6 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga de vloer op, maak een praatje en uit je respect en waardering.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Eigenlijk wilde Diane van Dijk-Loois de reisbranche in, maar de banen lagen niet voor het oprapen. “Ik heb reisbureaumanagement gestudeerd, maar de sector bleek na mijn afstuderen redelijk problematisch. Ik wilde het een half jaar proberen en heb veel brieven geschreven, maar het is niet gelukt. Ik vind altijd dat als je jezelf een doel stelt je daar helemaal voor moet gaan, maar als het niet lukt dan moet je op een gegeven moment door.”

Inspiratie
Ze kwam bij een papierrecyclingbedrijf terecht waar ze vijf jaar in dienst bleef, daarna werkte ze twaalf jaar bij het facilitaire bedrijf Van Gansewinkel totdat de functie directeur hospitality bij CSU op haar pad kwam. “Ik las die vacature en dacht dit past echt helemaal bij mij. Inmiddels werk ik ruim acht jaar bij CSU, als commercieel directeur, maar hospitality hoort er ook nog steeds bij.” Meestal is Van Dijk op pad en is ze hoofdzakelijk bij klanten of op locatie te vinden, maar ze is vooral altijd bezig met wat anderen nodig hebben. “Ik haal mijn inspiratie van buiten, van mensen. Ik vind het heel belangrijk om in verbinding te staan met de wereld om ons heen. Of ik nou op kantoor, bij netwerkbijeenkomsten of klanten ben, ik ben graag bezig met het werkgeluk van anderen. Wat heeft de klant nodig? Hoe kunnen we het nog beter doen? En hoe blijven we relevant?”

Briljante mislukkingen
Dat relevant blijven begint altijd met luisteren naar wat de klant wil. Soms is innovatie zoals een schoonmaakrobot de oplossing om in te springen bij personeelstekort of het werk efficiënter te maken, maar dat is niet altijd het geval. “Zeker in het begin was de robot niet zo verfijnd en kon hij alleen grote hallen schoonmaken. Inmiddels zijn er ook types op de markt die geschikt zijn voor ruimtes waar meubilair, zoals bureaus, in staat.” Heel belangrijk is naar haar mening om niet alleen met de klant, maar vooral ook met de medewerkers te praten. “Zij moeten er namelijk mee werken en daarom is het belangrijk dat zij er ook open voor staan. Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen. En ja, soms mislukt een project. Wij noemen dit dan briljante mislukkingen. Het is mislukt, maar je hebt er wel weer wat van geleerd.”

Innovatieprijs
Ook bij CSU is innovatie van essentieel belang. Zo heeft het schoonmaakbedrijf enkele jaren geleden een circulaire bedrijfskledinglijn ontwikkeld, iets wat in samenspraak met medewerkers gaat omdat kleding prettig moet zitten, en reikt CSU ieder jaar een prijs uit aan het beste idee van de CSU-medewerker. “Als je niet innoveert, dan blijf je stilstaan. Dus je moet er continu mee bezig zijn, want ook op die manier blijf je relevant. Het is mooi om te zien hoeveel prachtige innovaties er de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Zoals foamwielen, zodat de werkkar stiller is, minder strepen op de vloer maakt en minder zwaar loopt. Ook zijn we bezig met een nieuwe microvezeldoek die van kleur verandert als je ‘m moet vouwen, echt zo’n geniaal idee. En milieuvriendelijkere wegwerphandschoenen, hiervoor zijn we een samenwerking met Asito en de KvK aangegaan.”

