14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening van de president van het FNV Schoonmaakparlement Khadija Tahiri afgedrukt, wat verbazing oproept. Het is nog niet zo heel lang geleden dat ditzelfde Schoonmaakparlement de nieuwe cao goedkeurde, maar die eensgezindheid is niet meer. Luidkeels springen ze op de bres vanwege een geconstateerde ongelijkheid. En dus op een missie om deze ongelijkheid recht te trekken.

Dan wel het hele verhaal

Zij voelen zich achtergesteld. Cao-partners hebben voor mensen die in het hotelwezen werken een andere opbouw voor verlof vastgesteld, die afwijkt van de cao. Die ongelijkheid wordt niet besproken. In het hotelwezen bouw je geen 10% verlof op elk gewerkt uur op, maar 10,5%.

In wezen een erg slechte deal voor uitvoerende medewerkers vind ik: 0,5% meer verlof opbouwen, maar geen weekendtarief. Dan hebben de vertegenwoordigers van werknemers even niet opgelet. Dus ook het Schoonmaakparlement zat ernaast en keek toe, en nu ineens op de barricaden strijdlustig staan te toeteren om hun eigen fout te verbloemen. Dat wil er bij mij niet echt in.

Addertje onder het beroemde schoonmaakgras
Er zit meer achter dan op het eerste oog doet vermoeden. Het neigt bijna naar een spannende thriller. Waarom worden de weekendtoeslagen niet toegekend? Het plot is helaas niet zo spannend. Door de arbeidskrapte en als gevolg van de coronapandemie zijn veel hotelschoonmakers vertrokken. Zij werken nu in een andere branche of elders in de reguliere schoonmaakbranche, waar ze minder hard hoeven te werken en wél toeslagen krijgen voor werken in het weekend. Terwijl het schrappen van de toeslag juist bedoeld was om de werkgelegenheid voor schoonmaakpersoneel in de hotelbranche te behouden. Nu worden op grote schaal veelal jongere medewerkers uit Oost-Europa voor een scherp tarief ingehuurd door schoonmaakbedrijven om de kamers schoon te maken. Indien nodig, worden zelfs hotelkamers vrijgemaakt, zodat zij daar kunnen bivakkeren.

Rekensommetje
Nog niet zo heel lang geleden moest een kamermeisje (m/v) 3 à 4 kamers per uur schoonmaken als het een blijver was en 2 à 3 kamers per uur als het een vertrekker was. Nemen we het gemiddelde van 3 kamers per uur en een calculatietarief van € 25 per uur. Op basis van 3 kamers per uur is dat iets meer dan € 8 voor een kamer. Laten we niet flauw zijn en € 10 zeggen (bron: Clean Totaal). Zet dat af tegen de kostprijs van 1 kamer per persoon per nacht van € 100,00 (bron: Gemiddelden.nl), dan is het rond de 10% van de huurprijs van 1 kamer. € 25 per uur x 150% = € 37,50 per uur, gedeeld door 3 kamers per uur = € 12,50 per kamer.

Wat maakt dat deze tariefstelling onmogelijk te betalen is voor de hotelbranche? Veel hotels kennen als drukste dagen de maandag en de vrijdag. Ik denk dus dat er mogelijkheden zijn om een weekendtoeslag in te voeren voor hotelschoonmakers, mits zij afzien van 0,5% opbouw van verlof én op basis van per gewerkt uur. Dan wordt er geen verschil gemaakt en dus: gelijke monniken, gelijke kappen.

Maurice Rutgrink
erelid SIEV

Cliffhanger: over enkele dagen reizen we verder en stijgen we op vanuit Amsterdam😉

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

19 november 2018

5e Hospitality Congres van 50-jarige CSU prikkelt alle zintuigen

Waar kan een congres met de titel The inspiring hospitality journey beter plaatsvinden dan in de Efteling? Het sfeervolle theatercomplex van ’s lands populairste familiepark was op 8 november...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

04 maart 2020

Blog: Mondkapjes tegen het coronavirus: do’s en don’ts

De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gezorgd voor een run op mondkapjes, maar deze hebben alleen effect als je ze correct gebruikt. Sterker nog: bij verkeerd gebruik van...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

15 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben Hart voor de Zorg (1)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...