27 mei 2025

Voorjaarsevent VSR met (schoonmaak)medewerkers in de hoofdrol

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak? Hoe begeleiden we hen in het ontwijken van valkuilen en het benutten van mogelijkheden? Tijdens het VSR-Voorjaarsevent op donderdagmiddag 22 mei 2025 in ´Fort bij Vechten´in Bunnik kregen de aanwezigen daartoe vanuit diverse invalshoeken ideeën en handvatten aangereikt.

Niet overal een 9+, maar overall een 9+

Het Voorjaarsevent werd na de introductie door eventvoorzitter Diane van Dijk afgetrapt door Stephan van Slooten, Managing Partner van Altuition. Hij weet als geen ander hoe je organisaties in beweging krijgt richting meer betrokkenheid, plezier en resultaat. Hij heeft een rijke ervaring op het terrein van klant- en medewerkerstevredenheid, onder andere als eindverantwoordelijke voor Marketing en Communicatie bij Centraal Beheer – waar hij meewerkte aan de iconische ‘Even Apeldoorn bellen’-campagne. Tegenwoordig helpt hij directieteams om hun organisatie te transformeren naar een 9+beleving, voor zowel klanten als medewerkers.

Die 9+-filosofie houdt niet in dat je altijd en overal een 9+ moet zien te realiseren maar “overall”, over het geheel genomen moet een (medewerkers)tevredenheid van 9+ het streven zijn. Met een 7 doe je immers wat je moet doen en niet meer dan dat. “Houd daarbij in gedachten wat je er van zou vinden als je partner jullie relatie een 7 geeft”, zo hield Stephan zijn gehoor voor.

Om die medewerkerstevredenheid op dat niveau te houden, moeten organisaties aandacht geven aan functionele én emotionele medewerkersbeleving. Hij citeerde daarbij Maya Angelou een Amerikaanse dichter, zangeres en burgerrechtenactivist: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”.

Na deze verhelderende presentatie met mooie inzichten en de nodige humor die stof tot nadenken gaf, was het de beurt aan Guus Wieman, Wetenschappelijk medewerker van Nibud.

Meer werken loont wel!
Guus begon met het in Nederland wijdverbreide geloof dat ‘meer werken niet loont’. Aan de hand van de WerkUrenBerekenaar, die het Nibud samen met de schoonmaakbranche heeft ontwikkeld, stelde Guus dat dit niet zo is. Het doel van de WUB is “iedereen in Nederland in staat stellen een weloverwogen beslissing te maken over meer of minder werken”. Het is een krachtig hulpmiddel dat medewerkers helpt om inzicht te krijgen in hun inkomsten en uitgaven om zo meer grip te krijgen op hun financiële situatie. Grote vraag is hoe het heersende narratief van ‘meer werken loont niet’ (of te weinig) doorbroken kan worden.
Daarbij roerden de aanwezigen zich nadrukkelijk en ontstond er een levendige discussie over de vraag of het geld dat je verdient met meer werken, opweegt tegen het inleveren van vrije tijd en de verlaging van toeslagen. Heeft meer werken dan nog wel (toegevoegde) waarde?

Anderszins werd opgemerkt dat werkenden naast een hoger inkomen meer ontwikkel-mogelijkheden hebben, meer pensioen opbouwen etc. en dat werken dus wèl loont. Wat verlammend werkt is de complexiteit van regelingen, toeslagen, heffingskorting etc.

Wat Guus Wieman met zijn bijdrage met name beoogde te bereiken was dat werkgevers nadenken over de financiële gezondheid van werknemers en over hun rol in het begeleiden van werknemers in de keuze om meer of minder te werken.

Tot slot was het de beurt aan keynote spreker Milo Berlijn die zich met zijn bijdrage richtte op de medewerkersbeleving, op hun veerkracht en aanpassingsvermogen in verschillende fasen van hun professionele loopbaan.

Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is
Milo Berlijn is cabaretier én expert in gedragsverandering. Met zijn roots in hospitality en met een scherp oog voor menselijk gedrag weet Milo als geen ander hoe hij een zaal raakt. Milo liet zien hoe vriendelijkheid, samenwerking en oprechte aandacht het verschil maken – op de werkvloer en daarbuiten.

Zijn energieke presentatie was doorspekt met voorbeelden uit zijn eigen (werk)praktijk. Gelardeerd met een grote dosis humor zet Milo je aan tot nadenken over je eigen gedrag. Daarbij maken samenwerking en echte aandacht het verschil. ‘Maak verbinding met elkaar!’, aldus Milo. Communiceren met medewerkers en afspraken maken over houding en gedrag geeft helderheid, houvast en zorgt voor verbinding. Bewonder en verwonder – Iedereen vindt persoonlijke aandacht leuk. Draai negatief gedrag van mensen om door je te focussen op positief gedrag van anderen. Zoek naar optimisme. Mensen hebben de neiging om juist te focussen op negatief gedrag.

Milo gaf daarbij de tip aan de aanwezigen om ook af en toe eens een ‘goed’ rondje te maken waarbij je kijkt naar wat goed is en niet naar wat niet goed is. Dat geeft veel meer energie en positieve gespreksstof met medewerkers. En ga in gesprek met de vraag: “Waar haal jíj je plezier vandaan?” Met zijn bijdrage was Milo het toonbeeld van zijn eigen credo ‘Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is!’

Al met al voldoende stof tot napraten bij de borrel, waarmee het Voorjaarsevent werd afgesloten.

Het Zomerevent staat alweer in de planning: woensdag 10 september. Noteer die datum alvast in de agenda!

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 september 2019

4 september: VSR Zomerevent met weerpresentator Gerrit Hiemstra

MeetINoffice in Woerden vormt het podium waar op woensdag 4 september vanaf 15.00 uur het inmiddels traditionele VSR Zomerevent wordt gehouden. Een event met ditmaal twee heel verschillende, maar...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

26 april 2024

Creëer duurzame waarde met Tork PaperCircle

PaperCircle van Tork is ’s werelds eerste recyclingsdienst voor papieren handdoeken. Door gebruikte papieren in te zamelen en te recyclen in plaatselijke Essity fabrieken, worden ze omgezet in nieuwe...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

10 februari 2023

Gastles schoonmaak

Berry Helmes van Haagclean verzorgde afgelopen week een gastles schoonmaak op het MBO College AirPort Amsterdam. Naast theorieles kregen de leerlingen ook praktijkles met de i-mop XL van i-team....

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

24 maart 2025

Bflex Cleaning hanteert al 25 jaar dagschoonmaak

"Het is precies 25 jaar geleden dat ik Bflex Cleaning begon", vertelt Nasima el Bachiri -Ouamar. Al snel ontdekte ze dat avond­schoonmaak allesbehalve praktisch was. Dat het lastig was...

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

13 september 2023

Wie wordt de nieuwe voorzitter van SIEV?

Nieuws van het SIEV-front. Huidig voorzitter Raymond Kouwenberg heeft besloten de voorzittershamer door te geven. Daarop  is door het dagelijks bestuur besloten om Paul Fok voor te dragen als...