Werkgeluk
Soms is het niet het juiste moment om te innoveren, dan blijft een project liggen totdat het juiste moment is aangebroken. “We waren al vrij vroeg bezig met datagestuurd werken, maar dit kwam niet meteen lekker van de grond. We zijn een mensenbedrijf en dit was in de praktijk toch wel erg technisch.” Het bedrijf gooide het vervolgens over een andere boeg. “We wilden medewerkers er veel meer bij betrekken en hebben het systeem als het ware omgedacht. Eigenlijk zijn onze schoonmaakmedewerkers nu onze menselijke sensor. Zij houden via de app bij of een ruimte is schoongemaakt, wat de reden is als dat niet is gebeurd en of er bijvoorbeeld nog facilitaire meldingen zijn. En wat blijkt nu? Het werkgeluk onder medewerkers die het gebruiken is veel hoger dan bij medewerkers die het niet gebruiken.”

Menselijke verbinding
In de schoonmaakwereld mag volgens Van Dijk nog meer aandacht uitgaan naar de medewerker. “Het is mijn ambitie dat iedereen die bij ons werkt beter weggaat dan dat ie bij ons kwam. Dat kan gaan om loopbaanontwikkeling, maar ook over dat iemand zich beter in zijn vel voelt. We zijn een familiebedrijf en die betrokkenheid en het maatschappelijke belang staan bij ons centraal. Ook in coronatijd hebben we niemand laten gaan, maar hebben we vanuit doing good gekeken hoe we mensen konden inzetten. Hierin willen we een voorbeeld zijn in de branche.” Alles willen doen voor de medewerker en naar ze luisteren ziet Van Dijk als haar core business en als dat stukje hospitality. “Het lijkt misschien iets kleins, maar als ik naar een nieuwe klant ga vraag ik altijd ‘ken je de naam van je schoonmaker?’ Zo nee, dan adviseer ik de klant om dit zeker eens te doen. Als ik na een paar maanden terugkom en blijkt dat ze het gesprek zijn aangegaan dan is er soms een mooie band ontstaan. Die menselijke verbinding, daar valt of staat het mee en maakt mij dus oprecht gelukkig. Daarom, spreek je waardering uit als leider in de schoonmaakbranche. En niet alleen op De dag van de schoonmaak, maar gewoon iedere dag. Je krijgt er zoveel voor terug.”


Diane van Dijk-Loois deed de MEAO en studeerde daarna reisbureaumanagement aan de NHTV in Breda. Vervolgens werkte ze eerst als administratief medewerker en later als accountmanager bij SCA, een papierrecyclingbedrijf. Daarna was ze twaalf jaar bij afvaldienstverlener Van Gansewinkel in dienst, onder meer als directeur sales en marketing totdat ze als hospitality en commercieel directeur bij CSU aan de slag ging. Naast haar huidige baan is ze ook bestuurslid bij Facility Management Nederland en voorzitter van VSR.

Bron foto: Jan Paul Heijmans

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juli 2024

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat hun gezamenlijke inzet heeft geleid tot het langer door mogen rijden van bestuurders van zware elektrische bestelbussen met een B-rijbewijs. Die beslissing maakte...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

20 augustus 2023

#FAVORITES Vakantietip: plastic vissen in Amsterdam

Tot en met 3 september kun je met het hele gezin (7+) elke dinsdag en zondag gratis plasticvissen bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Zo draag je bij aan het...

26 april 2023

CWS digitaliseert sanitaire ruimte met smartMate, IoT-oplossing voor PureLine dispensers

CWS heeft een nieuwe functie gelanceerd die gebruik maakt van IoT en is geïntegreerd in de PureLine productlijn. Met deze IoT-oplossing genaamd ‘smartMate’, kunnen facilitair managers nu eenvoudig op...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

06 maart 2024

Kärcher connecteert toestellen en verzamelt realtime gegevens  

Dankzij een nieuwe hardware module biedt Kärcher een eenvoudig en flexibel systeem voor het beheer van het machinepark van haar klanten. Niet enkel de nieuwe toestellen, maar ook de...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

19 juli 2022

Blog: beter aanbesteden, maar niet om ondernemers beter te laten inschrijven!

Deze zomer is er een nieuwe subsidieregeling Beter Aanbesteden. Je begrijpt: daar zat ik meteen bovenop. Kom maar door met die subsidie! Want aanbesteden en inschrijven is al duur...