6 juni 2024

VSR Voorjaarsbijeenkomst: ‘Nemen we voortaan de menselijke afslag?’

Het centrale thema van de VSR Voorjaarsbijeenkomst op 28 mei 2024 was ‘De Mens’. Deelnemers reisden die middag vol verwachting naar De Groene Afslag in Laren af. Zij werden geïnspireerd met een programma voor een bewuster en duurzamer schoonmaakleven, mét aandacht voor De Mens. Ariane van Mancius belichtte de trends over de veranderende consument (Gen Next) en zeven sprekersduo’s deelden in een carrousel hun initiatieven op het gebied van begeleiden, ontwikkelen en faciliteren van schoonmaak-mensen.

Voorzitter VSR, Diane van Dijk, heette de deelnemers van harte welkom in de evenementenlocatie De Groene Afslag in het hart van ‘t Gooi. Voordat het officiële programma van start ging, gaf zij het woord aan Lucas Mol, de initiatiefnemer van De Groene Afslag. Hij vertelde over het ontstaan van de locatie, een plek, naast de snelweg, die oproept om even afstand van de dagelijkse hectiek te nemen en na te denken over het werk en het leven. Samen met zijn team helpt hij bezoekers graag om de groene afslag te nemen. Lucas maakte direct een link naar de schoonmaakbranche door te verwijzen naar de ‘greenwashing’ wasmachine bij de ingang.

De Mens in de schoonmaakbranche
De locatie sloot goed aan op het thema van de middag: ´de Mens in de schoonmaakbranche. Hoe begeleiden we medewerkers en faciliteren we hen? Hoe investeren we in hun duurzame ontwikkeling? En hoe betrekken we de nieuwe generatie op een andere manier dan we gewend zijn?


Ontdekkingsreis naar Gen Next

Na de introductie volgde de key-note van Ariane van Mancius, eigenaresse van Now New Next. Zij houdt zich met name bezig met positionering en trendanalyses met een scherp oog voor de veranderde consument (Gen Next). In een wervelende presentatie ‘De 10 Drijfveren van Gen Next’ nam zij haar publiek mee in de wereld van de nieuwe generatie. Wat drijft hen? Hoe vertaal je hun drijfveren naar diensten, naar personeelsbeleid?

Het was een boeiende ontdekkingsreis en de aanwezigen kregen goed inzicht in deze drivers van Gen Next:

  • Angst: ontstaan door onder meer corona, smartphone, oorlog.
  • Activisme: passie voor verandering en jezelf uitspreken.
  • Zelfzorg: doen wat ‘ik’ belangrijk vind en goed voor mij is.
  • Cultureel bewustzijn: diversiteit en inclusiviteit.
  • Hustle: alles is mogelijk, zelfstandig ondernemer, eigen regels, doorbreken van traditionele patronen.
  • Paradox: eigen keuzes maken, havermelk (niet gezonder dan koemelk), zoeken naar happiness, maar wat is dat?
  • Gemak: buiten de deur eten, je goed willen voelen, op afstand werken, robots, drones.

WIFI is de eerste basisbehoefte
De voorbeelden van Ariane leidden tot vragen en discussie. Een conclusie uit de zaal was: “De piramide van Maslow verandert. Het individu staat op nummer één.” Ariane weerlegde deze conclusie: “Niet de individu maar WIFI is de eerste basisbehoefte geworden!”

Omgaan met veranderingen
De presentatie van Ariane gaf inzicht in de complexe belevingswereld van Gen Next, die om een andere aanpak van werkgevers vraagt. Zij houden bijvoorbeeld van eerlijke communicatie. “Vertel je verhaal, laat zien wat je doet, want als je niet zichtbaar ben ‘heb je vast wat te verbergen’. En laat dit zien op de mediakanalen waar jongeren aanwezig zijn, zoals TikTok. Geef hen vertrouwen, betrek hen bij het bepalen van de inzet. Zoek de grenzen op tussen de traditionele en veranderende wereld”, was de oproep van Ariane.

