24 februari 2022

Toiletrevolutie met slim urinoir

Binnen enkele seconden inzicht in hydratatieniveau tijdens toiletbezoek. ONE HUNDRED restrooms, de Nederlandse scale-up, is een samenwerking aangegaan met de Spaanse tech start-up Kamleon om mensen bewust te maken van het belang van voldoende water drinken, door middel van een hydratatie tracker. ONE HUNDRED is hiermee het eerste publieke toiletconcept ter wereld dat een slim urinoir aanbiedt.

Het slimme urinoir dat bij gebruik automatisch het hydratatieniveau meet, is sinds vandaag beschikbaar voor bezoekers van het treinstation Barcelona Sants.
Het innovatieve systeem meet de hydratatie op non-invasieve wijze via de urine, waarbij verschillende parameters worden geanalyseerd. De gebruiker krijgt het resultaat na een paar seconden te zien op een scherm dat boven het urinoir is geïnstalleerd. De slimme technologie is geïntegreerd in een bestaand product van Roca, strategisch partner van ONE HUNDRED. De oplossing is in 2021 uitgebreid getest door middel van meerdere pilots in verschillende centra zoals het Geriatrisch Dagziekenhuis van het Hospital de Mar in Barcelona, alsook in het Frans Olympisch Opleidingscentrum in Font Romeu (Frankrijk), met optimale resultaten. “De samenwerking met ONE HUNDRED is de start van de toekomst, waarin health tracking onderdeel van je dagelijkse routine wordt”, zegt Jordi Ferré Albiol, CEO van Kamleon.

Toiletbezoek wordt well-being

Het doel van de nieuwe service is het publiek bewust te maken van het belang van voldoende water inname om welzijn en gezondheid te verbeteren en mogelijke ziekten die verband houden met een gebrek aan hydratatie te voorkomen. Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau IPSOS blijkt dat 90% bekend is met het advies om minstens 1.5 liter water per dag te drinken. In de praktijk drinkt men gemiddeld 4 glazen, wat gelijk staat aan 0.8 liter. Uitdroging vermindert fysieke prestaties, verslechtert de stemming, heeft een negatief effect op cognitieve prestaties, vermindert productiviteit en kan hoofdpijn of migraine veroorzaken.
Veel mensen drinken onvoldoende water als ze buiten de deur zijn, hetzij omdat zij het gebruik van openbare toiletten vermijden wegens een gebrek aan hygiëne, hetzij omdat zij geen water bij zich hebben. “Het is tijd voor een toiletrevolutie, waarbij een toiletbezoek een moment van well-being wordt in plaats van een stressmoment. Deze innovatie van Kamleon past perfect bij onze visie”. Aldus Marielle Romeijn, co-founder van ONE HUNDRED restrooms.

Gratis services
Zowel de urineanalyse door het slimme urinoir als het watertappunt zijn gratis services die ONE HUNDRED aanbiedt als onderdeel van het betaalde toiletbezoek. Andere well-being services waar de bezoeker gebruik van kan maken zijn: een health check -welke o.a. bloeddruk, hartslag, BMI en zuurstofverzadiging in het bloed meet – een doucheruimte, nontouch technolgie, een babyverzoringsruimte en interactieve spiegels met well-being tips.

Uitbreiding met vrouwvriendelijk model
Kamleon werkt momenteel aan een nieuw model van een slim urinoir voor vrouwen en onderzoekt de mogelijkheid om de dienst te optimaliseren door andere parameters te analyseren. De samenwerking tussen ONE HUNDRED en Kamleon is erop gericht om in de toekomst de slimme hydratatiecheck op zoveel mogelijk ONE HUNDRED locaties in Europa voor zowel mannen als vrouwen aan te bieden. In de loop van 2023 kunnen naar verwachting ook bezoekers van TotalEnergies stations in Nederland, shopping malls in België en Stockholm en alle nieuwe locaties waar ONE HUNDRED dan actief is hun vochtgehalte meten tijdens een toiletbezoek.

Bekijk het filmpje: https://vimeo.com/680997389.
Klik hier voor meer informatie over ONE HUNDRED restrooms.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

06 december 2023

Voorkom cybercriminaliteit door goed gebruik AI

In samenwerking met de politie waarschuwt het Digital Trust Center (DTC) voor de risico’s van het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Ook delen zij tips...

14 augustus 2022

Een bakkie voor een zakkie

Als horecaondernemer houd je de omgeving en het terrein van je bedrijf graag schoon. In recreatiegebieden kun je je gasten op een leuke manier hierbij betrekken. Door bijvoorbeeld afvalrapers...

20 april 2022

GRIP Facility en CleanJack brengen digitalisering samen naar een hoger plan

Hoe mooi is het als twee automatiseerders in facilitaire dienstverlening samen mogen werken aan hetzelfde project bij een grote opdrachtgever. En als partijen dan ontdekken dat door systemen te...

19 januari 2024

#PODCAST: ‘Ook IKEA zegt het…… Alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook de SROI in aanbestedingen’

Octavia Siertsema en Peter Streefkerk gaan in de 68ste aflevering van hun podcastserie in op social return, een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re)...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

23 mei 2024

Tork experts over hygiënenorm en optimalisatie tijdens Interclean 2024

Van 14 t/m 17 mei 2024 was Tork aanwezig op Interclean 2024, ’s werelds belangrijkste beurs voor schoonmaak- en hygiëneprofessionals. Op de stand werden diverse nieuwe producten en services...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...