22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat?
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen. Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts 3 tot 6% van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt als eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland, de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland.

Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95% van ons doet dit minimaal een keer per jaar en 75% van de Nederlanders heeft er minimaal één in huis. Wie denkt dat we dan wel voldoende aandacht zouden besteden aan de schoonmaak voor de beste ervaring, heeft het mis. “Minimaal 94% van de Nederlandse barbecues wordt niet goed genoeg schoongemaakt, wat enorme negatieve gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken. Wij rijden door heel Nederland om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven,” aldus Diederik Warmelink, oprichter van BBQ-SPA.

Twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril

Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Geen wonder dus dat duizenden Nederlanders na barbecue-sessies voedselvergiftiging hebben. Ook de opvang van vet wordt veelal overgeslagen, wat ook nog eens een gevaarlijke situatie tot gevolg kan hebben zoals steekvlammen en vetbranden. Naar schatting kost dit de Nederlanders in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.

De schoonmaak als meest lastige onderdeel van barbecueën
Dat bovenstaande scenario’s geen uitzondering zijn bij het overgrote deel van de barbecues in Nederland is geen wonder. De schoonmaak van de barbecue vinden we massaal het meest lastige onderdeel van barbecueën en 26% van ons vindt het zelfs een reden om het helemaal niet te gaan doen, blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Daarbij komt dat we ons beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is, terwijl juist daar de grotere problemen zich voordoen.

Gezond en veilig barbecueën vraagt om een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt om al het vet en etens- en koolresten te verwijderen en dat hebben wij simpelweg niet allemaal in huis. Voor Diederik Warmelink het startschot om Nederland hierbij een handje te helpen. Ruim een jaar geleden lanceerde hij BBQ-SPA als eerste Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in deep cleaning van barbecues. Dit met als doel om alle Nederlanders veilig en hygiënisch te laten genieten tijdens de zonnige dagen, en de barbecues zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. En waar het bedrijf zowel op eigen locatie werkt, als bij mensen thuis komt wordt het realiseren van een veilige en hygiënische barbecue een makkie. Binnen twee tot drie uur is de barbecue brandschoon. Time to fire up the grill.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 maart 2023

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

“Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om deze verkiezing te laten beëindigen. Dus gaan we door. We gaan ervoor. Wij doen het, omdat we alle schoonmakers een...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

03 maart 2022

1 april 2022: 3,4% loonsverhoging

Volgens de nieuwe CAO worden op 1 april 2022 de basisuurlonen met 3,4% verhoogd. Bij loonbetaling per 4 weken is de verhoging vanaf periode 4 van 2022. Voor studenten...

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

29 november 2023

Oproep: glazenwassers, doen jullie mee aan de week van hart voor de zorg?

De actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ gaat ook in 2023 weer van start. Ditmaal vindt deze plaats van 11 tot en met 22 december 2023. Volgens traditie...