17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Wanneer maakte jij met de schoonmaker van jouw locatie een praatje? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Diane van Dijk, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf CSU, trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: Bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

CSU roept op tot zichtbaarheid en verbinding

Iedereen wil gezien worden

“Het is iets wat steeds terugkomt in mijn gesprekken,” vertelt Diane. “Ik vraag vaak: ‘Ken jij de naam van de schoonmaker(s)?’ Het gaat mij niet om het confronteren, maar om bewustwording – dat je de naam van iemand die je veel ziet, misschien wel meer dan familie of vrienden, niet weet. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. En dat begint bij iets kleins, zoals het kennen van een naam.”

Tijdens de coronapandemie werden schoonmakers regelmatig genoemd als uitvoerders van een cruciaal beroep. Toch merkt Diane dat de waardering in de praktijk soms achterblijft. “Het is jammer dat we nog steeds aandacht moeten vragen voor iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Verbinding begint bij een naam

Diane deelt een persoonlijke ervaring: “Ik was in december op vakantie in een hotel. In veel hotels ligt een kaartje met de naam van de schoonmaker. In dit hotel niet. Dat voelde niet prettig. Ik zag dagelijks dat mijn kamer perfect in orde was, maar wie daar verantwoordelijk voor was? Geen idee. Dat voelde ineens vreemd en onpersoonlijk.”

Het kennen van namen heeft volgens Diane impact op de samenwerking en sfeer binnen organisaties. “Het gaat om meer dan alleen een naam. Het gaat om verbinding, om het zien van de mens achter de functie. Als je weet wie de schoonmaker is, ontstaat er een andere dynamiek. Het maakt de werkvloer warmer en menselijker.”

Wat kunnen opdrachtgevers doen?

Diane roept op om actief bij te dragen aan meer verbinding door:

  • Organiseer kennismakingen: zoals rondleidingen waarbij schoonmakers worden voorgesteld aan andere medewerkers.
  • Stimuleer informele ontmoetingen: bijvoorbeeld door koffiemomenten of teambuildingactiviteiten.
  • Interne communicatie over het belang van waardering: maak zichtbaar wie zorgt voor een schone werkomgeving.
  • Naamkaartjes: deze oplossing werkt niet bij elke organisatie, maar het kan vaak wel voor verbinding zorgen. Doe het dan wel op breed facilitair niveau en niet alleen voor de schoonmakers.


Schoonmaakbedrijven als aanjagers

De schoonmaakbranche speelt zelf ook een rol in het vergroten van zichtbaarheid. “Namens CSU bespreek ik dit thema actief met opdrachtgevers,” zegt Diane. “Het zorgen voor de schoonmakers is aan ons. Daarvoor bieden we programma’s aan voor onder meer vitaliteit, loopbaanbegeleiding en budgetcoaching om onze medewerkers te ondersteunen. Maar de sleutel tot echte verandering en meer persoonlijke verbinding ligt bij de samenwerking tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.”

Een boodschap met impact

Diane sluit af met een duidelijke boodschap: “Daar waar opdrachtgevers heel actief bij het schoonmaakteam bekend zijn, zie je een hogere betrokkenheid, lager ziekteverzuim en meer loyaliteit. Het levert een fijnere werkomgeving op voor iedereen. Als schoonmaakbedrijf doen wij ons uiterste best, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Laten we samen zorgen voor de menselijke verbinding.”

Het stokje doorgeven

Diane geeft het stokje voor een volgende blog door aan Laura de la Mar, van Gastvrijheid in Bedrijf. “Ik weet zeker dat ook zij mooie inzichten kan delen.”

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 augustus 2023

#FotoFriday: STOM

Diane Van Dijk-Loois deelde op LinkedIN de pagina ‘Stom’ uit het LINDA magazine. De tekst over de schoonmaker op je werk negeren springt eruit. TV-presentator en zanger Joris Linssen...

20 mei 2020

Blog: Gratis geld

Begin 2019 schreef ik een blog Basisinkomen, positief of negatief? In deze blog keek ik onder meer welk effect een basisinkomen – ook wel gratis geld genoemd – zou...

27 januari 2022

r-MicronQuick gemaakt van gerecycled materiaal

Vileda Professional lanceerde in mei 2021 haar eerste microvezeldoek gemaakt van gerecycled materiaal, de r-MicroTuff Swift. Dat was de start van een nieuw ‘r-‘ assortiment duurzame schoonmaakoplossingen. In 2022...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

26 juni 2025

Vebego schoonmakers reinigen op presidentieel niveau

Terwijl wereldleiders en Ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie spraken over vrede en veiligheid, maakten schoonmakers van Vebego Cleaning Services het World Forum The Hague blinkend schoon. Tijdens de...

10 februari 2022

10 jaar ontmoetingen met ‘kartonnetje lauwe thee’

Schoonmaakjournaal heeft in de afgelopen 10 jaar een trouwe fanbase opgebouwd. Bestaande uit branchegenoten met een warm hart voor het schoonmaakvak en in voor ‘iets nieuws’. Eén van hen...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...