27 mei 2025

Voorjaarsevent VSR met (schoonmaak)medewerkers in de hoofdrol

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak? Hoe begeleiden we hen in het ontwijken van valkuilen en het benutten van mogelijkheden? Tijdens het VSR-Voorjaarsevent op donderdagmiddag 22 mei 2025 in ´Fort bij Vechten´in Bunnik kregen de aanwezigen daartoe vanuit diverse invalshoeken ideeën en handvatten aangereikt.

Niet overal een 9+, maar overall een 9+

Het Voorjaarsevent werd na de introductie door eventvoorzitter Diane van Dijk afgetrapt door Stephan van Slooten, Managing Partner van Altuition. Hij weet als geen ander hoe je organisaties in beweging krijgt richting meer betrokkenheid, plezier en resultaat. Hij heeft een rijke ervaring op het terrein van klant- en medewerkerstevredenheid, onder andere als eindverantwoordelijke voor Marketing en Communicatie bij Centraal Beheer – waar hij meewerkte aan de iconische ‘Even Apeldoorn bellen’-campagne. Tegenwoordig helpt hij directieteams om hun organisatie te transformeren naar een 9+beleving, voor zowel klanten als medewerkers.

Die 9+-filosofie houdt niet in dat je altijd en overal een 9+ moet zien te realiseren maar “overall”, over het geheel genomen moet een (medewerkers)tevredenheid van 9+ het streven zijn. Met een 7 doe je immers wat je moet doen en niet meer dan dat. “Houd daarbij in gedachten wat je er van zou vinden als je partner jullie relatie een 7 geeft”, zo hield Stephan zijn gehoor voor.

Om die medewerkerstevredenheid op dat niveau te houden, moeten organisaties aandacht geven aan functionele én emotionele medewerkersbeleving. Hij citeerde daarbij Maya Angelou een Amerikaanse dichter, zangeres en burgerrechtenactivist: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”.

Na deze verhelderende presentatie met mooie inzichten en de nodige humor die stof tot nadenken gaf, was het de beurt aan Guus Wieman, Wetenschappelijk medewerker van Nibud.

Meer werken loont wel!
Guus begon met het in Nederland wijdverbreide geloof dat ‘meer werken niet loont’. Aan de hand van de WerkUrenBerekenaar, die het Nibud samen met de schoonmaakbranche heeft ontwikkeld, stelde Guus dat dit niet zo is. Het doel van de WUB is “iedereen in Nederland in staat stellen een weloverwogen beslissing te maken over meer of minder werken”. Het is een krachtig hulpmiddel dat medewerkers helpt om inzicht te krijgen in hun inkomsten en uitgaven om zo meer grip te krijgen op hun financiële situatie. Grote vraag is hoe het heersende narratief van ‘meer werken loont niet’ (of te weinig) doorbroken kan worden.
Daarbij roerden de aanwezigen zich nadrukkelijk en ontstond er een levendige discussie over de vraag of het geld dat je verdient met meer werken, opweegt tegen het inleveren van vrije tijd en de verlaging van toeslagen. Heeft meer werken dan nog wel (toegevoegde) waarde?

Anderszins werd opgemerkt dat werkenden naast een hoger inkomen meer ontwikkel-mogelijkheden hebben, meer pensioen opbouwen etc. en dat werken dus wèl loont. Wat verlammend werkt is de complexiteit van regelingen, toeslagen, heffingskorting etc.

Wat Guus Wieman met zijn bijdrage met name beoogde te bereiken was dat werkgevers nadenken over de financiële gezondheid van werknemers en over hun rol in het begeleiden van werknemers in de keuze om meer of minder te werken.

Tot slot was het de beurt aan keynote spreker Milo Berlijn die zich met zijn bijdrage richtte op de medewerkersbeleving, op hun veerkracht en aanpassingsvermogen in verschillende fasen van hun professionele loopbaan.

Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is
Milo Berlijn is cabaretier én expert in gedragsverandering. Met zijn roots in hospitality en met een scherp oog voor menselijk gedrag weet Milo als geen ander hoe hij een zaal raakt. Milo liet zien hoe vriendelijkheid, samenwerking en oprechte aandacht het verschil maken – op de werkvloer en daarbuiten.

Zijn energieke presentatie was doorspekt met voorbeelden uit zijn eigen (werk)praktijk. Gelardeerd met een grote dosis humor zet Milo je aan tot nadenken over je eigen gedrag. Daarbij maken samenwerking en echte aandacht het verschil. ‘Maak verbinding met elkaar!’, aldus Milo. Communiceren met medewerkers en afspraken maken over houding en gedrag geeft helderheid, houvast en zorgt voor verbinding. Bewonder en verwonder – Iedereen vindt persoonlijke aandacht leuk. Draai negatief gedrag van mensen om door je te focussen op positief gedrag van anderen. Zoek naar optimisme. Mensen hebben de neiging om juist te focussen op negatief gedrag.

Milo gaf daarbij de tip aan de aanwezigen om ook af en toe eens een ‘goed’ rondje te maken waarbij je kijkt naar wat goed is en niet naar wat niet goed is. Dat geeft veel meer energie en positieve gespreksstof met medewerkers. En ga in gesprek met de vraag: “Waar haal jíj je plezier vandaan?” Met zijn bijdrage was Milo het toonbeeld van zijn eigen credo ‘Omgaan met mensen is het leukste vak dat er is!’

Al met al voldoende stof tot napraten bij de borrel, waarmee het Voorjaarsevent werd afgesloten.

Het Zomerevent staat alweer in de planning: woensdag 10 september. Noteer die datum alvast in de agenda!

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....

06 november 2023

Empowerment van vrouwen in de schoonmaakindustrie

Empowerment van vrouwen wint steeds meer aan populariteit en dit is ook van groot belang in de schoonmaakindustrie. Vrouwen nemen steeds vaker leidinggevende posities in op de werkvloer, in...

10 februari 2025

500e deelnemer Bovenschoolse Vakschool stroomt uit naar vaste baan bij Alpheios

Robert Obaseki, een 49 jarige man van Nigeriaanse afkomst die vloeiend Nederlands spreekt, volgde bij WerkvoorHeerlen (WvH) een traject richting een dienstverband bij Alpheios. Hij is de 500e deelnemer...

28 maart 2025

Wim Lamberink viert 40-jarig jubileum bij Asito

Op 25 maart 2025 vierde Wim Lamberink zijn 40 jarig jubileum  bij Asito! Een groot deel van die jaren was hij werkzaam bij WGR Wehkamp, waar hij met toewijding...

24 april 2019

CNV start rechtszaken voor werknemers met spookcontract

CNV Vakmensen start rechtszaken namens werknemers met een slapend dienstverband. “We voeren inmiddels al enkele maanden een campagne richting werkgevers om een einde te maken aan slapende dienstverbanden. We...

24 maart 2024

Vloerspecialisten Donovan en Nelson in podcastserie KraakHELDer

De derde aflevering van onze zesdelige podcastserie KraakHELDer staat live. In de podcastserie praat Inge Diepman niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In deze...

18 april 2025

48 km hardlopen met een bamboo trolley?! Excentr dit it.

“Wij houden van een uitdaging.” Een uitspraak van Excentr.  “Dus wat doe je als je de meest milieuvriendelijke cleaning trolley ter wereld hebt ontwikkeld? Dan ren je er 48...

04 november 2022

Sensor viert 20-jarig jubileum

Met een enthousiaste reactie laat Joyce de Jong van Sensor Bedrijfsdiensten weten dat het bedrijf een feestje te vieren heeft: “Dit jaar vieren we ons 20 jarig jubileum! Wauw...

11 november 2022

Kennisprogramma Schoonmaak Vakdagen

Kom jij volgende week, op 15 of 16 november, naar de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten? En wil je je voorbereiden? Lees dan alvast over het uitgebreide kennisprogramma. Ter...

25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis...