21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en toewijding aan een duurzamere toekomst, zowel voor de wereld als voor de sector.

We zijn een snelgroeiende organisatie en iedereen, van jong tot oud, heeft een stem bij ons”

“Total Cleaning Products werkt graag met mensen van alle leeftijden. Door hier een gezonde mix in te houden en jongeren serieus te nemen, ontstaat er een leuke sfeer. Samen komen wij tot innovatie en duurzame oplossingen en producten voor onze klanten. Wat erg leuk is aan werken bij dit bedrijf is de vooruitstrevende mentaliteit. Als je naar een typisch schoonmaakgroothandel kijkt, dan vind ik directies en besturen best behoudend in deze markt. Toen ik bij Total Cleaning products kwam werken merkte ik al snel dat zij dingen net even anders doen. Als je hier op vrijdagmiddag binnenkomt staat de muziek hard aan terwijl iedereen hard aan het werk is.”

Verschuiving van directief naar innovatief
“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche. Van vroeger uit werden groothandels, schoonmaakbedrijven en leveranciers directief aangestuurd. Daar zie je een harde verschuiving in. Deze nieuwe collega’s pitchen leuke ideeën uit waar je echt wat mee kan. Dat komt ook omdat ze uit andere branches komen. Zij hebben soms stagegelopen bij een marketingbureau of bij een transportbedrijf. Mensen van buiten de schoonmaakbranche kijken naar bepaalde processen en zien dan dat we het veel leuker of makkelijk kunnen maken voor de klant. Die creativiteit grijpen we met beiden handen aan. We gaan uit van elkaars sterke punten en komen samen uit op de beste en meest duurzame oplossingen.”

Het grote verschil: wij zeggen nooit nee
“De toekomstgedrevenheid merk je aan alles hier. In de covid-tijd bijvoorbeeld moesten we wat verzinnen omdat er veel omzet wegviel. Total Cleaning was een van de eersten die toen direct insprong op desinfectie, voordat het actueel was. Achteraf gezien hebben we daar heel veel klanten aan overgehouden omdat veel groothandels zonder de juiste spullen zaten.

Wij zeggen eigenlijk nooit nee. Als een klant een vraag heeft, dan gaan wij op onderzoek uit en komen we met een plan. We denken altijd mee met de klant en zo komen we regelmatig op tijdbesparende of duurzame oplossingen. Zo hebben we bijvoorbeeld het aantal leveranciers teruggebracht om onze klanten te ontzorgen, ook qua logistiek. Dat betekent in de praktijk dat als wij de schoonmaakspullen komen brengen, we ook het aluminiumfolie et cetera meenemen. Dat scheelt hen weer een losse levering.”

De jonge generatie verenigen op FMnextgen
“Ik ben vanaf het begin, sinds 2018, betrokken bij het platform en ik ben groot supporter van dit soort initiatieven. Als ik kan helpen doe ik dat. Aangezien ik nogal een duizendpoot ben varieert dat van meedenken over een concept, het regelen van locaties voor de bijeenkomsten, een dagvoorzitter regelen, of het programma zelf aan elkaar praten.

Total Cleaning Products supports FMNextGen ook, want we willen graag dat goede mensen zich graag aan ons verbinden. Daarnaast denk ik dat het vooral een leuk en gezellig platform moet zijn waar we elkaar inspireren en helpen. Deze generatie deelt graag insights met elkaar. Zo hebben we recent een duurzaamheidsplan geschreven. Dat delen we graag, want daar zitten anderen misschien ook wel mee. Dat staat voor ons los van concurrentie, wij gunnen anderen dat certificaat ook. Ook aan dit soort denken merk je dat de branche minder directief is geworden. Vroeger zouden mensen minder transparant geweest zijn.

De klassieke schoonmaakgroothandel heeft geen enorme toekomst denk ik. Ik denk dat bedrijven daar wel klaar mee zijn. Een bedrijf wil een partij die met ze meedenkt en innovaties en gave merken aan ze voorstelt. We denken dat het naar one-stop shopping gaat, dat mensen behoefte hebben aan een servicepartner die alles voor je komt regelen.”

De mooiste uitdaging: een duurzame toekomst
“Op de lange termijn wordt duurzaamheid onze grootste uitdaging. De gemeente Amsterdam wil dat toeleveranciers energieneutraal leveren bijvoorbeeld. Dat betekent dat we ons wagenpark gaan herzien. Maar we werken ook graag samen met merken voor de schoonmaakproducten die ver zijn op het gebied van duurzaamheid. We kijken naar ISO-certificeringen en we sturen zelf ook aan op het gebruik van eco-producten. Wij verkopen bijvoorbeeld toiletpapier dat gemaakt is van gras. Dat gras groeit in zeeland en dat wordt in het noorden van Nederland verwerkt. Helemaal lokaal geproduceerd dus. Hoe mooi is dat?

Total Cleaning Products is een snelgroeiende organisatie en iedereen, van jong tot oud, heeft een stem bij ons dus ik heb er alle vertrouwen in dat we ook voor deze uitdaging de juiste oplossing gaan vinden.”

 

Weet je dat er op 13 april weer een event van jongerenplatform FMNextGen is? Dan geven RAI Amsterdam en CSU een facilitair kijkje achter de schermen. Klik hier voor meer informatie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 januari 2023

#Favorites Gulle Gift

Wat zal de schoonmaker met deze kaart en gulle gift verrast zijn! We lazen dit mooie bericht van Wido Haver, business development manager Asito, op LinkedIn: “Beste reiziger met...

24 juni 2024

Schoonmakend Nederland zet schoonmaakvacatures in the spotlight

In september 2024 lanceert branchevereniging Schoonmakend Nederland de carrièresite Ontdek de schoonmaak! Een primeur. Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur Schoonmakend Nederland: “Een aantrekkelijke site die de talloze mogelijkheden in de...

18 oktober 2021

Webinar over duurzaam werken in een toekomstbestendige werkomgeving

De RAS organiseert op donderdag 18 november aanstaande het webinar: Samen duurzaam aan het werk in een toekomstbestendige werkomgeving. Tijdens het webinar wordt de balans gezamenlijk opgemaakt: Wat hebben...

09 maart 2022

Nominaties bekend Interclean’s Innovation Award 2022

Van doekjes gemaakt van plastic flessen die zijn ingezameld aan kusten, stranden, zeeën en rivieren tot milieubewuste schoonmaakrobots of een spuitfles die kraanwater verandert in watergedragen ozon, een krachtig...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

19 februari 2019

Groene koplopers Hijman en Raggers: “Niet goed dat wij ons op dit vlak onderscheiden”

Het is zonde om plastic flessen weg te gooien. Die kunnen we hergebruiken, als fles of als grondstof voor bijvoorbeeld kunststof meubilair. Net zoals we met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen grondstoffen...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...