5 augustus 2024

Gezien in de media: ‘Cleanfluencers’ met slimme schoonmaaktrucs hebben miljoenen volgers op TikTok en Instagram’

In Trouw schrijft Luuk Vulkers dat hij dol is op instagramfilmpjes van cleanfluencers. Hij is niet de enige. In zijn artikel belicht hij van verschillende kanten wat de aantrekkingskracht van de poetsdrift van vooral vrouwelijke cleanfluencers is. En hoe dit zowel in lijn én tegenspraak is met het feminisme. Maar ook een keuze is met grote verdiensten.

Het artikel start met: ‘“Ik begon deze pagina in 2017 met simpele schoonmaakfilmpjes”, vertelt de 34-jarige vrouw uit Essex in de voice-¬over. Ze is inmiddels bij de keuken aanbeland en spuit Cif of een ander crèmekleurig goedje in een hartvorm op het aanrecht. “Het lijkt erop dat mijn volgers het wat vonden, want op de een of andere manier heb ik er inmiddels vijf miljoen. What is going on?”

Digitaal schoonmaken is internetgenre met ontelbare niches
Een goede vraag. Het antwoord: cleanfluencers, oftewel schoonmaak-influencers, zijn de laatste jaren immens populair op Instagram, TikTok en YouTube. Filmpjes met hashtags als #cleanwithme en #cleantok worden miljarden keren bekeken en de ene na de andere cleaninghack gaat viraal. ‘Reinig je douchekop met bakpapier’, of: ‘Hoe je vlekken uit je bank haalt met een pannendeksel, vaatwastablet en een microvezeldoek’.
Binnen de kortste keren transformeerde het digitale schoonmaken tot een waar internetgenre met ontelbare niches. Je kan tegenwoordig kijken naar een cleanfluencer die ongevraagd begraafplaatsen schoonmaakt terwijl ze zich gedraagt als een sexy schoolmeisje (@cleangirl op Instagram, 1,7 miljoen volgers) of je kan kijken naar een cleanfluencer die ernstig verwaarloosde woonwagens uitmest met een permanent extatische uitdrukking op haar gezicht ¬(@aurikatariina op Instagram, 4,8 miljoen volgers).’

Schoon maakt blij
De schrijver Luuk Vulkers van het artikel had in het verleden last van smetvrees en schrijft nu aan een boek waarin hij dit fenomeen vanuit verschillende invalshoeken verkent. Hij was dan ook niet niet verbaasd toen het ´alwetende Instagram-algoritme´ hem cleanfluencer-content begon voor te schotelen. Dit had een ´louterende uitwerking op me´ zegt hij. ‘Zien hoe andere mensen de kieren van hun douchecabine met een soort elektrische tandenborstel schoonmaken en vervolgens geen enkele drang voelen om dit thuis na te doen. De filmpjes bewezen dat ik tegenwoordig aan de andere kant stond, de goede kant, die van de mensen die het gepoets met verbazing gadeslaan en het allemaal maar overdreven vinden.’

Huishoudelijke taken voor de vrouw bestemd of niet? Of met plezier en verdiensten?
In het artikel wordt verder ingegaan op de therapeutische werking die de clean/content zou hebben, het voldoening halen uit het kijken naar andere mensen die orde scheppen in de chaos en gekke trends. Maar ook het feministische stuk komt aan bod. Zoals Simone de Beauvoir schreef in haar boek ‘De Tweede sekse’: ‘De huiselijke taken die haar toebedeeld werden […] hielden haar gevangen in herhaling en immanentie’, ‘ze werden dag na dag herhaald in een identieke vorm, hetgeen eeuw na eeuw werd voortgezet; ze produceerden niets nieuws.’ De huidige cleanfluencers zijn bijna allemaal vrouw en genieten van deze taken, dit lijkt de feministische golf tegen te spreken. Het lijkt een stap terug om het huishoudende leven te zien als perfect leven maar dit is van alle tijden. En het verdient, want de cleanfluencers verdienen bakken met geld, met hun filmpjes waarin ze diverse producten aanprijzen. Dat kun je als ondernemerschap én emancipatie zien.

Klik hier voor het volledige artikel in Trouw

Lees ook de verhalen van en over deze cleanfluencers:
‘Is Gavin Cleany de Freek Vonk van de schoonmaak?’
‘Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry’

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2023

Rens op de Werkvloer, deel 2

Nederland is een schoon en hygiënisch land, en dat is mede te danken aan tientallen bedrijven die achter de schermen hun beste werk verrichten. Vaak in de luwte, maar...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

03 december 2024

200.000 Cleanfluencers verdienen meer aandacht – Start verkiezing Schoonmaker van het Jaar 2025

Schoonmaken is ‘hip’. Cleanfluencers op TikTok, Instagram en YouTube laten zien hoe belangrijk én leuk schoonmaken is, zowel thuis als op het werk. Het is verwonderlijk dat de 200.000...

11 augustus 2023

Duurzaam de lucht in……

Op woensdag 9 augustus zette Breedweer Facilitaire Diensten een belangrijke stap richting een klimaatneutraal Breedweer in 2026. MHC Mobility leverde het bedrijf de eerste van drie hybride hoogwerkers af....

17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag...

08 augustus 2024

In gesprek met meewerkend voorman specialistische reiniging Hans Eichelsheim

Naast reguliere schoonmaakwerkzaamheden, houdt ICS zich ook bezig met specialistische reiniging. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan glas en- gevelreiniging en vloeronderhoud. Maar wat houdt dit nog meer in?...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...

02 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven...