16 mei 2022

Event FMNextGen: innoveren kun je leren

‘Het is vooral een kwestie van flink doorzetten!’

Tijdens de FMNextGen-meeting op Interclean op 10 mei jongstleden was het een zoete inval van bekenden uit zowel Nederland als België. Oude contacten werden aangehaald, nieuwe contacten opgedaan. Voordat het losging in de borrelruimte vond er eerst een rondetafelgesprek plaats met de genomineerden van de Innovation-awards.

Dit gesprek werd ingeleid door Interclean-directeur Robert Stelling en daarna door Rob den Hertog, die na deze Intercleaneditie met pensioen gaat, overgenomen. Den Hertog bevroeg de genomineerden het hemd van het lijf. ‘Hoe zijn zij tot hun innovaties gekomen? En wat zijn hun tips voor anderen?’

Glenn Laurentius (Consensus Group), ontwikkelde een Enozo, OZON-fles waar je alleen water aan toe hoeft te voegen zodat je met de techniek die in de fles zit zonder chemicaliën kunt schoonmaken: “We wilden een product ontwikkelen dat een duurzamere impuls geeft en minder impact op het milieu heeft. Heel belangrijk bij innovatie is dat je goed naar de klant luistert en weet wat die wil, zodat je daadwerkelijk een product maakt waar behoefte aan is. We zijn ondertussen al bezig met nieuwe innovaties, zoals bijvoorbeeld een zelfreinigende deurknop. Zeker door de COVID-19-pandemie is deze wens alleen maar sterker geworden.”

Manfred Zielbauer (Vileda), ontwikkelde een intelligent opzetstuk om op dweilmoppen te plaatsen: “Soms loop je tegen technische grenzen aan van materialen. Microfibre kan je bijvoorbeeld op een gegeven moment niet nog meer splijten om het efficiënter te maken. Daarom wilden we een nieuwe stap zetten voor onze producten. Het opzetstuk meet onder meer hoe vaak ermee is schoongemaakt, waar, hoeveel schoonmaakmiddel is toegevoegd, hoe geconcentreerd die is en hoe oud de materialen zijn. Niet alle materialen gaan namelijk even lang mee. We zijn eigenlijk nog maar net met ons product begonnen, maar we hebben wel al een roadmap klaarliggen om het product nog verder te verfijnen.”

Laurens Metternich (Spectro), ontwikkelde schoonmaakflessen van honderd procent gerecycled plastic: “Wij zijn een bedrijf waar veel jonge mensen werken die openstaan voor innovatie. We wilden graag een gesloten afvalsysteem zien te creëren. We dachten dat het eenvoudig zou zijn om plastic bij onze klanten terug te halen en te recyclen, maar dat bleek in de praktijk nog best uitdagend en de opbrengst was niet direct voldoende. We hebben bovendien echt moeten doorzetten om een geschikte fabrikant te vinden. Bij de eerste ging de test mis en de fabrikant zag het niet meer zitten. Uiteindelijk hebben we een partij gevonden die er wel mee wilde experimenteren. En met succes. Ik begrijp de neiging om te stoppen heel goed, maar soms moet je meer effort erin stoppen om iets tot een succes te maken.”

Peter Kwestro (Gausium Robotics), ontwikkelde een intelligente schoonmaakrobot en sleepte daarvoor de Interclean Amsterdam Innovation Award 2022 in de categorie Smart Technologies & Digitalisation award mee in de wacht: “We hebben veel research gedaan, onze klanten benaderd en contact gelegd met bedrijven wereldwijd om te kijken waar zij behoefte aan hebben. Ons product ziet er simpel uit, maar de techniek erachter met AI en deep learning is heel geavanceerd. Wij liepen vooral tegen de uitdaging aan dat we weinig toegang hadden tot geschikte markten en dat de schoonmaakindustrie per werelddeel kan verschillen. We zijn altijd bezig met uitbreidingen, denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van een aroma door de robot zodat het in winkelcentra en andere gebouwen heerlijk ruikt. Heel belangrijk is om vooral niet de makkelijkste weg te kiezen als je innoveert, ga het proberen en geef vooral niet zomaar op.”

Meer lezen over het platform van young professionals,  FMNextGen, in de Schoonmaak? Klik hier. Lid worden? Stuur een mail naar [email protected]. Op 15 september 2022 zal het volgende event van dit jongerenplatform plaatsvinden.
De supporters van FMNextGen zijn Nocore, Interclean, Total Cleaning Products, Hijman Schoonmaakartikelen

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...