19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s op kantoor maken onderdeel uit van deze keuze.

Sinds de eerste coronamaatregelen in maart 2020 is het idee over de kantooromgeving, de thuiswerkplek en de balans tussen op kantoor en thuis werken veranderd. Hoe ervaren de werknemers deze veranderingen? Zijn ze tevreden met hun werkomgeving ten opzichte van de situatie voor 2020? Ruigrok deed hier onderzoek naar onder 1107 medewerkers tussen de 18 en 67 jaar oud die minimaal vier uur achter een computer of bureau werken. Hieronder de conclusies.

1. Contact met collega’s en reistijd zijn bepalende factoren voor keuze werkomgeving
De helft van de respondenten (‘kenniswerkers’) gaat naar kantoor voor overleg, samenwerking en (spontaan) contact met collega’s. Reistijd is de belangrijkste factor in de keuze om thuis te werken. Daarnaast lijken productiever/geconcentreerder kunnen werken en meer vrijheid over eigen agenda een rol te spelen bij het thuiswerken.

2. De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan die van het kantoor
De tevredenheid over de thuiswerkomgeving is groter dan over de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers die ontevreden zijn over de werkomgeving op kantoor geven aan dat ze zich daar niet voldoende te kunnen concentreren. Ook zijn ze ontevreden over de kantoorinrichting en klimaatbeheersing.

 

 

3. Thuiswerkfaciliteiten bij keuze van nieuwe werkgever zijn belangrijker geworden
Bij de keuze van een nieuwe werkgever zijn de thuiswerkfaciliteiten meer van belang dan bij de kantoorfaciliteiten. Een grotere groep vindt de thuiswerkfaciliteiten belangrijker bij een nieuwe werkgever dan de kantoorfaciliteiten.

4. Zowel de werkomgeving op kantoor als thuis is verbeterd sinds de coronamaatregelingen
Meer dan de helft van de kenniswerkers waarvan de werkomgeving op kantoor na de coronamaatregelen is veranderd, geeft aan dat deze is verbeterd. Het gaat onder meer om de kantoorinrichting, hygiënische omstandigheden, online faciliteiten en aantal beschikbare werkplekken. Twee op de vijf van de thuiswerkers vinden dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd. Het gaat dan vooral om de online werkfaciliteiten, ergonomische zaken en ict thuis.
Kantoorwerkers die vinden dat hun werkomgeving is verslechterd, vinden vooral dat dit komt door een onaantrekkelijke kantoorinrichting en te weinig beschikbare werkplekken.

5. Inspraak in de verbetering van de werkomgeving op kantoor draagt bij aan hogere tevredenheid over werkgever
Over het algemeen is het zo dat kenniswerkers die de mogelijkheid hadden om mee te praten of denken over de veranderingen, positiever tegenover hun werkgever staan. Zij zouden hun werkgever vaker aanbevelen en zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken.
Er is ook een verband tussen inspraakmogelijkheden en hoe men naar de werkomgeving op kantoor kijkt. Werknemers die mogelijkheden hebben gehad om mee te denken geven vaker aan dat hun werkomgeving op kantoor is verbeterd.

6. Bedrijfsgrootte speelt een rol in de beleving van de thuiswerkomgeving
Kenniswerkers bij grote bedrijven verschillen op bepaalde vlakken met kenniswerkers bij kleine bedrijven:
– Zo geven ze vaker aan dat ze tevreden zijn over hun werkomgeving op kantoor (76 procent vs. 60 procent).
– Ook geven ze vaker aan als redenen om thuis te werken dat ze geen reistijd hebben (65 procent vs. 52 procent) en productiever zijn (45 procent vs. 23 procent).
– Ze vinden vaker dat hun thuiswerkomgeving is verbeterd na de coronamaatregelen (49 procent vs. 33 procent). Ook de ergonomische zaken thuis vinden zij vaker verbeterd na de coronamaatregelen (58 procent vs. 30 procent).
– Kenniswerkers bij grote bedrijven zouden vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (55 procent) dan kenniswerkers bij kleine bedrijven (31%). In het verlengde hiervan vinden ze vaker de thuiswerkfaciliteiten die een nieuwe werkgever aanbiedt belangrijk (70 procent vs. 59 procent).

