24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt te zijn, verandert de blik op de schoonmaakindustrie. Daar krijgt iedere organisatie die met schoonmaak verbonden is mee te maken.” In gesprek met drie ouwe rotten uit het vak over de nieuwe schoonmaakeconomie: Rob Boele, Frank Laurentius en Henk Toering. Samen zijn de heren goed voor bijna 100 jaar schoonmaak- en branchekennis en -ervaring. Samen denken ze na over hoe verder? “Wordt schoonmaak een soort verzekering voor hygiëne? Wordt het schoonmaakbedrijf de risicomanager van potentiële virusuitbraken? Waar de drie mannen het wel over eens zijn: “De wereld na corona gaat er echt anders uitzien. De schoonmaak moet het roer omgooien, terug naar de tekentafel en inzetten op veilig hygiënisch schoonmaken en andere businessmodellen.”

Vanuit Utrecht, Heinkenszand, Oostvoorne en Rotterdam wordt via een online inspiratietafel ingezet op de toekomst van de schoonmaak. Eind 2019 was dat ook het onderwerp van de Nocore-inspiratietafel bij Consensus Services in Rotterdam. Toen nog offline en samen aan één tafel. Hoe treffend kan de afsluiting van deze sessie zijn. We citeren het verslag:
In de nabije toekomst zullen technische innovaties sneller worden geadopteerd. Om zich te onderscheiden, zullen schoonmaakbedrijven waarde en kennis toe moeten voegen. Beleving en gemak. En hygiëne wordt steeds belangrijker om infecties te voorkomen.

Schoonmaak wordt topsport op Olympisch niveau
Aan deze conclusie hoeven we vandaag de dag, 22 april 2020, niets toe te voegen. Veilig hygiënisch schoonmaken wordt het credo, en het voorkomen van virusuitbraken de uitdaging. Iedereen moet veilig een gebouw binnen kunnen en weten hij/zij zich in een hygiënische omgeving bevindt. Wellicht de grootste de uitdaging is: hoe kunnen we de schoonmaker de positie geven dat hij/zij die verantwoordelijkheid aan kan? Want de druk op onze schoonmaakhelden is groot. Het zijn topsporters die meters moesten en moeten maken en nu op Olympisch niveau (moeten gaan) spelen. “Daar heb je programma en techniek voor nodig.” Ook Frank, Henk en Rob zien de status die schoonmaak nu eindelijk heeft, de plotselinge acceptatie van de robot, de mogelijkheden en meerwaarde van data en de waardetoename van duurzaamheid. “Hygiëne en health – onze payoff – heeft nu zeker weer bewezen een primaire levensbehoefte te zijn”, vertelt Frank.

Preventief reinigen
In het traditionele karakter van onze branche zien de heren een obstakel en qua innovaties heel veel ‘window dressing’. Maar ze zijn ervan overtuigd: “Mensen die zo belangrijk zijn, die moet je uitrusten met de beste technologieën. Je moet hen equiperen. Het is cruciaal om kruisbesmetting en infecties te voorkomen. Dus gaat het niet alleen meer over wat maken we schoon en met welke frequentie, maar over desinfecteren en vooral om preventief reinigen. De ‘intelligent lockdown’ waarin we nu zitten, vraagt om in ‘intelligent cleaning’, een nieuw model anders dan resultaat- of taakgericht schoonmaken.”

Schoonmaakbedrijven zullen managementorganisaties van hygiëneprotocollen worden, die met omzetverlagingen te maken krijgen door meer faillissementen en meer thuiswerken, Het nieuwe werken wordt elektronisch werken, want het coronavirus brengt ook afstand met zich mee. “Een andere wijze van aanbesteden dan voornamelijk op basis van kosten is vereist. Er is 10 jaar bezuinigd op de kernberoepen en daarvan krijgen we nu de rekening gepresenteerd.” Maar één ding staat buiten kijf: “De schoonmaker krijgt een zeer verantwoordelijke taak, tot die zware verantwoordelijkheid moet hij/zij in staat worden gesteld. Door de schoonmaker te ondersteunen in opleiding en begeleiding, waarbij gebruikgemaakt wordt van de nieuwste innovaties en technologieën biedt dit veel kansen voor de schoonmaak en de zorg. Herscholing en technologie leidt tot intelligente cleaning.”

