5 augustus 2024

Gezien in de media: ‘Cleanfluencers’ met slimme schoonmaaktrucs hebben miljoenen volgers op TikTok en Instagram’

In Trouw schrijft Luuk Vulkers dat hij dol is op instagramfilmpjes van cleanfluencers. Hij is niet de enige. In zijn artikel belicht hij van verschillende kanten wat de aantrekkingskracht van de poetsdrift van vooral vrouwelijke cleanfluencers is. En hoe dit zowel in lijn én tegenspraak is met het feminisme. Maar ook een keuze is met grote verdiensten.

Het artikel start met: ‘“Ik begon deze pagina in 2017 met simpele schoonmaakfilmpjes”, vertelt de 34-jarige vrouw uit Essex in de voice-¬over. Ze is inmiddels bij de keuken aanbeland en spuit Cif of een ander crèmekleurig goedje in een hartvorm op het aanrecht. “Het lijkt erop dat mijn volgers het wat vonden, want op de een of andere manier heb ik er inmiddels vijf miljoen. What is going on?”

Digitaal schoonmaken is internetgenre met ontelbare niches
Een goede vraag. Het antwoord: cleanfluencers, oftewel schoonmaak-influencers, zijn de laatste jaren immens populair op Instagram, TikTok en YouTube. Filmpjes met hashtags als #cleanwithme en #cleantok worden miljarden keren bekeken en de ene na de andere cleaninghack gaat viraal. ‘Reinig je douchekop met bakpapier’, of: ‘Hoe je vlekken uit je bank haalt met een pannendeksel, vaatwastablet en een microvezeldoek’.
Binnen de kortste keren transformeerde het digitale schoonmaken tot een waar internetgenre met ontelbare niches. Je kan tegenwoordig kijken naar een cleanfluencer die ongevraagd begraafplaatsen schoonmaakt terwijl ze zich gedraagt als een sexy schoolmeisje (@cleangirl op Instagram, 1,7 miljoen volgers) of je kan kijken naar een cleanfluencer die ernstig verwaarloosde woonwagens uitmest met een permanent extatische uitdrukking op haar gezicht ¬(@aurikatariina op Instagram, 4,8 miljoen volgers).’

Schoon maakt blij
De schrijver Luuk Vulkers van het artikel had in het verleden last van smetvrees en schrijft nu aan een boek waarin hij dit fenomeen vanuit verschillende invalshoeken verkent. Hij was dan ook niet niet verbaasd toen het ´alwetende Instagram-algoritme´ hem cleanfluencer-content begon voor te schotelen. Dit had een ´louterende uitwerking op me´ zegt hij. ‘Zien hoe andere mensen de kieren van hun douchecabine met een soort elektrische tandenborstel schoonmaken en vervolgens geen enkele drang voelen om dit thuis na te doen. De filmpjes bewezen dat ik tegenwoordig aan de andere kant stond, de goede kant, die van de mensen die het gepoets met verbazing gadeslaan en het allemaal maar overdreven vinden.’

Huishoudelijke taken voor de vrouw bestemd of niet? Of met plezier en verdiensten?
In het artikel wordt verder ingegaan op de therapeutische werking die de clean/content zou hebben, het voldoening halen uit het kijken naar andere mensen die orde scheppen in de chaos en gekke trends. Maar ook het feministische stuk komt aan bod. Zoals Simone de Beauvoir schreef in haar boek ‘De Tweede sekse’: ‘De huiselijke taken die haar toebedeeld werden […] hielden haar gevangen in herhaling en immanentie’, ‘ze werden dag na dag herhaald in een identieke vorm, hetgeen eeuw na eeuw werd voortgezet; ze produceerden niets nieuws.’ De huidige cleanfluencers zijn bijna allemaal vrouw en genieten van deze taken, dit lijkt de feministische golf tegen te spreken. Het lijkt een stap terug om het huishoudende leven te zien als perfect leven maar dit is van alle tijden. En het verdient, want de cleanfluencers verdienen bakken met geld, met hun filmpjes waarin ze diverse producten aanprijzen. Dat kun je als ondernemerschap én emancipatie zien.

Klik hier voor het volledige artikel in Trouw

Lees ook de verhalen van en over deze cleanfluencers:
‘Is Gavin Cleany de Freek Vonk van de schoonmaak?’
‘Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry’

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2024

Uitleg van The Legal Company over risico’s gebruik van AI

De opkomst van artificiële intelligentie (AI) biedt veelbelovende kansen voor bedrijven, maar het gebruik van AI brengt ook risico’s met zich mee. Vooral de populariteit van AI-chatbots zoals ChatGPT...

28 juli 2024

#FAVORITES Gülşen Enli: Een ode aan alle schoonmakers

Laten we nooit neerbuigend kijken naar schoonmakers, want hun werk is essentieel en waardevol. Een eenvoudige glimlach of een vriendelijke groet kan veel voor hen betekenen. We hebben elkaar...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

14 oktober 2024

UL-Team presenteert zich met duurzame, online magazines

UL-Team presenteert zich met online magazines. Waarom kiest het bureau voor facilitaire opleidingen voor deze magazines? Welke reacties ontvangen ze van de lezers? Belinda Dekkers-Schwartz, directeur UL-Team, vertelt. “Wij...

12 augustus 2022

Shout out naar reinigers Amsterdam

Na het weekend van de Gay Pride stonden de reinigers van Gemeente Amsterdam weer klaar om het ‘feest-afval’ op te ruimen. Een hele klus maar na afloop leek het...

29 oktober 2024

Robin (Biga Groep) ging van springplank naar droombaan

Robin (23) kreeg een half jaar geleden een vast contract bij zwembad Dijnselburg in Zeist en werkt daar als toezichthouder en in de schoonmaak. Als klein jongetje droomde hij...

07 januari 2019

Nilfisk toont vrijheid in schoonmaken op Vakbeurs Facilitair

2019 begint voor Nilfisk uniek. Van 23 tot en met 25 januari 2019 zal Nilfisk namelijk voor het eerst deelnemen aan Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs in...

26 juni 2022

Van taxichauffeur naar crime-scene cleaner

Wat gebeurt er met een plaats delict wanneer de politie is vertrokken? Wat kom je zoal tegen en wat komt erbij kijken om een dergelijke plek schoon te maken?...

29 juli 2024

NOS journaal in makkelijke taal

Vanaf 2 september 2024 maakt de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet het 𝐍𝐎𝐒 𝐉𝐨𝐮𝐫𝐧𝐚𝐚𝐥 𝐢𝐧 𝐌𝐚𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐓𝐚𝐚𝐥 en is elke werkdag te zien om 17.00 uur op NPO...

18 augustus 2023

Gezocht: allersmerigste studentenkamer

Het Groninger Museum zoekt de allersmerigste studentenkamer van Groningen of Amsterdam en laat die helemaal schoonmaken door schoonmaakbedrijf Effektief Groep. Het museum organiseert deze winactie vanwege haar tentoonstelling Unzipped,...