Carrousel ’De mens centraal: opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers’
Na een korte pauze bezochten de deelnemers van het VSR Voorjaarsevent in groepjes en in verschillende zalen de carrousel van bedrijven die bijdragen aan de ontwikkeling van ‘De Mens in de schoonmaakbranche’. Ieder bedrijf had 15 minuten per groep de tijd om hen te informeren over hun inzet op het gebied van opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers:

  • Gom Schoonhouden: Esmeralda Salamony en Joep Pelzer hielden een betoog over het Gom Leerhuis voor Leidinggevenden, waarmee het bedrijf meer coachend leiding geeft en zorg draagt voor een leven lang ontwikkelen.
  • Facilitair bedrijf/Vlaamse overheid: Joffrey De Rouck en Lander van den Heede vertelden waarom het belangrijk is dat schoonmaakmedewerkers 21-eeuwse vaardigheden moeten ontwikkelen. Zoals digitale- en sociale vaardigheden en een ontwikkelings- en veranderingsgerichte aanpak om beter flexibel en weerbaar te zijn.
  • Next Level FM: Ivar Zantinge legde samen met Noa de Ruiter uit dat Next Level FM zich richt op sociale innovatie door slimmer werken, duurzamere inzetbaarheid en het gezamenlijk oplossen van actuele problemen mede bedacht door de mensen van de werkvloer, en sectorale emancipatie. Zij verzorgen op dit gebied opleidingen, trainingen en masterclasses.
  • RAS: Theo Bosma en Jan Maarten Schellekens belichtten de werkdrukmeter, die een volledig beeld geeft van de werkdruk, inclusief de mogelijke oorzaken en gevolgen daarvan. Deze werkdrukmeter is in november 2023 vernieuwd en is door medewerkers in de eigen taal in te vullen. Met de uitkomsten is branchebreed goed te zien wat er speelt.
  • Leviy: Jeroen Wijninga en Renske Gillissen vertelden hoe data de inzet van schoonmaak efficiënter kan laten verlopen. Met het gebruik van de Leviy omgeving in de eigen taal. Het betrekken van de schoonmaakmedewerkers in dit proces, levert plezier, productiviteit, snellere meldingen en een hogere kwaliteit schoonmaak op.
  • SVS opleidingen: Charles Scholten en Gert de Graaf lichtten hun E-learning toe, waarmee schoonmaakmedewerkers direct na binnenkomst bij een bedrijf kunnen worden begeleid. In de eigen taal. Op deze manier krijgen nieuwkomers informatie en training en voelen zij zich gezien en gehoord.
  • Zuiver Opleidingen: Simone van Heck en Joke de Kruif gingen in op de verschillende levensfases die medewerkers doorgaan, waarbij vaak het laatste stukje, vlak voor het pensioen wordt vergeten. Zij pleitten ervoor dat werkgevers aandacht hebben om het vuurtje van mensen met veel passie, kennis en ervaring te laten branden in plaats van hen te laten ‘aftellen’ tot het pensioen.

Borrel ter afsluiting

Tijdens de borrel werd het programma van de middag met elkaar doorgenomen. Het was een positieve afsluiting van een enerverende middag. De deelnemers vertrokken naar huis met het hoofd vol inspiratie voor een duurzame, menselijke afslag.

Klik hier voor de foto´s

En bekijk hier de aftermovie

Wil je de presentaties inzien? Kijk dan hier: https://www.vsr-schoonmaak.nl/actueel/nieuws/vsr-voorjaarsbijeenkomst-nemen-we-voortaan-de-menselijke-afslag

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

15 augustus 2023

Verrassing, enthousiasme, blijdschap en emotie: 10 finalisten verkozen voor Schoonmaker van het Jaar

“Wat een verrassing. Wat een enthousiasme. Wat een blijdschap. En wat een emotie!” Het organisatieteam Esther van der Lelie en Petra de Bruin hebben de 10 uitblinkers door heel...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

17 maart 2022

Nieuwe bestuursleden SIEV: Raymond en Rolien

Op de 2e lustrum-ALV op 16 maart jl. hebben de SIEV-leden unaniem Raymond Kouwenberg (schoonmaakbedrijf Klien) tot nieuwe voorzitter gekozen en Rolien van Groeningen (KSV Facilitair) tot nieuw bestuurslid....

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

27 maart 2022

Superhelden

Glazenwassers van Fortron Totaal Gevelmanagement kregen via social media een bedankje voor hun inzet bij het Amalia Kinderziekenhuis in Nijmegen. “Superhelden die de ramen kwamen wassen van ons Amalia...

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

23 november 2018

Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen

Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en...

30 mei 2024

Eindspurt Dé Dag van de Schoonmaker 2024

Over twee weken is het zover: bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14 juni in de vorm van...