“Een bijproduct van het coronavirus is de persoonlijke bewustwording: goede hygiëne draagt bij aan gezonde samenleving”

“De markt en klant vragen om andere waarden”, voorziet Henk. “Dat zijn haken waaraan je je vast kunt pakken. Het is nu de kans om je als schoonmaakbedrijf te onderscheiden. Traditionele schoonmaakbedrijven, je mag je oprecht afvragen of ze over vijf jaar nog bestaan. Het oude businessmodel – uurtje factuurtje – is passé. Een nieuw businessmodel zal en moet volgen. Voor diegenen die nu weten door te schakelen, wordt het veel interessanter. Een mooie uitdaging!”

Schoonmaak als verzekering voor hygiëne en gezondheid
Rob trekt een vergelijking: “Wordt schoonmaak een soort verzekering voor hygiëne? De risicomanager van potentiële virusuitbraken? Volgt er een uitbraak, zijn de schoonmaakbedrijven dan verantwoordelijk? Voorkom kruisbesmettingen, laat waar mogelijk de technologie voor je werken. Of gaan we naar een premie-achtig model: verblijf je niet in een hygiënische omgeving, dan ben je niet meer verzekerd voor ziekte. Dan willen en gaan mensen niet meer komen. Of wordt het net als met een auto: rij je schade, dan kies je niet zelf je schadebedrijf uit, maar geeft de verzekeringsmaatschappij aan bij welk bedrijf je je auto moet laten repareren.”

Voor de toekomst is verbinding nodig. Die kan uit een verrassende hoek komen. Dus dagen Frank, Henk en Rob (jonge) innovators en inspirators van binnen en buiten de branche uit om verder te praten. Als redactie van Schoonmaakjournaal pakken we de handschoen weer heel graag op.

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 december 2019

Huishoudhulpen opnieuw in actie voor #deftigloon

Opnieuw voeren huishoudhulpen deze week actie voor #deftigloon. Op 28 november kwamen ze op straat om een loonsverhoging van 1,1% te eisen. “Een week later blijkt dat ze geen...

29 juni 2023

Uitnodiging webinar: Schoon genoeg van opleiden?

VSR en RAS nodigen je uit voor een gezamenlijk webinar op 6 juli (16-17 uur) over de leerbereidheid bij schoonmaakpersoneel, met als titel ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Ben jij...

18 november 2022

Sati viert 12,5 jaar jubileum

Onlangs vierde Sati bij Hectas haar 12,5 jarig jubileum. Ze werd op haar pand Service Centrum De Poort in Velp in de bloemetjes gezet. Sati werd op haar jubileum-dag...

26 maart 2024

Leiden cao-regelingen voor menstruatie- en overgangsklachten tot verminderde carrièrekansen?

“Zo’n 30% van de vrouwen heeft last menstruatie- of overgangsklachten die impact hebben op het dagelijks functioneren”, zegt gynaecoloog Judith Huirne in De Nieuws BV. Voor een deel van...

15 maart 2024

#FOTOFRIDAY Koninklijke toiletten

Bij Restaurant Het Konings Huys in Delft voel je je de koning te rijk op het toilet. Toletto zorgde voor de vorstelijke toiletten in dit restaurant. De specialist in...

10 februari 2025

500e deelnemer Bovenschoolse Vakschool stroomt uit naar vaste baan bij Alpheios

Robert Obaseki, een 49 jarige man van Nigeriaanse afkomst die vloeiend Nederlands spreekt, volgde bij WerkvoorHeerlen (WvH) een traject richting een dienstverband bij Alpheios. Hij is de 500e deelnemer...

11 september 2025

Doe mee met World Cleanup Day Nederland op 20 september

Op 20 september 2025 is het weer World Cleanup Day. Tijdens deze wereldwijde opruimactie krijgt de planeet met ruim 190 landen een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van...

14 november 2024

Terugblik FMG Symposium: What’s new? Heel veel in de facilitaire gezondheidszorg!

Op 13 november stapten alle symposiumdeelnemers van FMGezondheidszorg in een ontdekkingsreis in GeoFort in Herwijnen. Voorzitter Suzanne Walsteijn opende het najaarscongres 'What’s new' en bracht de deelnemers naar alle...

05 februari 2024

Cantorclin neemt Van Tongeren Schoonmaak over

Cantorclin heeft Van Tongeren schoonmaak overgenomen. Deze overname van de specialistische reiniger in de omgeving van Apeldoorn met een service gebied in heel Nederland betekent voor Cantorclin een versterking...

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...