30 juli 2024

“Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen maken van Young Vebego dé samenwerkende factor”

Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor beide uitdagingen een oplossing bieden. Eline Vink sprak Myrthe Muijsers, Facility Manager bij Vebego Facility Solutions en voorzitter van het bestuur van Young Vebego en Carin Daemen, Teamleider bij Hago Zorg B.V. en bestuurslid bij Young Vebego.

De Vebego Group bestaat uit 11 bedrijven in de schoonmaak, zorg, facility management en groenvoorziening. Met bijna 40.000 medewerkers in 6 landen komen medewerkers soms dezelfde dingen tegen, omdat ze vergelijkbaar werk doen. Zo’n 15 jaar geleden is daarom Young Vebego opgericht door jonge medewerkers die meer verbinding hierin zochten. Young Vebego verbindt jongeren (<30 jaar) in de Nederlandse bedrijven, de ambitie is om dit ook in andere landen uit te rollen.

Myrthe: “Ik wil het bestaansrecht van Young Vebego vergroten. Het heeft een aantal jaren het imago van een borrelclub gehad, maar sinds ik 2,5 jaar geleden het bestuur overnam was het eerste doel om ook echt iets terug te doen voor de organisatie. En na iedere bijeenkomst ook iets op te leveren. We willen nóg meer bereiken dat de business cases bij ons worden neergelegd om anderen te helpen, in plaats van dat we erom moeten vragen. Young Vebego is de samenwerkende factor tussen de bedrijven.”

Met een gevulde rugzak doorgroeien
Young Vebego organiseert dag- en avondactiviteiten voor de leden, zoals locatiebezoeken, themabijeenkomsten, business cases en pizza-sessies. Het doel hierbij is elkaar te ontmoeten en te leren kennen, weten wie je waarvoor nodig hebt. Myrthe geeft aan dat het streven is te zorgen dat de jongeren met een gevulde rugzak verder gaan. Met de business cases kunnen de jongeren zelf ervaring opdoen én laten zien welke meerwaarde jongeren bieden bij een vraagstuk. Ook ziet ze dat jongeren die willen doorgroeien dankzij deze ervaring sneller kiezen voor een baan bij een ander bedrijf binnen de Vebego Group.

Carin: “De wens is er wel dat ook andere collega’s meer de kracht van het collectief gaan ervaren, Young Vebego maakt hier wel snellere stappen in. Een voorbeeld is het signaleren van een stagiair die niet geplaatst kan worden. In plaats van terug te verwijzen naar de school, kunnen we ook onderling nagaan hoe we elkaar kunnen helpen.” Myrthe: “En jong talent dus kunnen aantrekken en behouden!”

Overkoepelend samenwerken
Het meest trots zijn Carin en Myrthe op de business cases waarin jongere medewerkers overkoepelend samenwerken en de kracht van het collectief kunnen laten zien. Uitgangspunt hierbij is dat bedrijven uit de groep Young Vebego actief benaderen om aan de slag te gaan met projecten waarbij na afloop direct resultaat te zien is en de jongeren een verschil kunnen maken. Een voorbeeld is het nieuw leven inblazen van de introductiedag, die sinds het coronavirus niet had plaatsgevonden.

“Onze kernwaarden ‘ontmoeten’, ‘ontdekken’ en ‘ontwikkelen’ komen in die dag terug en omdat mensen weten wat de verschillende bedrijven doen en wie je waarvoor kunt raadplegen blijven mensen ná die dag elkaar ook vinden,” aldus Carin.

Young Vebego kijkt ook samen met ‘Strategic Leadership Team’ naar de mogelijkheden om een shadow board van jongeren aan te stellen waarin het bestuur ideeën kan toetsen. Het durven delen van je mening en uitwisseling de norm maken is in bredere zin een streven van Young Vebego.

Young Vebego is de verbinding met Vebego
Het bestuur heeft laatst de vraag gesteld aan leden: ‘Wat is je verbinding met Vebego?’ en Young Vebego is toch voor velen de connectie met het bedrijf. Myrthe somt de positieve effecten op die ze terugkrijgen: “Ik kan mijn verhaal kwijt, ik leer meer jeugd kennen, leer de wegen binnen de organisatie kennen en ik wil langer blijven werken bij Vebego.”

Carin: “We krijgen ook leuke opmerkingen uit de rest van de organisatie, omdat mensen boven de 30 het jammer vinden dat ze er niet bij mogen.” Beide bestuursleden hopen dat deze manier van verbinden ook voor andere doelgroepen onder het personeel wordt opgepakt voordat ze zelf de 30 passeren. Carin concludeert dat ze niet alleen oudere collega’s, maar iedereen wil adviseren om over afdelingen en bedrijven heen anderen op te zoeken. “Je loopt soms tegen dezelfde problemen aan, ga het wiel niet opnieuw uitvinden!”

Myrthe meent dat dit ook voor bedrijven die geen onderdeel uitmaken van een groep belangrijk is, bijvoorbeeld tussen afdelingen. “Probeer ook in een kleiner bedrijf eens om mensen van verschillende afdelingen bij elkaar te zetten voor een kop koffie. Dan ontstaat er makkelijk een business case omdat je tegen dezelfde dingen aanloopt. Combineer dat met een leuke activiteit en dan groeit de verbinding vanzelf omdat je korte lijntjes hebt.”

Lees hier meer over Young Vebego: https://www.vebego.nl/cleaningservices/nieuws/wereld-jonge-talentendag

Bron: Eline Vink

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...

21 april 2022

Vebego wint Familiebedrijven Award 2022

Woensdag 20 april 2022 nam familiebedrijf Vebego de Familiebedrijven Award 2022 in ontvangst. In een zinderende eindstrijd met drie andere finalisten trok Vebego aan het langste eind. “Met name...

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

04 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers,...

01 november 2022

Met welke blik kijk jij naar jezelf en de wereld om je heen?

Op 15 november 2022 vindt weer een FMNextGen-event plaats. Op de SchoonmaakVakdagen. Het wordt een event met power, interactie en ook confrontatie voor de young professionals in de schoonmaakbranche....

01 mei 2025

Uniqcare lanceert Bio based luchtverfrisser-dispenser

“Wij dragen de duurzaamheidstransitie een warm hart toe”, geeft directeur Ernst-Jan van der Graaf aan. “Care maakt onderdeel uit van onze merknaam en dat geeft ook verplichtingen als het...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...