27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat al 36 jaar bij ‘haar leest’ blijft en is uitgegroeid van eenmanszaak naar een professioneel schoonmaakbedrijf van betekenis in Brabant.

“In 1984 richtte onze vader, Gerrit Westelaken, zijn eigen schoonmaakbedrijf GWS op”, trapt Gert-Jan af. “Ook onze moeder, Els, hielp in het begin mee. Zij verzorgde de administratie en viel in tijdens vakantieperioden.” Gert-Jan herinnert zich de begintijd nog goed. “Ik kwam net van de meao af. Tijdens mijn schooltijd maakte ik al schoon in de vakanties. Bij GWS kreeg ik meteen mijn eerste echte job.” Gert-Jan pakte naar eigen zeggen alles aan: van schoonmaak en glasbewassing tot vloerreiniging en objectleiding.

Uitbreiding
in 1995 kwam Gaby de gelederen versterken. Ook hij had altijd in zijn school- en studievakanties in de schoonmaak gewerkt. Het bedrijf groeide geleidelijk. Vanaf 1997 werd deze groei versneld door de overname van een collega-schoonmaakbedrijf. In 1999 verliet vader het bedrijf en gingen de broers samen verder. Daarna volgde nog een bedrijfsovername, die van d.e. SchoonMaker. Dit leidde tot een nieuwe naam: GWS dé Schoonmaker.

“In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren”

Kwaliteit
“Onze focus hebben wij altijd op schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging gehad. Dit vinden we leuk en doen dit goed. Continuïteit bieden en kwaliteit leveren vinden wij belangrijk. Jarenlang hebben we, naast rechtstreeks contact, ingeschreven op aanbestedingen. Destijds draaide een inschrijving nog om kwaliteit. We hebben mooie projecten verworven en fijne klantrelaties kunnen opbouwen. In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren. Door de invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is dit wel weer iets teruggedraaid, maar naar onze mening nog steeds niet voldoende. Nu doen we zo nu en dan mee als het om kwaliteit gaat.”

Familieversterking
Zo’n negen jaar geleden, in 2011, deed ook Laurette haar intrede bij GWS. Na jaren in de horeca aan de Belgische kust gewerkt te hebben en via een omzwerving in Thailand keerde zij terug naar haar roots in Nederland. Ook zij was bekend met het schoonmaakwerk. “Als 16-jarige verdiende ik er geld mee om op vakantie te gaan. Het was leuk om dit samen met vriendinnen te doen.”

Laurette pakte de taken op die toen ‘tussen wal en schip vielen’. Inmiddels zijn alle taken goed belegd: Gert Jan verzorgt de operationele aansturing, Gaby is het gezicht van de zaak en acquireert en Laurette neemt HR, de financiële- en salarisadministratie, en algemene ondersteuning voor haar rekening.“ Deze verdeling sluit goed aan bij onze karakters. Als broers en zus lijken we op elkaar, maar hebben ieder onze unieke talenten.”

Specialisme
Laurette reageert direct op de vraag wat GWS speciaal maakt. “Ik zeg altijd, ‘Schoonmaker, blijf bij je leest’. Veel schoonmaakbedrijven zijn er meerdere taken bij gaan doen, zoals beveiliging of catering. Prima als dit voor hen werkt. Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging. Onze medewerkers zijn blij met deze focus. Dat blijkt wel uit onze lage verloopcijfers. We hebben meerdere mensen die al 30 jaar bij ons werken.”

“Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging”

“Ook onze klanten weten precies wat GWS voor hen doet. Hierover communiceren wij duidelijk en snel. Afspraken komen wij na”, benadrukt Gert-Jan. “Wij kunnen daadkrachtig reageren door onze platte organisatie.” Gaby vertelt dat GWS nauw betrokken is bij haar regio, de provincie Brabant: “Door onze aandacht voor regionale initiatieven, weten we wat er speelt, delen we successen met elkaar en helpen we als het nodig is.”

Ontwikkelingen
De klantenportefeuille van GWS bestaat al sinds de start uit kantoren en woningbouwverenigingen. Door de jaren heen zijn hieraan onderwijs, zorg en cultuur toegevoegd. Glasbewassing is in eigen beheer. Aan verbeteringen, innovaties in werkmethodieken, materiaal en machines wordt altijd gewerkt. Gaby noemt als voorbeeld het eigen cradle-to-cradle programma voor flacons (inzamelen en omzetten in speelgoed en tennisballen) en vuilniszakken (CO2- compensatie, 96% afbreekbaar). En de samenwerking met i-team Global voor de inzet van vooruitstrevende concepten, waarbij minimaal water wordt verbruikt en maximaal schoonmaakkwaliteit wordt gerealiseerd.

Werkplezier
Binnen GWS is werkplezier een voorwaarde. “Je maakt veel werkuren, dan moet je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.” Gedreven vertelt Laurette door. “Met elkaar. Onze medewerkers zijn collega’s en verdienen aandacht. Als iemand zich ziek meldt, bellen we diezelfde dag nog op. Niet alleen uit controle, maar ook uit belangstelling en om te horen wat er is, of we kunnen helpen. Verder besteden we onder meer aandacht aan verjaardagen en jubilea. Het contact is fijn en open. Er is geen drempel. Medewerkers komen naar ons toe op onze kantoren in Rosmalen en Eindhoven. Ook voor vertrouwelijke zaken. Zij waarderen dat wat er besproken wordt binnenskamers blijft.“

“Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn”

Toekomst
Gaby schetst het toekomstbeeld voor GWS: “De coronatijd bevestigt dat gezondheid het meest belangrijk is. Voor ons als individu alsook voor onze klanten en medewerkers. We willen groeien op financieel goede wijze. We blijven onze kwaliteiten verbeteren en nog meer continuïteit en productiviteit bieden aan onze opdrachtgevers en medewerkers. Deze crisis helpt ons daarbij. Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn, wij bestendigen deze door met plezier schoon te blijven maken in ons Brabant.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2019

Wecovi opnieuw op Schoonmaak Vakdagen: “Dagelijkse chemicaliën zijn verleden tijd”

Opnieuw neemt Wecovi deel aan het vakevenement voor de complete schoonmaaksector: de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 12 en woensdag 13 november in Expo Houten, langs de A27. Waarom? Om...

26 januari 2022

De week van de Circulaire Economie

Van maandag 7 t/m zaterdag 12 februari 2022 organiseren professionals een eigen evenement over de circulaire economie. Het doel? Laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat...

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...

30 april 2025

Stem jij Nelis Company naar de Haagse Parel?

De Haagse Parel is een onderscheiding vanuit de Gemeente Den Haag voor bedrijven en personen die een bijzondere bijdrage leveren aan de Haagse economie. En Nelis Company is hiervoor...

10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: Nederrijn Schoonmaak bezorgt 100e jarige bijzonder schone verrassing

Vanwege de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, kon Thea van Brandenburg haar 100e verjaardag niet vieren met een groot feest samen met...

06 augustus 2023

Winactie BRAUZZ duurzame schoonmaakmiddelen

BRAUZZ stelt 3 pakketten met duurzame schoonmaakmiddelen ter waarde van €150,- per stuk beschikbaar voor de bezoekers van Schoonmaakjournaal. Het  bedrijf doet dit vanwege haar entree op de Nederlandse...

09 mei 2019

Beleef Numatic Dealerdagen 2019 in woord en beeld

Van 6 tot en met 10 mei vinden de 14e Numatic Dealerdagen plaats. Met als thema: Vandaag zorgen voor morgen. Een thema dat zich uit in duurzame initiatieven zoals...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...