3 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Een ongeluk op de werkvloer, wat nu?’

Zelfs bij de bedrijven met het beste ARBO-beleid en -controle, kan het wel eens misgaan. Er gebeurt ergens een ongeluk. Als de persoon in kwestie even op een stoel moet bijkomen, of een verbandje om de duim krijgt, is er niet veel aan de hand. Maar als deze persoon voor de zekerheid naar het ziekenhuis wordt afgevoerd gelden andere regels.

Deze stappen helpen om efficiënt en effectief te reageren op een ernstig ongeluk, zodat het slachtoffer zo snel mogelijk de nodige medische zorg kan krijgen. Het ongeluk moet gemeld worden bij een bevoegde instantie.

Maar, wat is de bevoegde instantie en wanneer schakel je die in?
Werkgevers zijn verplicht om bepaalde soorten arbeidsongevallen te melden aan de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Hieronder vallen:

  • Dodelijke ongevallen: Als een werknemer overlijdt als gevolg van een ongeval op het werk.
  • Zware ongevallen: Indien een werknemer letsel oploopt dat leidt tot blijvende invaliditeit.
  • Ongevallen die ziekenhuisopname vereisen: Als een werknemer in het ziekenhuis moet worden opgenomen als gevolg van het ongeval, al is het maar ter observatie.

Het is belangrijk om een dergelijk ongeval zo snel mogelijk (binnen 24 uur) te melden, via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie of telefonisch.

Deze melding heeft als doel om de oorzaken van het ongeval te onderzoeken en te leren hoe vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het niet melden van melding plichtige ongevallen kan leiden tot boetes en andere sancties voor de werkgever.

Wat een hoop werk denk je nu misschien. Maar wist je dat als de Arbeidsinspectie (AI) te horen krijgt wat er is gebeurt en je hebt geen melding gedaan, zij toch in actie komen, en hoe!
Als je als werkgever niet direct melding maakt van een arbeidsongeval als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenwet en waarbij de toezichthouder geen onderzoek meer kan verrichten, is een boetenormbedrag opgenomen van € 50.000.

En dat is boete 1!
Dan komen de vervolg boetes.

A. bij een arbeidsongeval dat leidt tot de dood of uitzonderlijk ernstig blijvend letsel worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen vermenigvuldigd met vijf;

B. bij een arbeidsongeval dat leidt tot blijvend letsel worden de boetenormbedragen van de daaraan ten grondslag liggende overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd:

  • bij ernstig blijvend letsel met vier;
  • bij matig blijvend letsel met drieënhalf
  • bij licht blijvend letsel met drie.

C. bij een arbeidsongeval dat leidt tot een ziekenhuisopname worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd, waarbij onder het begrip ‘nacht’ wordt verstaan het tijdvak gelegen tussen 24.00 en 06.00 uur;

  • bij een ziekenhuisopname van zeven nachten en meer met vier;
  • bij een ziekenhuisopname van twee nachten en meer, maar minder dan zeven nachten, met drieënhalf;
  • bij een ziekenhuisopname van minder dan twee nachten met drie;

D. in aanvulling op de onderdelen b en c, wordt in het geval van een combinatie van de factoren ‘blijvend letsel’ en ‘ziekenhuisopname’ de hoogst toepasselijke vermenigvuldigingsfactor toegepast.

Dat zijn toch zaken waar je als werkgever wel goed over moet nadenken. Want hoe voorkom je een ongeval. De AI neemt in het ongeval onderzoek alles mee wat er van belang.

Indien de werkgever aantoont dat hij inspanningen heeft verricht, gericht op het voorkomen van de overtreding in het concrete geval, kan dit leiden tot matiging van het al dan niet op bedrijfsgrootte gecorrigeerde normbedrag. De volgende inspanningen kunnen leiden tot een matiging van 25% per onderdeel:

  1. als de risico’s van de concrete werkzaamheden voldoende zijn geïnventariseerd en een veilige werkwijze is ontwikkeld die voldoet aan de vereisten van het bepaalde bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet;
  2. als de noodzakelijke randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het toepassen van een veilige werkwijze;
  3. als er adequate instructies zijn gegeven;
  4. als er adequaat toezicht is gehouden.

Wat moet je dan actueel hebben?
Onder andere je RI&E, eventueel een object RI&E, door werknemer getekende toolbox meetingen, getekend bedrijfsbeleid, actueel personeelsdossier, gekeurde PBM rapportage. En nog meer zaken.
Veel om ineens te lezen en vast te houden? Gelukkig hebben de mensen van de AI daarvoor een website in het leven geroepen waar je alles wat ik hierboven beschreven heb, nog eens rustig kan nalezen.

Maurice Rutgrink
MVK @Rutgrink Consultants

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2024

Crohill introduceert duurzame luchtverfrisser: Crohill schoner fris

Crohill werkt aan een duurzamere schoonmaakbranche. Het bedrijf laat zien dat zij dit al jaren doet. Zo ontwikkelde zij in het verleden onder andere Crohill slimmer schoon en Crohill...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

27 maart 2022

Superhelden

Glazenwassers van Fortron Totaal Gevelmanagement kregen via social media een bedankje voor hun inzet bij het Amalia Kinderziekenhuis in Nijmegen. “Superhelden die de ramen kwamen wassen van ons Amalia...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

06 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als...

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...

06 april 2022

𝐀𝐥𝐥 𝐂𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐬 5 jaar!

Totaalleverancier All Cleaning Products uit Lisse viert haar 5-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn delen ze hun jubileum trots met een foto van het team en het bericht:...

18 maart 2022

Nieuwe voorzitter Geschillencommissie RAS

Met ingang van 1 maart is Ralph Jan van der Ham benoemd als voorzitter van de Geschillencommissie RAS. Hij volgt hiermee Jasper van der Beld op, die onlangs is...