23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers in de handel hoe zij leren op het werk nog meer kunnen stimuleren.

Dat werknemers ervoor openstaan te leren op het werk, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023). Maar liefst 92% vindt leren op het werk (heel) belangrijk. Toch is er met name in het mkb nog ruimte voor verbetering. Want waar bij grote bedrijven, met meer dan 250 werknemers, bijna de helft van de werknemers veel leert van taken en collega’s, is dat in het mkb 37% (taken) en 39% (collega’s).

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “In Nederland zijn er zo’n 430.000 mkb-bedrijven. Veel zijn al goed op weg, maar er liggen nog kansen om leren op het werk nog meer te stimuleren en faciliteren. Dat hoeven geen ingewikkelde en tijdrovende processen te zijn. Het gaat soms om kleine acties waarmee je als ondernemer je medewerkers en dus je bedrijf al vooruit helpt. Zoals het stimuleren van kennis delen, feedback geven en zorgen voor een uitdagend en gevarieerd takenpakket. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat des te belangrijker.”

Leren op de werkvloer levert iedereen wat op
TNO-onderzoek toont aan dat werkgevers die informeel leren op de werkvloer stimuleren, hier op de lange termijn van profiteren. Zo verdubbelt het innovatievermogen bijna: 52% van de werknemers denkt mee over innovaties, tegenover 31% die weinig informeel leert. En wanneer werknemers veel informeel leren, sluiten hun kennis en vaardigheden beter aan op de behoeften van de werkgever dan wanneer zij weinig informeel leren. En in een krappe arbeidsmarkt ben je een aantrekkelijke werkgever voor zowel je huidige medewerkers als nieuw talent.

Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij hun werk en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier.2

Nieuwe campagne
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start met een campagne om mkb-werkgevers te inspireren hoe zij eenvoudig laagdrempelige leermomenten kunnen creëren. Onder het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leersituaties zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf. De campagne is online te zien en op de radio te horen.

De campagne is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt verder uitgerold in samenwerking met O&O fondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties en brancheverenigingen.

Quickscan voor tips
Om de mkb-werkgevers in de handel extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Deze kun je gratis op mijnleercultuur.nl doen. Zo kom je erachter hoe jouw bedrijf ervoor staat met leren op het werk en krijg je tips om dat nog verder te ontwikkelen.

1 Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS, 2023.
2 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

14 februari 2023

Inschrijving ‘ISSA Pulire Product van het Jaar Award’ en Hackathon geopend

Vanaf heden kun je inschrijven voor twee competities die plaatsvinden tijdens de 26e editie van ISSA PULIRE van 9 t/m 11 mei 2023; de eerste is de voor het...

25 april 2025

Bekijk de Captains of Cleaning uitzending: van technologie tot duurzaamheid en de mens

Op 24 april 2025 vond de eerste live-uitzending van 2025 van de talkshow Captains of Cleaning bij i-team Global plaats. Met Robert Stelling, Paul Fok, Meya Sollman, Yannick de...

17 februari 2020

Consensus zet magische standaard in schoonmaak voort als Enozopro

Consensus Group introduceerde afgelopen jaar de nieuwe standaard in schoonmaak: de Hygeia SB100. De magische sprayflacon die watergedragen ozon genereert, is inmiddels uitgegroeid tot een welbekend fenomeen op de...

03 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

21 november 2024

MKB-Nederland: Bijdrage werkgevers aan vakopleiding jongeren vaak onderschat

MKB-Nederland benadrukt hoe belangrijk bedrijven zijn voor de praktijkopleiding van jongeren. Ze investeren veel in stage- en leerwerkplekken. Ook in de schoonmaakbranche. Toch wordt die bijdrage vaak onderschat. Onderzoek...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

11 oktober 2025

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij klant L-Founders of Loyalty als eerste het vernieuwde Keurmerk Verantwoord Schoon

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij hun klant L-Founders of Loyalty als eerste organisatie in Nederland het Keurmerk Verantwoord Schoon nieuwe stijl. Zonder een enkele verstoring. Dit keurmerk, uitgevoerd door onafhankelijke...