10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties waren divers, met name dat de werkkast niet opgeruimd was. Eigenlijk is de werkkast het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf. Maar is dat ook zo? Kan een schoonmaakbedrijf hier iets aan doen? Of is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een goede werkkast? Of begint het bij het ontwerp van het gebouw?

Het leven van de werkkast begint bij het ontwerp door de architect. Een grote werkkast in een gebouw is niet sexy. Zonde van de ruimte dus zorgen de meeste architecten ervoor, dat een werkkast aan minimale eisen voldoet. Gemiddelde standaardeisen voor een werkkast in een bouwbestek zijn:

Werkkasten (2 fnm2) op iedere verdieping dienen te zijn voorzien van een uitstortgootsteen met stootrand en opklapbaar emmerrooster, warm- én koudwateraansluiting (middels een 40 liter boiler), zwenkkraan, haken voor stofzuigerslangen, een stevig schap voor schoonmaakmiddelen en materialen en een geaarde slagvaste, waterdichte dubbele wandcontactdoos en aangesloten op de mechanische ventilatie. Vloer voorzien van dubbel gebakken tegels. Werkkasten hebben een onderdruk ten opzichte van de aangrenzende ruimten.”

Is 2m2 wel groot genoeg? Kan alles er in? Waarom wordt een schoonmaakbedrijf geenadvies gevraagd wat men nodig heeft? Een werkwagen heeft al minimaal 1 m2  nodig. Dan heb je nog ruimte nodig om je voorraad materialen op te slaan (als er geen groot magazijn is waar de voorraad schoonmaakmaterialen opgeslagen – mogen – worden). De werkkasten moeten ook goed bereikbaar zijn en niet in een hoekje achteraf, waardoor de werkwagen moeilijk in en uit de werkkast gehaald kan worden. Hoe kijkt een architect naar een functionele werkkast? Heeft een architect wel verstand van werkkasten of is het gewoon een paar getekende lijntjes op een plattegrond? Ik denk wel eens dat een architect met gebruikers van gebouwen en dus ook schoonmakers/schoonmaakbedrijven zou moeten praten om duidelijkheid te krijgen hoe functioneel een werkkast ontworpen kan worden.

Dan staat het gebouw er. De werkkast is leeg, geen planken of stelling. Het schoonmaakbedrijf kan bij de opdrachtgever aangeven wat ze nodig heeft om de werkkast zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Doet een schoonmaakbedrijf dat niet zal alles (werkwagen, schoonmaakmiddelen en -materialen) erin ‘gepropt’ worden. Het schoonmaakbedrijf dient de werkkast opgeruimd en schoon te houden. Dat betekent wel dat alleen zij toegang hebben tot de werkkast. Maar hoe vaak komt het voor dat gebouwgebruikers te pas en te onpas in de werkkast komen om even wat te pakken/gebruiken en het gebruikte vuil of verkeerd terug zetten? Als ze dat überhaupt al doen. Dan heb ik het nog geen eens over bijvoorbeeld bouwvakkers die niet hun eigen stofzuigers gebruiken, maar die van het schoonmaakbedrijf met als gevolg kapotte stofzuigers en de daders zijn ‘niet’ bekend. Wie is dan verantwoordelijk voor het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf?

Wat als er geen goede werkkast is? Of als deze in gebruik is door de opdrachtgever als magazijn/archief? Dan mag het schoonmaakbedrijf zijn materialen wegzetten in een MIVA toilet, meterkast of in het ketelhuis. En dat mag ook niet. Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we de werkkast prominent maken als onderdeel van een schoonmaakcontract? Ik stel voor om de opdrachtgever verantwoordelijk te maken om een ruime werkkast(-en) beschikbaar te stellen voor het schoonmaakbedrijf, waartoe alleen het schoonmaakbedrijf toegang heeft, en de facilitairmanager. Het schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor het correct inrichten van de werkkast(en) en kan niet akkoord gaan met de half in elkaar zakkende planken/stellingen van de opdrachtgever. De schoonmaker is eindverantwoordelijk om zijn/haar werkkast netjes en schoon te houden. En moet zeker melden als iets in de werkkast stuk is of als onbevoegde in de werkkast zijn geweest.

Zo zou het moeten zijn. Toch is de werkkast een ondergeschoven kindje. Laten wij, de schoonmaakprofessionals – adviseurs, schoonmaakbedrijven, schoonmakers – hierin het voortouw nemen en de opdrachtgevers op aansturen en de architecten op hun ontwerpverantwoordelijkheid aan te spreken.

De werkkast als HET VISITEKAARTJE van een schoon gebouw. #werkkastvisitekaartjevandeschoonmaak #schoonmaaktmogelijk

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2025

Nieuwe generatie aan het roer bij Cleaning Service 2001

Op 4 𝐚𝐮𝐠𝐮𝐬𝐭𝐮𝐬 droeg vader 𝐌𝐞𝐡𝐦𝐞𝐭 𝐘𝐚𝐯𝐫𝐢 officieel de aandelen van Cleaning Service 2001 over aan zijn zoons 𝐌𝐞𝐭𝐞𝐡𝐚𝐧 en 𝐓𝐞𝐨𝐦𝐚𝐧 𝐘𝐚𝐯𝐫𝐢. "Een bijzondere dag voor onze familie én...

03 oktober 2024

Waardevol tweede breed overleg Brancheverenigingen Schoonmaak

Gebroederlijk zaten beide brancheverenigingen SIEV en Schoonmakend Nederland samen met FMN, Code Verantwoordelijk Marktgedrag, VSR en VGFI op dinsdag 24 september 2024 in Reeuwijk bijeen om de samenwerking tussen...

30 december 2022

Schoonmaakpakketten voor de voedselbanken

CSU Cleaning Services en Tzorg hebben 6.500 schoonmaakpakketten aan de Voedselbank gedoneerd.  Al drie jaar op rij doneren zij duizenden van deze pakketten aan de voedselbanken, want: Schoon geeft een goed...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

08 december 2023

Schoonmaker vindt vals geld in hotel Maastricht

In deze sinterklaasweek meldde Politie Maastricht op Instagram dat een schoonmaker tijdens het werk in een hotel een grote hoeveelheid vals geld had aangetroffen: ‘Ook de politie ontvangt wel...

19 augustus 2025

Ook EW Facility Services bundelt haar krachten met CSU, GOM en Asito voor duurzame impact

Op 5 augustus 2025 ondertekenden Asito, Gom, CSU en EW Facility Services een samenwerkingsovereenkomst om structureel samen te werken aan een sterkere, duurzamere schoonmaakbranche. Ze zijn elkaars concurrenten, maar...

08 februari 2024

Pensioenfonds Schoonmaak stapt naar rechter

Pensioenfonds Schoonmaak heeft al enige tijd ruzie met UWV. Ze wil dat UWV werknemers geeft waar zij recht op hebben als een schoonmaakbedrijf of organisatie met een faillissement te...

18 maart 2025

All Cleaning Products genomineerd voor Sterkste Schakel Award 2025

All Cleaning Products is genomineerd voor de Sterkste Schakel Award 2025 in de categorie meest klantvriendelijke bedrijf in de regio Rijnland. Deze ondernemersprijs beloont bedrijven die uitblinken in klantgerichtheid...