3 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Een ongeluk op de werkvloer, wat nu?’

Zelfs bij de bedrijven met het beste ARBO-beleid en -controle, kan het wel eens misgaan. Er gebeurt ergens een ongeluk. Als de persoon in kwestie even op een stoel moet bijkomen, of een verbandje om de duim krijgt, is er niet veel aan de hand. Maar als deze persoon voor de zekerheid naar het ziekenhuis wordt afgevoerd gelden andere regels.

Deze stappen helpen om efficiënt en effectief te reageren op een ernstig ongeluk, zodat het slachtoffer zo snel mogelijk de nodige medische zorg kan krijgen. Het ongeluk moet gemeld worden bij een bevoegde instantie.

Maar, wat is de bevoegde instantie en wanneer schakel je die in?
Werkgevers zijn verplicht om bepaalde soorten arbeidsongevallen te melden aan de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Hieronder vallen:

  • Dodelijke ongevallen: Als een werknemer overlijdt als gevolg van een ongeval op het werk.
  • Zware ongevallen: Indien een werknemer letsel oploopt dat leidt tot blijvende invaliditeit.
  • Ongevallen die ziekenhuisopname vereisen: Als een werknemer in het ziekenhuis moet worden opgenomen als gevolg van het ongeval, al is het maar ter observatie.

Het is belangrijk om een dergelijk ongeval zo snel mogelijk (binnen 24 uur) te melden, via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie of telefonisch.

Deze melding heeft als doel om de oorzaken van het ongeval te onderzoeken en te leren hoe vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het niet melden van melding plichtige ongevallen kan leiden tot boetes en andere sancties voor de werkgever.

Wat een hoop werk denk je nu misschien. Maar wist je dat als de Arbeidsinspectie (AI) te horen krijgt wat er is gebeurt en je hebt geen melding gedaan, zij toch in actie komen, en hoe!
Als je als werkgever niet direct melding maakt van een arbeidsongeval als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenwet en waarbij de toezichthouder geen onderzoek meer kan verrichten, is een boetenormbedrag opgenomen van € 50.000.

En dat is boete 1!
Dan komen de vervolg boetes.

A. bij een arbeidsongeval dat leidt tot de dood of uitzonderlijk ernstig blijvend letsel worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen vermenigvuldigd met vijf;

B. bij een arbeidsongeval dat leidt tot blijvend letsel worden de boetenormbedragen van de daaraan ten grondslag liggende overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd:

  • bij ernstig blijvend letsel met vier;
  • bij matig blijvend letsel met drieënhalf
  • bij licht blijvend letsel met drie.

C. bij een arbeidsongeval dat leidt tot een ziekenhuisopname worden de boetenormbedragen voor de daaraan ten grondslag liggende overtreding of overtredingen met het volgende getal vermenigvuldigd, waarbij onder het begrip ‘nacht’ wordt verstaan het tijdvak gelegen tussen 24.00 en 06.00 uur;

  • bij een ziekenhuisopname van zeven nachten en meer met vier;
  • bij een ziekenhuisopname van twee nachten en meer, maar minder dan zeven nachten, met drieënhalf;
  • bij een ziekenhuisopname van minder dan twee nachten met drie;

D. in aanvulling op de onderdelen b en c, wordt in het geval van een combinatie van de factoren ‘blijvend letsel’ en ‘ziekenhuisopname’ de hoogst toepasselijke vermenigvuldigingsfactor toegepast.

Dat zijn toch zaken waar je als werkgever wel goed over moet nadenken. Want hoe voorkom je een ongeval. De AI neemt in het ongeval onderzoek alles mee wat er van belang.

Indien de werkgever aantoont dat hij inspanningen heeft verricht, gericht op het voorkomen van de overtreding in het concrete geval, kan dit leiden tot matiging van het al dan niet op bedrijfsgrootte gecorrigeerde normbedrag. De volgende inspanningen kunnen leiden tot een matiging van 25% per onderdeel:

  1. als de risico’s van de concrete werkzaamheden voldoende zijn geïnventariseerd en een veilige werkwijze is ontwikkeld die voldoet aan de vereisten van het bepaalde bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet;
  2. als de noodzakelijke randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het toepassen van een veilige werkwijze;
  3. als er adequate instructies zijn gegeven;
  4. als er adequaat toezicht is gehouden.

Wat moet je dan actueel hebben?
Onder andere je RI&E, eventueel een object RI&E, door werknemer getekende toolbox meetingen, getekend bedrijfsbeleid, actueel personeelsdossier, gekeurde PBM rapportage. En nog meer zaken.
Veel om ineens te lezen en vast te houden? Gelukkig hebben de mensen van de AI daarvoor een website in het leven geroepen waar je alles wat ik hierboven beschreven heb, nog eens rustig kan nalezen.

Maurice Rutgrink
MVK @Rutgrink Consultants

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 mei 2024

The Legal Company organiseert ontbijtsessie over huidige stand van zaken zzp’ers in schoonmaakbranche

Niemand begrijpt nog hoe het zit met de ZZP-er en de fiscale en arbeidsrechtelijke regels. Er is nog steeds geen nieuwe wet maar ondertussen is er wel nieuwe rechtspraak....

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

25 oktober 2024

Gezien in de media: Glazenwasser Niels heeft zijn passie gevonden: ‘Ik kom zoveel mooie dingen tegen’

‘Zijn gezicht staat door het land heen op billboards. Glazenwasser Niels Hobelman (23) uit Apeldoorn is zo een prominent gezicht van zijn schoonmaakbedrijf. Hij heeft zijn passie in zijn...

23 maart 2023

Schoonmakend Nederland organiseert ALV op 25 mei

Ben je lid van Schoonmakend Nederland? Heb je 25 mei al in de agenda staat voor de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering? Donderdag 25 mei 2023 kunnen de leden van...

20 december 2021

CAO: Leden Schoonmakend Nederland stemmen in met principeakkoord

De leden van Schoonmakend Nederland hebben bijna unaniem ingestemd met het bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche 2022-2024. De leden brachten hun stem uit...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

20 mei 2022

Jubileum voor Peter

Peter Gombert is 15 jaar in dienst bij Facility Trade Group. Gedurende deze jaren is hij actief geweest op de Finance afdeling, tegenwoordig als Senior Administrateur. Alle collega’s feliciteren...

21 april 2022

‘Laat je inspireren: 5 innovaties ‘aan tafel’ bij FMNextGen

Ben jij bij onze inspiratie-innovatie-boost op 10 mei aanstaande? Tijdens het #FMNextGen-event op Interclean in RAI Amsterdam schuiven 5 (young) professionals én hun innovaties aan tafel bij Rob den...

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...

13 augustus 2024

Guus Ploeger Sales Manager Spectro

Met ruim 30 jaar ervaring in de reinigingsbranche en bij familiebedrijven, wordt Guus Ploeger per 1 september aanstaande Sales Manager bij Spectro BV. Van harte gefeliciteerd en veel succes...