26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders.

Om vast te stellen wat kwaliteit is, is het belangrijk om eerst te bepalen waar de kwaliteit betrekking op heeft. In onze branche zijn er verschillende categorieën:
– Dagelijkse schoonmaak
– Specialistische schoonmaak zoals vloeronderhoud
– Glas- en gevelreiniging
– Food reiniging
– Trappenhuis reiniging
– Zorg reiniging
– Rollend materieel
– Hotel en vakantiehuisjes reiniging
Dit lijstje zal zeker niet compleet zijn omdat schoonmaak heel divers is. Dus de eerste stap is vaststellen waar de kwaliteit betrekking op heeft om daarna te kijken of de kwaliteit verder gespecificeerd wordt naar een subcategorie.

De volgende stap om te bepalen wat kwaliteit is, is welke handelingen zijn uitgevraagd om, in ons geval, de schoonmaak uit te voeren. Als de handelingen bekend zijn wil je ook weten hoe vaak de handelingen uitgevoerd worden (frequentie).
Kunnen we nu bepalen wat kwaliteit is? Ten dele, want kwaliteit wordt ook bepaald door hoe en zeker waarmee de handelingen worden uitgevoerd. Wordt voor het verwijderen van vuil van een tapijtvloer gebruik gemaakt van een stofzuiger of een rolveger? Wordt een flotexvloer geschrobd of alleen gereinigd met een bonnedpad. Wat is met de klant afgesproken welke materialen en middelen wel en welke niet gebruikt mogen worden?

Nu dus bekend is waar de kwaliteit betrekking op heeft, om welke subcategorie het gaat, welke handelingen met welke frequentie en welke middelen en materialen wordt uitgevoerd, kunnen we de kwaliteit bepalen. Maar wat als de uitvoerder (schoonmaakmedewerker) niet is opgeleid, geen goede instructies heeft gehad? Wat als de begeleiding van de uitvoerder nagenoeg nul is? Of als de leidinggevende zijn/haar snor drukt of overbelast is met te veel projecten/klanten?

Conclusie: kwaliteit is niet zomaar te bepalen. De meeste, opgeleide controleurs en inspecteurs in de schoonmaak leren dat je naar het eindresultaat van de uitvoering kijk en dat beoordeelt. Maar wat zegt dat over de kwaliteit van de schoonmaker, over de kwaliteit van de middelen/materialen, over de kwaliteit van de leidinggevende, over de kwaliteit van het schoonmaakbedrijf?

Kwaliteit is niet abstract. Kwaliteit is niet alleen te vatten in wat je ziet. Het is belangrijk dat je als controleur/inspecteur verder kijkt dan alleen naar het eindresultaat. Hoe komt de kwaliteit van het eindresultaat tot stand? Waar zou de kwaliteit in de keten verbeterd kunnen worden, want we weten allemaal dat een ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.

Het is dus essentieel dat je als controleur of inspecteur weet hoe de schoonmaak werkt, zodat je vanuit die kennis en ervaring gedegen advies kan geven waar de kwaliteit in de schakel verbeterd kan worden. Want het is niet (altijd) terecht om de einduitvoerder af te rekenen op een slechte kwaliteit.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ Commercieel manager Qualis-Insight BV

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

30 november 2021

Schunk Xycarb Technology brengt huishoudelijke dienst onder bij Blankers Schoon

Met ingang van 1 december is Blankers Schoon verantwoordelijk voor het volledige schoonmaakonderhoud van Schunk Xycarb Technology te Helmond. De overname van de huishoudelijke dienst komt voort uit de...

15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

12 juni 2022

Meest gelezen in mei 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in mei 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen.  1. Vrouwelijk...

31 december 2021

Een inspirerend nieuw jaar

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je een goede afsluiting van 2021 en een inspirerend begin van het nieuwe jaar. Geniet samen van een gezond, aandachtvol en groen 2022! In...

29 mei 2022

Zero Waste Wandeltours

Hoe doe je boodschappen met minder plastic? Bij welke winkels kun je terecht met je eigen bakjes en zakjes? Wil je gelijkgestemden ontmoeten die ook graag minder plastic gebruiken?...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...