7. Hoe meer reistijd, hoe meer aandacht voor de thuiswerkomgeving
Hoe meer reistijd, hoe meer kenniswerkers verschillen op de volgende genoemde onderwerpen:

  • Kenniswerkers met meer reistijd geven vaker aan thuis te willen werken vanwege het wegvallen van de reistijd en de verhoogde productiviteit.
  • Daarnaast zijn kenniswerkers met meer reistijd vaker tevreden over de werkomgeving thuis, terwijl kenniswerkers met maximaal een kwartier reistijd meer tevreden zijn met de werkomgeving op kantoor. Kenniswerkers met meer reistijd zouden ook vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten.
  • Tenslotte is de werkomgeving op kantoor volgens de kenniswerkers met meer reistijd vaker verslechterd en de werkomgeving thuis juist vaker verbeterd.

 

 

8. Thuiswerkenfaciliteiten staan meer centraal in de commerciële dienstverlening
Kenniswerkers uit de commerciële dienstverlening zijn vaker tevreden over hun werkomgeving thuis (73 procent vs. Industrie: 65 procent, niet-commerciële dienstverlening: 60 procent). Ook zouden zij vaker hun werkgever aanbevelen vanwege de thuiswerkfaciliteiten (51 procent vs. industrie: 38 procent, niet-commerciële dienstverlening: 40 procent).

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 augustus 2023

Stichting The Wave zorgt voor circulair succes tijdens Euro Hockey League

Wie dit voorjaar de finaleronde van de Euro Hockey League in Amstelveen bezocht, kon er niet omheen: naast hockey stond ook circulariteit hier centraal. Stichting The Wave voerde een...

15 juli 2025

Leer Ward van Zanten (Kärcher) kennen als nieuw lid FMNextGen

Ook Ward van Zanten is onlangs lid geworden van ons jongerenplatform FMNextGen. Een netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche. Om elkaar te ontmoeten, ideeën uit...

09 december 2024

Blog Saskia Stender (Vakblad Voedingsindustrie): “Gezonde werkcul­tuur”

"Hygiëne in de voedingsindustrie laat geen ruimte voor half werk: de kwaliteit van je eindproduct en de gezondheid van de consument staan voorop. Dat is een feit. Nóg een...

16 februari 2024

De burgers van Rotterdam zoeken een schoonmaker

“Wij, burgers van Rotterdam, zoeken per direct of in de loop van het jaar een schoonmaker. Iemand die onze explosieve woonwijken met bezemen kan keren en schoon schip kan...

10 juli 2023

VSR Zomerevent: Wat is jouw missie?

VSR nodigt je graag uit voor het VSR Zomerevent dat op woensdagmiddag 6 september a.s. gaat plaatsvinden in het Nationaal Militair Museum in Soest. Het thema is: Wat is...

25 oktober 2023

Aloys Bake viert 50 jarig jubileum in glasbewassing

Op vrijdag 20 oktober 2023 vierde Aloys Bake zijn 67e verjaardag en officiële pensionering na maar liefst 50 jaar werkervaring in de glasbewassing, waarvan bijna 5 jaar in Vroomshoop...

19 augustus 2025

Update SIS-T lijst door VSR, Schoonmakend Nederland en NVZ

VSR heeft de SIS-T lijst (Standaard Informatie Systeem-Terminologie) in afstemming met Schoonmakend Nederland en met de NVZ geactualiseerd. Deze lijst bevat een overzicht van de meest gebruikte vaktermen binnen...

12 mei 2019

#nieuwsnotendop met Kärcher, ICS, Preston Palace, VSR en CSU

Kärcher draagt bij aan het behoud van een culturele site in Vietnam Als onderdeel van zijn culturele sponsoringsprogramma, reinigt Kärcher de zuidelijke en voornaamste toegangspoort tot de voormalige Keizerlijke...

25 maart 2025

Dr. Herman Kok introduceert de BelevingsMeter voor een schoner en gezonder kantoor

Hoe schoon een kantoor wordt ervaren, hangt niet alleen af van stofvrije bureaus en schone vloeren, maar ook van geur, verlichting en sfeer. De BelevingsMeter, ontwikkeld door dr. Herman...

28 maart 2023

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

“Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om deze verkiezing te laten beëindigen. Dus gaan we door. We gaan ervoor. Wij doen het, omdat we alle schoonmakers een...