20 april 2020

Marcel in het Veld van ecologische schoonmaakproducent Hygeniq ziet jarenlange mondiale zoektocht voor iedereen beloond

“Op 28 februari hoorden we het nieuws over de eerste coronapatiënt in Nederland. We hebben die vrijdagmiddag direct het MT bij elkaar geroepen en stelden onszelf de vraag: waar kunnen we helpen? In no time gooiden we onze koers om, want we deden veel meer in oppervlaktehygiëne en met handhygiëneproducten kunnen we de wereld helpen. We hebben heel veel geïnvesteerd in mensen en machines. We zijn opgeschaald van 34 naar meer dan 70 medewerkers en draaien nu 2 diensten per dag, 7 dagen in de week. Bovendien, er was geen goed, duurzaam en veilig alternatief voor alcoholgel. Nu wel.”

Aan het woord is Marcel in het Veld. Tussen de 400 telefoontjes die het ecologische ontwikkelings- en productiebedrijf van reinigingsmiddelen dagelijks ontvangt, vindt de CEO van HYGENIQ toch tijd om exclusief met Schoonmaakjournaal te praten. Tien jaar geleden startte Marcel met een aantal duurzame visionairs met de ontwikkeling van ecologische schoonmaakproducten. Vanuit de visie om een groen alternatief te brengen. Producten die niet met aardolie of giftige stoffen vervaardigd zijn, maar hernieuwbaar en volledig afbreekbaar. De wereld afstruinend en met 5 man op de Research & Development-afdeling lukte die ontwikkeling: in 2019 zette HYGENIQ de eerste consumentenlijn in de markt, in 2020 volgde de relaunch van HYGENIQ Professional.

Ferrari challenge
Spreek je Marcel, dan proef je zijn bevlogenheid, vakmanschap, passie en betrokkenheid. Bij de wereld, het bedrijf, het team: “Het is prachtig dat alle collega’s keihard werken om het coronavirus in te perken en onder controle te krijgen. Vanuit hier in Enschede of vanuit thuis. Geweldig! Het zijn echte HYGENIQ-helden.” Die helden spelen in op de annulering van Interclean Amsterdam in mei, want juist daar beoogde HYGENIQ meer naamsbekendheid, aansluiting met meer distributeurs en een opzienbarende lancering. Dat de HYGENIQ-helden souplesse tonen, bevestigt het kunnen inspelen op een andere productgroep (handhygiëne) en de plotselinge verbreding van het werkveld en afzetgebied: “Zorginstellingen, horecagelegenheden en schoonmaakbedrijven waren al onze afnemers. Nu zijn er tal van andere branches bijgekomen en is ons afzetgebied verbreed naar het buitenland. Een collega vergelijkt het met het verwisselen van de vier wielen tijdens het rijden in een formule 1-wedstrijd. Een Ferrari challenge.”

HYGENIQ staat voor…
…voor HYGiENe, Innovation en Quality, gefundeerd op 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische producten voor de professionele schoonmaakbranche, de consumentenmarkt en private label. De ecologische producten zijn alle verkrijgbaar in bio-pe verpakkingen met kostenbesparend doseersysteem. “We werken vanuit een filosofie, gaan op zoek naar de beste oplossingen, hebben onze producten uit het niets opgebouwd en gedurende het proces de beste keuzes gemaakt”, legde collega, commercieel directeur, Patrick van Wezenbeek in een eerder interview uit.

“We are the next generation, prepared for a journey called life”

Soms vallen dingen samen. HYGENIQ produceerde al ecologische ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­alcoholgel met 55% Bio-alcohol en 70% Bio-alcohol, maar het team uit Enschede is ook bezig met een nieuwe productlijn: Biosafe. “We wilden deze unieke producten volgende maand op de Interclean Amsterdam lanceren, maar doordat de beurs is verschoven, lukt dat niet in mei. Met het oog op het coronavirus doen we er nu alles aan om de HYGENIQ Biosafe technologie zo snel mogelijk in de markt te zetten. Zorginstellingen hebben al interesse getoond. Het is namelijk een technologie gebaseerd op 100% plantaardige extracten.”

Biosafe wordt ook getest op COVID-19
“De technologie is in onafhankelijke laboratoria uitgebreid onderzocht en getest op, onder andere, meer dan 170 individuele pathogene schimmels, bacteriën, gisten en virussen, zoals H1N1, Mycobacterium tuberculose en influenza. Momenteel wordt Biosafe ook getest op COVID-19. De plantaardige extracten zijn vanuit zichzelf huidvriendelijk en vormen geen enkel risico voor mens, dier en milieu. In het scala van de alcoholproducten die nu worden gebruikt, is dit letterlijk een verademing omdat deze voor de huid maar ook qua inademing niet de gezondste zijn.” 

Jarenlange mondiale zoektocht naar het beste
“Hoe zo’n technologie op ons pad komt?”, vervolgt Marcel. “Sinds 2010 struinen we de hele wereld af, maar op onze zoektocht naar grondstoffen voor onze 100% veilige biologische producten vonden we niet veel. Het is als een zoektocht naar een bijzondere paddenstoel, die vind je soms na lang zoeken pas in een ander bos. In 2013 legde ons R&D-team al de basis voor de ontwikkeling van deze Biosafe technologie. Het is nu een kwestie van toelating. In dat traject van veiligheidsnormering zitten we nu. Gezien de situatie verwachten en hopen we op een versnelde procedure of speciale toestemming voor accordering.”

Zorg voor jezelf, elkaar en de aarde
Marcel tot slot: “Als we goed voor onszelf, voor elkaar en voor de aarde zorgen, dan komt het goed. Dan gaan we over een half jaar bewuster met elkaar en met hygiëne om, en kunnen we in de toekomst eerder inspringen op virussen als corona, waardoor de gevolgen hopelijk minder desastreus zullen zijn.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

22 april 2020

Blog: Virusvrije marketing

De dag waarop je moeder sterft, dat jij wordt losgelaten En al haar eigenschappen erft, in meer of mindere mate… Met deze tekst begint Karin Bloemen haar prachtige, treffende...

19 oktober 2020

10% patiënten loopt zorginfectie op: Diversey en Hygienius zetten stap voor reductie

In Nederland krijgt 1 op de 10 patiënten een zorginfectie. De huidige zorgroutines voor de toilettering en hygiëne van bedlegerige patiënten vormen belangrijke risicobronnen. Hygienius ontwikkelt en verkoopt een...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

05 februari 2020

Van vier naar één merk met heldere missie: Hygeniq Professional

HYGENIQ voerde in het verleden voor de professionele markt vier vertrouwde merken: Ecodish, Mekaniq, Ecoklin en Sandss. In 2019 lanceerde HYGENIQ een eigen consumentenlijn, vooruitlopend op de gedachte om...

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

22 juni 2020

NEVI onderzoek onder 60 zorgpartijen: leveringsproblemen kunnen worden voorkomen

“De beschikbaarheid en levering van persoonlijke beschermingsmiddelen tijdens de coronacrisis kon veel beter. Voor een volgende crisissituatie moeten problemen worden opgelost om herhaling van leveringsproblemen en gebrekkige coördinatie en...

04 februari 2020

Schoonmaakexposanten op Vakbeurs Facilitair: alle dertien goed

Hal 1 bruiste, hal 3 verraste: de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair in Jaarbeurs Utrecht zit erop. Een editie met weer (?) minder exposanten, een belevingsuitdagend noviteitenplein en...