26 maart 2020

Rick Dillema (schoonmaakbedrijf Westerveld) over belang opleiden: “Juist nu is vakkennis essentieel”

Op 25 maart 2020 bestaat 10 jaar facilitair opleider UL-Team: een viering op gepaste wijze, want ook opleidingsorganisaties voelen het effect van het coronavirus. Immers, geen fysieke ontmoeting en geen klassikale training. Bovendien is schoonmaak een cruciaal en vitaal beroep, dus waar nodig en mogelijk, zijn onze schoonmaakhelden volop aan de bak. Met een vakdiploma op zak en met goede vakkennis, mede opgedaan door de kring van 27 enthousiaste en toegewijde, gespecialiseerde trainers van UL-Team. Als het coronavirus geluwd is, gaan Jan Bakker van Victoria Schoonmaakbedrijf, Rick Dillema van Westerveld en Richard van Zon van Stoffels Bleijenberg weer zo snel mogelijk met UL-Team aan de slag. Want opleiden is heel belangrijk. Voor de groei en bloei van de medewerker, het bedrijf en de opdrachtgever. In deel 1 van het drieluik ’10 jaar UL-Team’ Rick Dillema van Westerveld: “Opleiden biedt kansen: je kunt de pareltjes in je organisatie door laten stromen en je organisatie laten groeien op basis van het individu.”

Juist op het moment dat we Rick Dillema van Westerveld  spreken, is hij druk met de communicatie richting de medewerkers. Het is vrijdag 13 maart. De overheid heeft net weer nieuwe adviezen en maatregelen afgekondigd. Toch heeft hij tijd voor ons gesprek. Dat siert en typeert Rick. Westerveld en UL-Team werken al vanaf het begin, tien jaar geleden, samen. “Hoe de samenwerking is ontstaan? Via Ron van der Meijden. Hij stelde Belinda Dekkers aan me voor, er was direct een klik. De wijze waarop UL-Team de zaken aanvliegt, met goede trainers, maatwerk en korte lijnen. Belinda snapt de markt. Het team van UL-Team denkt mee in kwaliteit. De backoffice is goed geregeld, je hoeft zelf nergens achteraan te gaan.”

75 jaar
Ontzorgen is ook een missie van Westerveld: vanuit het hoofdkantoor in Hilversum bedient het 75-jarige schoonmaakbedrijf 300 opdrachtgevers in de metropoolregio Amsterdam en Utrecht. “Met de inrichting van de schoonmaak op locatie, de personele en financiële administratie, contractmanagement en opleiding ontzorgt Westerveld. Zaken waar u geen omkijken naar heeft”, aldus de uitleg op de website. “Daarentegen vestigen we juist wel met alle plezier de aandacht op de werkvloer. Uw werkvloer.”

Op dat plezier haakt Rick aan: “Op 1 maart bestaan we 75 jaar. Dat gaan we het hele jaar door vieren met onze medewerkers.. Het is mooi om te zien dat we met 800 medewerkers nog altijd een platte organisatie zijn met korte lijnen. De vaste kern met mensen in het middenkader, waarvan er al velen meer dan 25 jaar bij ons werken, zegt veel over de betrokkenheid bij ons bedrijf.”

Pareltjes door laten stromen
Waarom is opleiding zo belangrijk? Rick: “Je moet ervoor zorgen dat je wat je verkoopt ook kunt borgen. Veiligheid, professionaliteit, de technische kant van het schoonmaakvak, de ontwikkeling, binding en het vakmanschap; opleiden heeft zo veel in zich. En het biedt kansen: je kunt de pareltjes in je organisatie door laten stromen en je organisatie laten groeien op basis van het individu.”

“Onze medewerkers een goed gevoel geven door er te zijn op de momenten die ertoe doen, dan kunnen zij en wij groeien”

Toekomst opleiden
Basisopleidingen, opleidingen voor het middenkader, specialistische opleidingen als vloeronderhoud en hotelschoonmaak; Westerveld en UL-Team trekken hierin samen op. “We kiezen voor een combi-opleiding: klassikaal en online. Het eerste om elkaar te zien, ontmoeten en van elkaar te leren; het tweede is praktisch en efficiënt. In de toekomst zie ik daarin geen verandering: mensen willen en blijven elkaar ontmoeten. Ook maatwerk is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Ga je opleiden voor museumschoonmaak, dan is het beter om in een museum de opleiding te geven. Daar waar we bij klanten op kunnen leiden, doen we dat.”

Rick zat zelf ook in de schoolbanken. “Zeker, ik heb de basisopleiding schoonmaken voltooid. Net als alle collega’s op kantoor. Want starten we met een nieuwe, grote klant, dan gaan we twee weken met de schoonmaakcollega’s mee. Ja, ook ik en ook onze controller en de gehele backoffice. We zijn een mensenbedrijf. Als we onze medewerkers een goed gevoel geven door er te zijn op de momenten die ertoe doen, dan kunnen zij en wij groeien.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 maart 2024

Druk bezette ALV met discussie, saamhorigheid en positivisme

SIEV hield een succesvolle ALV, waarbij naast huldiging van leden onderwerpen als de CAO, het Keurmerk en de ontwikkelingen in de branche ter sprake kwamen. Tevens werd het eerste...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

03 december 2019

Top 5 meest populair in november op Schoonmaakjournaal

Met een bereik van meer dan 10.000 pakt de inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven het erepodium van november op ons online vakplatform. Op de voet gevolgd door de terugblik...

16 maart 2023

“Met NESO hopen we de schoonmaakbranche iets terug te kunnen geven”

Er zijn onder meer een ziekenhuiskamer, basisschoolklas en vakantiebungalow nagebouwd. Er zijn 350 ramen die zowel met een ladder, hoogwerker als waspak kunnen worden gewassen en er is 750...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

18 april 2023

Een kadootje voor 70 schoonmaakmedewerkers in het Ikazia Ziekenhuis

70 schoonmaakmedewerkers en -leidinggevenden van het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam werden eind 2022 getrakteerd op een training duurzame inzetbaarheid en ergonomie. Een ‘kadootje’ van Teamleider Schoonmaak, Branka Grmaš, aan...

06 april 2020

SieV doet moreel appel op RAS: schort inning RAS-premie op

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak (SieV) doet een moreel appel op de RAS en vraagt namens haar leden – schoonmaakbedrijven in het midden- en kleinbedrijf – om de inning...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...