuws!

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 juni 2022

Een compliment: geluk in een geschenkverpakking

Het is vandaag De dag van de Schoonmaker. En dit jaar staat deze dag helemaal in het teken van complimenten geven. De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met De Klop...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...

29 november 2023

Oproep: glazenwassers, doen jullie mee aan de week van hart voor de zorg?

De actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ gaat ook in 2023 weer van start. Ditmaal vindt deze plaats van 11 tot en met 22 december 2023. Volgens traditie...

25 februari 2025

Henk van Eijk (Breedweer) helpt Team Leeuwarden met schoonmaak

“Goedemorgen, welkom in het mooie gemeentehuis van Leeuwarden!” Met een stralende glimlach schudt ambulant objectleider Veronique de hand van directeur Henk van Eijk van Breedweer Facilitaire Diensten. Het Team...

22 juni 2023

MT500: Welk schoonmaakbedrijf heeft de beste reputatie?

Jaarlijks vraagt MT/Sprout duizenden managers naar de reputatie van hun relaties. Die meningen komen samen in de MT500, het onderzoek naar de 500 grootste bedrijven met de beste reputatie....

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...