22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat?
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen. Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts 3 tot 6% van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt als eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland, de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland.

Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95% van ons doet dit minimaal een keer per jaar en 75% van de Nederlanders heeft er minimaal één in huis. Wie denkt dat we dan wel voldoende aandacht zouden besteden aan de schoonmaak voor de beste ervaring, heeft het mis. “Minimaal 94% van de Nederlandse barbecues wordt niet goed genoeg schoongemaakt, wat enorme negatieve gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken. Wij rijden door heel Nederland om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven,” aldus Diederik Warmelink, oprichter van BBQ-SPA.

Twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril

Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Geen wonder dus dat duizenden Nederlanders na barbecue-sessies voedselvergiftiging hebben. Ook de opvang van vet wordt veelal overgeslagen, wat ook nog eens een gevaarlijke situatie tot gevolg kan hebben zoals steekvlammen en vetbranden. Naar schatting kost dit de Nederlanders in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.

De schoonmaak als meest lastige onderdeel van barbecueën
Dat bovenstaande scenario’s geen uitzondering zijn bij het overgrote deel van de barbecues in Nederland is geen wonder. De schoonmaak van de barbecue vinden we massaal het meest lastige onderdeel van barbecueën en 26% van ons vindt het zelfs een reden om het helemaal niet te gaan doen, blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Daarbij komt dat we ons beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is, terwijl juist daar de grotere problemen zich voordoen.

Gezond en veilig barbecueën vraagt om een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt om al het vet en etens- en koolresten te verwijderen en dat hebben wij simpelweg niet allemaal in huis. Voor Diederik Warmelink het startschot om Nederland hierbij een handje te helpen. Ruim een jaar geleden lanceerde hij BBQ-SPA als eerste Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in deep cleaning van barbecues. Dit met als doel om alle Nederlanders veilig en hygiënisch te laten genieten tijdens de zonnige dagen, en de barbecues zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. En waar het bedrijf zowel op eigen locatie werkt, als bij mensen thuis komt wordt het realiseren van een veilige en hygiënische barbecue een makkie. Binnen twee tot drie uur is de barbecue brandschoon. Time to fire up the grill.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

03 februari 2022

Meest gelezen in januari

Benieuwd naar welke artikelen jullie in januari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: – Foto’s...

28 maart 2023

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

“Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om deze verkiezing te laten beëindigen. Dus gaan we door. We gaan ervoor. Wij doen het, omdat we alle schoonmakers een...

28 september 2023

Nieuwe uitzending van Captains of Cleaning op 12 oktober

Captains of Cleaning brengt ook dit jaar weer de meest actuele inzichten en experts in de schoonmaakbranche voor het voetlicht. Op 12 oktober 2023 is de eerstvolgende uitzending. Presentator...

04 januari 2022

Visschedijk gaat verder als ATALIAN

Met ingang van 3 januari gaat Visschedijk, in Nederland bekend op het gebied van schoonmaak, facilitaire services en catering, verder onder de naam ATALIAN. ATALIAN is een van oorsprong...

19 juni 2019

Blog: CMR-reiniging, vaker noodzakelijk dan verwacht

Op locaties waar productie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, zoals in werkplaatsen, hangars, loodsen en timmerwerkplaatsen, treedt vervuiling op plaatsen op, die vaak moeilijk bereikbaar zijn of te complex om in...

02 december 2021

CAO: Vakbonden doen tegenvoorstel

Op 29 november, hebben werkgevers en vakbonden verder onderhandeld over een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Tijdens deze dag 7 hebben de vakbonden een tegenvoorstel gedaan op...

14 mei 2019

Hijman nodigt uit voor Glas-Geveldag en Vloerendag op 22 mei

Ieder jaar organiseert Hijman haar glas- en geveldag. Dit jaar breidt zij haar programma uit met vloeronderhoud. Belangstellenden kunnen op woensdag 22 mei tussen 10.00-17.00 uur rekenen op interactie met...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....