19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...

11 december 2022

Beste schoonmaakdienstverleners 2022

MT/Sprout stelt jaarlijks haar ‘MT1000 Zakelijke dienstverlening’ samen. Het platform op het gebied van leiderschap vraagt duizenden zakelijke beslissers in Nederland met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Ook op...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....