23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers in de handel hoe zij leren op het werk nog meer kunnen stimuleren.

Dat werknemers ervoor openstaan te leren op het werk, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023). Maar liefst 92% vindt leren op het werk (heel) belangrijk. Toch is er met name in het mkb nog ruimte voor verbetering. Want waar bij grote bedrijven, met meer dan 250 werknemers, bijna de helft van de werknemers veel leert van taken en collega’s, is dat in het mkb 37% (taken) en 39% (collega’s).

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “In Nederland zijn er zo’n 430.000 mkb-bedrijven. Veel zijn al goed op weg, maar er liggen nog kansen om leren op het werk nog meer te stimuleren en faciliteren. Dat hoeven geen ingewikkelde en tijdrovende processen te zijn. Het gaat soms om kleine acties waarmee je als ondernemer je medewerkers en dus je bedrijf al vooruit helpt. Zoals het stimuleren van kennis delen, feedback geven en zorgen voor een uitdagend en gevarieerd takenpakket. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat des te belangrijker.”

Leren op de werkvloer levert iedereen wat op
TNO-onderzoek toont aan dat werkgevers die informeel leren op de werkvloer stimuleren, hier op de lange termijn van profiteren. Zo verdubbelt het innovatievermogen bijna: 52% van de werknemers denkt mee over innovaties, tegenover 31% die weinig informeel leert. En wanneer werknemers veel informeel leren, sluiten hun kennis en vaardigheden beter aan op de behoeften van de werkgever dan wanneer zij weinig informeel leren. En in een krappe arbeidsmarkt ben je een aantrekkelijke werkgever voor zowel je huidige medewerkers als nieuw talent.

Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij hun werk en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier.2

Nieuwe campagne
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start met een campagne om mkb-werkgevers te inspireren hoe zij eenvoudig laagdrempelige leermomenten kunnen creëren. Onder het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leersituaties zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf. De campagne is online te zien en op de radio te horen.

De campagne is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt verder uitgerold in samenwerking met O&O fondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties en brancheverenigingen.

Quickscan voor tips
Om de mkb-werkgevers in de handel extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Deze kun je gratis op mijnleercultuur.nl doen. Zo kom je erachter hoe jouw bedrijf ervoor staat met leren op het werk en krijg je tips om dat nog verder te ontwikkelen.

1 Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS, 2023.
2 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juni 2025

Luister op Vakbeurs Facilitair naar Iris en Siena over circulair platform voor schoonmaakmaterialen

Tijdens Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, op woensdag 4 juni,  geven studenten Iris van Oorsouw en Siena van der Bolt een inspirerende lezing over hun onderzoek naar duurzaamheid binnen de...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

06 oktober 2025

Veel werknemers willen wél verduurzamen, maar niet activistisch zijn

Veel werknemers maken zich zorgen over klimaatverandering, maar willen niet direct als activist worden gezien. Toch groeit de behoefte om binnen organisaties een verschil te maken. Het nieuwe initiatief...

13 juni 2024

Wetswijzigingen ondernemers: Wat verandert er per 1 juli?

Op 1 juli 2024 veranderen er een aantal wetten en regels voor en over ondernemers. Niet alleen het minimumloon gaat omhoog, ook de regels over plastic en meer zaken...

19 augustus 2025

Update SIS-T lijst door VSR, Schoonmakend Nederland en NVZ

VSR heeft de SIS-T lijst (Standaard Informatie Systeem-Terminologie) in afstemming met Schoonmakend Nederland en met de NVZ geactualiseerd. Deze lijst bevat een overzicht van de meest gebruikte vaktermen binnen...

08 juni 2023

SIEV organiseert op 29 juni themamiddag Kansen op de krappe arbeidsmarkt

Hoe zet je efficiënt de reservebank van Nederland in? Wat gebeurt er in de schoonmaakbranche? Succesvol medewerkers werven via Facebook 2.0, Anders(om) denken in HR en een rondetafelgesprek over...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...

26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in...