27 mei 2025

Voorjaarsevent VSR met (schoonmaak)medewerkers in de hoofdrol

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak? Hoe begeleiden we hen in het ontwijken van valkuilen en het benutten van mogelijkheden? Tijdens het VSR-Voorjaarsevent op donderdagmiddag 22 mei 2025 in ´Fort bij Vechten´in Bunnik kregen de aanwezigen daartoe vanuit diverse invalshoeken ideeën en handvatten aangereikt.

Niet overal een 9+, maar overall een 9+

Het Voorjaarsevent werd na de introductie door eventvoorzitter Diane van Dijk afgetrapt door Stephan van Slooten, Managing Partner van Altuition. Hij weet als geen ander hoe je organisaties in beweging krijgt richting meer betrokkenheid, plezier en resultaat. Hij heeft een rijke ervaring op het terrein van klant- en medewerkerstevredenheid, onder andere als eindverantwoordelijke voor Marketing en Communicatie bij Centraal Beheer – waar hij meewerkte aan de iconische ‘Even Apeldoorn bellen’-campagne. Tegenwoordig helpt hij directieteams om hun organisatie te transformeren naar een 9+beleving, voor zowel klanten als medewerkers.

Die 9+-filosofie houdt niet in dat je altijd en overal een 9+ moet zien te realiseren maar “overall”, over het geheel genomen moet een (medewerkers)tevredenheid van 9+ het streven zijn. Met een 7 doe je immers wat je moet doen en niet meer dan dat. “Houd daarbij in gedachten wat je er van zou vinden als je partner jullie relatie een 7 geeft”, zo hield Stephan zijn gehoor voor.

Om die medewerkerstevredenheid op dat niveau te houden, moeten organisaties aandacht geven aan functionele én emotionele medewerkersbeleving. Hij citeerde daarbij Maya Angelou een Amerikaanse dichter, zangeres en burgerrechtenactivist: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”.

Na deze verhelderende presentatie met mooie inzichten en de nodige humor die stof tot nadenken gaf, was het de beurt aan Guus Wieman, Wetenschappelijk medewerker van Nibud.

Meer werken loont wel!
Guus begon met het in Nederland wijdverbreide geloof dat ‘meer werken niet loont’. Aan de hand van de WerkUrenBerekenaar, die het Nibud samen met de schoonmaakbranche heeft ontwikkeld, stelde Guus dat dit niet zo is. Het doel van de WUB is “iedereen in Nederland in staat stellen een weloverwogen beslissing te maken over meer of minder werken”. Het is een krachtig hulpmiddel dat medewerkers helpt om inzicht te krijgen in hun inkomsten en uitgaven om zo meer grip te krijgen op hun financiële situatie. Grote vraag is hoe het heersende narratief van ‘meer werken loont niet’ (of te weinig) doorbroken kan worden.
Daarbij roerden de aanwezigen zich nadrukkelijk en ontstond er een levendige discussie over de vraag of het geld dat je verdient met meer werken, opweegt tegen het inleveren van vrije tijd en de verlaging van toeslagen. Heeft meer werken dan nog wel (toegevoegde) waarde?

Anderszins werd opgemerkt dat werkenden naast een hoger inkomen meer ontwikkel-mogelijkheden hebben, meer pensioen opbouwen etc. en dat werken dus wèl loont. Wat verlammend werkt is de complexiteit van regelingen, toeslagen, heffingskorting etc.

Wat Guus Wieman met zijn bijdrage met name beoogde te bereiken was dat werkgevers nadenken over de financiële gezondheid van werknemers en over hun rol in het begeleiden van werknemers in de keuze om meer of minder te werken.

Tot slot was het de beurt aan keynote spreker Milo Berlijn die zich met zijn bijdrage richtte op de medewerkersbeleving, op hun veerkracht en aanpassingsvermogen in verschillende fasen van hun professionele loopbaan.

Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is
Milo Berlijn is cabaretier én expert in gedragsverandering. Met zijn roots in hospitality en met een scherp oog voor menselijk gedrag weet Milo als geen ander hoe hij een zaal raakt. Milo liet zien hoe vriendelijkheid, samenwerking en oprechte aandacht het verschil maken – op de werkvloer en daarbuiten.

Zijn energieke presentatie was doorspekt met voorbeelden uit zijn eigen (werk)praktijk. Gelardeerd met een grote dosis humor zet Milo je aan tot nadenken over je eigen gedrag. Daarbij maken samenwerking en echte aandacht het verschil. ‘Maak verbinding met elkaar!’, aldus Milo. Communiceren met medewerkers en afspraken maken over houding en gedrag geeft helderheid, houvast en zorgt voor verbinding. Bewonder en verwonder – Iedereen vindt persoonlijke aandacht leuk. Draai negatief gedrag van mensen om door je te focussen op positief gedrag van anderen. Zoek naar optimisme. Mensen hebben de neiging om juist te focussen op negatief gedrag.

Milo gaf daarbij de tip aan de aanwezigen om ook af en toe eens een ‘goed’ rondje te maken waarbij je kijkt naar wat goed is en niet naar wat niet goed is. Dat geeft veel meer energie en positieve gespreksstof met medewerkers. En ga in gesprek met de vraag: “Waar haal jíj je plezier vandaan?” Met zijn bijdrage was Milo het toonbeeld van zijn eigen credo ‘Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is!’

Al met al voldoende stof tot napraten bij de borrel, waarmee het Voorjaarsevent werd afgesloten.

Het Zomerevent staat alweer in de planning: woensdag 10 september. Noteer die datum alvast in de agenda!

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...

14 november 2024

Blog Esther van der Lelie: Vandaag is het Equal Pay Day: is er verschil in loon in schoonmaakland?

Als vrouw ben ik vandaag, op Equal Pay Day 2024, wederom verbaasd dat vrouwen in Nederland nog steeds 12% minder per uur verdienen dan mannen. Dat die loonkloof nog...

19 januari 2023

TNO ontwikkelt model om kunststof effectiever te recyclen

Wetenschappers van TNO hebben een model ontwikkeld dat de materiaaleigenschappen van kunststof kan vertalen naar een waarde. Hetzelfde model laat vervolgens zien hoe dat type kunststof het beste kan...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

13 oktober 2024

Een feestelijke samenwerking: Mamma Mia! The Party en EW Facility Services

EW Facility Services is enthousiast dat de schoonmaakdienstverlener is verkozen tot schoonmaakpartner van Mamma Mia! The Party in Rotterdam. De keuze voor EW is gemaakt op basis van een...

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

28 september 2023

i-team Global verschoont en vergroent wagenpark

Hoe bijzonder is het: een elektrische auto van je werkgever met een nummerbord mét jouw naam. Dat overviel Toon, Wendy, Bart, Mike en nog 12 collega’s van i‑team Global:...

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

13 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (3)

De eerste 5 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar en 3 teams van de verkiezing van het Schoonmaakteam van het Jaar 2025 hebben we al...