3 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Een ongeluk op de werkvloer, wat nu?’

Zelfs bij de bedrijven met het beste ARBO-beleid en -controle, kan het wel eens misgaan. Er gebeurt ergens een ongeluk. Als de persoon in kwestie even op een stoel moet bijkomen, of een verbandje om de duim krijgt, is er niet veel aan de hand. Maar als deze persoon voor de zekerheid naar het ziekenhuis wordt afgevoerd gelden andere regels.

Deze stappen helpen om efficiënt en effectief te reageren op een ernstig ongeluk, zodat het slachtoffer zo snel mogelijk de nodige medische zorg kan krijgen. Het ongeluk moet gemeld worden bij een bevoegde instantie.

Maar, wat is de bevoegde instantie en wanneer schakel je die in?
Werkgevers zijn verplicht om bepaalde soorten arbeidsongevallen te melden aan de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Hieronder vallen:

  • Dodelijke ongevallen: Als een werknemer overlijdt als gevolg van een ongeval op het werk.
  • Zware ongevallen: Indien een werknemer letsel oploopt dat leidt tot blijvende invaliditeit.
  • Ongevallen die ziekenhuisopname vereisen: Als een werknemer in het ziekenhuis moet worden opgenomen als gevolg van het ongeval, al is het maar ter observatie.

Het is belangrijk om een dergelijk ongeval zo snel mogelijk (binnen 24 uur) te melden, via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie of telefonisch.

Deze melding heeft als doel om de oorzaken van het ongeval te onderzoeken en te leren hoe vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het niet melden van melding plichtige ongevallen kan leiden tot boetes en andere sancties voor de werkgever.

Wat een hoop werk denk je nu misschien. Maar wist je dat als de Arbeidsinspectie (AI) te horen krijgt wat er is gebeurt en je hebt geen melding gedaan, zij toch in actie komen, en hoe!
Als je als werkgever niet direct melding maakt van een arbeidsongeval als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenwet en waarbij de toezichthouder geen onderzoek meer kan verrichten, is een boetenormbedrag opgenomen van € 50.000.

En dat is boete 1!
Dan komen de vervolg boetes.

A. bij een arbeidsongeval dat leidt tot de dood of uitzonderlijk ernstig blijvend letsel worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen vermenigvuldigd met vijf;

B. bij een arbeidsongeval dat leidt tot blijvend letsel worden de boetenormbedragen van de daaraan ten grondslag liggende overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd:

  • bij ernstig blijvend letsel met vier;
  • bij matig blijvend letsel met drieënhalf
  • bij licht blijvend letsel met drie.

C. bij een arbeidsongeval dat leidt tot een ziekenhuisopname worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd, waarbij onder het begrip ‘nacht’ wordt verstaan het tijdvak gelegen tussen 24.00 en 06.00 uur;

  • bij een ziekenhuisopname van zeven nachten en meer met vier;
  • bij een ziekenhuisopname van twee nachten en meer, maar minder dan zeven nachten, met drieënhalf;
  • bij een ziekenhuisopname van minder dan twee nachten met drie;

D. in aanvulling op de onderdelen b en c, wordt in het geval van een combinatie van de factoren ‘blijvend letsel’ en ‘ziekenhuisopname’ de hoogst toepasselijke vermenigvuldigingsfactor toegepast.

Dat zijn toch zaken waar je als werkgever wel goed over moet nadenken. Want hoe voorkom je een ongeval. De AI neemt in het ongeval onderzoek alles mee wat er van belang.

Indien de werkgever aantoont dat hij inspanningen heeft verricht, gericht op het voorkomen van de overtreding in het concrete geval, kan dit leiden tot matiging van het al dan niet op bedrijfsgrootte gecorrigeerde normbedrag. De volgende inspanningen kunnen leiden tot een matiging van 25% per onderdeel:

  1. als de risico’s van de concrete werkzaamheden voldoende zijn geïnventariseerd en een veilige werkwijze is ontwikkeld die voldoet aan de vereisten van het bepaalde bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet;
  2. als de noodzakelijke randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het toepassen van een veilige werkwijze;
  3. als er adequate instructies zijn gegeven;
  4. als er adequaat toezicht is gehouden.

Wat moet je dan actueel hebben?
Onder andere je RI&E, eventueel een object RI&E, door werknemer getekende toolbox meetingen, getekend bedrijfsbeleid, actueel personeelsdossier, gekeurde PBM rapportage. En nog meer zaken.
Veel om ineens te lezen en vast te houden? Gelukkig hebben de mensen van de AI daarvoor een website in het leven geroepen waar je alles wat ik hierboven beschreven heb, nog eens rustig kan nalezen.

Maurice Rutgrink
MVK @Rutgrink Consultants

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 november 2021

Nocore deelt digitalisering op Schoonmaak Vakdagen

Tijdens de twee Schoonmaak Vakdagen zal Nocore haar standbezoekers inzicht geven in nieuwe softwaremogelijkheden. Op stand 3.0 toont zij niet alleen kennis en demonstraties van haar eigen softwareproducten, ook...

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

31 december 2021

Een inspirerend nieuw jaar

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je een goede afsluiting van 2021 en een inspirerend begin van het nieuwe jaar. Geniet samen van een gezond, aandachtvol en groen 2022! In...

24 januari 2020

OSB: “Rapport Commissie Borstlap spreekt waardering schoonmaakbranche”

De commissie Regulering van Werk onder leiding van Hans Borstlap heeft op 23 januari haar eindrapport gepresenteerd. Op verzoek van minister Wouter Koolmees (ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) deed...

20 april 2022

GRIP Facility en CleanJack brengen digitalisering samen naar een hoger plan

Hoe mooi is het als twee automatiseerders in facilitaire dienstverlening samen mogen werken aan hetzelfde project bij een grote opdrachtgever. En als partijen dan ontdekken dat door systemen te...

13 september 2025

Videoserie Code Schoonmaak ´Bert on Tour´ is begonnen

In de allereerste aflevering van de nieuwe videoserie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, ´Bert on Tour´, gaat voorzitter Bert van Boggelen langs bij Keus Schoonmaak in Apeldoorn. Daar spreekt...

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

07 juli 2025

Vanaf 2026 verplicht loontransparantie: bedrijven moeten laten zien wat ze betalen

Redacteur van duurzaamheid en economie Basia Elting publiceerde in Trouw het nieuwsbericht over de loonstransparantie die bedrijven vanaf 2026 moeten gaan voeren. Vanaf juni 2026 zijn bedrijven in de...

08 oktober 2021

Gewijzigd: ALV Schoonmakend Nederland gaat door, Congres wordt verplaatst.

Vanwege de coronamaatregelen heeft Schoonmakend Nederland het congres moeten schrappen. Deze zal op een latere datum worden gehouden. De ALV gaat op 25 november wel door. Met een extra...