22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat?
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen. Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts 3 tot 6% van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt als eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland, de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland.

Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95% van ons doet dit minimaal een keer per jaar en 75% van de Nederlanders heeft er minimaal één in huis. Wie denkt dat we dan wel voldoende aandacht zouden besteden aan de schoonmaak voor de beste ervaring, heeft het mis. “Minimaal 94% van de Nederlandse barbecues wordt niet goed genoeg schoongemaakt, wat enorme negatieve gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken. Wij rijden door heel Nederland om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven,” aldus Diederik Warmelink, oprichter van BBQ-SPA.

Twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril

Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Geen wonder dus dat duizenden Nederlanders na barbecue-sessies voedselvergiftiging hebben. Ook de opvang van vet wordt veelal overgeslagen, wat ook nog eens een gevaarlijke situatie tot gevolg kan hebben zoals steekvlammen en vetbranden. Naar schatting kost dit de Nederlanders in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.

De schoonmaak als meest lastige onderdeel van barbecueën
Dat bovenstaande scenario’s geen uitzondering zijn bij het overgrote deel van de barbecues in Nederland is geen wonder. De schoonmaak van de barbecue vinden we massaal het meest lastige onderdeel van barbecueën en 26% van ons vindt het zelfs een reden om het helemaal niet te gaan doen, blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Daarbij komt dat we ons beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is, terwijl juist daar de grotere problemen zich voordoen.

Gezond en veilig barbecueën vraagt om een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt om al het vet en etens- en koolresten te verwijderen en dat hebben wij simpelweg niet allemaal in huis. Voor Diederik Warmelink het startschot om Nederland hierbij een handje te helpen. Ruim een jaar geleden lanceerde hij BBQ-SPA als eerste Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in deep cleaning van barbecues. Dit met als doel om alle Nederlanders veilig en hygiënisch te laten genieten tijdens de zonnige dagen, en de barbecues zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. En waar het bedrijf zowel op eigen locatie werkt, als bij mensen thuis komt wordt het realiseren van een veilige en hygiënische barbecue een makkie. Binnen twee tot drie uur is de barbecue brandschoon. Time to fire up the grill.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

19 april 2024

#FotoFriday Molen ‘De Haas’ wordt gereinigd met stoom

Saskia Jilesen van Cleannovation deelt foto’s van het reinigen van een bijzondere locatie. Het verwijderen met stoom van witte verf van de molen ‘De Haas’ in Benthuizen. “De stellingkorenmolen...

31 mei 2023

Honderden oplossingen op de beursvloer

De deelnemers aan de 24ste editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn samen goed voor honderden oplossingen op het...

28 september 2022

‘Glazenwassers hebben hart voor zorg’, jij ook?

Voor het zevende jaar op rij steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Tussen 12 en 23 december zetten zij hun zorgopdrachtgevers, -medewerkers en cliënten in het...

20 januari 2022

Thuismakers van Zizo van start

Onlangs is Zizo van start gegaan. Een nieuw initiatief van CSU om professionele schoonmaak thuis bij medewerkers van bedrijven te brengen. Om hen te helpen met het afvinken van...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

15 juli 2022

Groene primeur voor De Lelie

Schoonmaakbedrijf De Lelie beleeft een primeur in Den Bosch. Voortaan bezoekt het bedrijf haar klanten met een Carver Cargo R+. Een hip brommobiel, een groene manier om spullen te...