22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus gekomen” of “De beste partner voor….”. Toch wel raar dat bij een aanbesteding het gehele traject een papieren exercitie is en dat dan daaruit geconcludeerd kan worden dat ze de beste partner zijn. Soms is er ook een praktijk test, maar niet zo vaak en is het dan ook een correcte versie van de werkelijke praktijk?

Het lijkt eigenlijk een beetje op het programma Married at First Sight. Hier bepalen professionals en wetenschappers of er een match is tussen twee mensen om met elkaar te trouwen zonder dat ze elkaar (echt) te kennen. Met een aanbesteding is het nagenoeg net zo. Dan heb je een aanloopperiode om elkaar te leren kennen. De wittebroodsweken. Alles loopt op rolletjes. Aandacht van beide zijden, want je wilt elkaar beter leren kennen. Dan komt de ‘sleur’ en gaat het dan nog steeds goed? Is de dienstverlener echt de juiste partner voor de opdrachtgever? Heeft het adviesbureau de koppeling/match goed gedaan?

In de praktijk moet het nog blijken of de match ook echt een match is. Is die klik er ook echt, dan begrijpen ze elkaar ook wel. Communiceren ze met elkaar. Om maar een paar essentiële zaken te benoemen, die voor een goed partnerschap belangrijk zijn.

De adviseurs van de aanbesteding zeggen dat we matchen, dus is het zo. Vaak gaat het ook naar behoren, maar soms gaat het ook erg mis. De operatie van het schoonmaakbedrijf kan een hele andere uitleg geven aan het contract dan de sales. Maar de directe contactpersonen van de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf moeten met elkaar door één deur kunnen. Als dat niet gaat, zal er snel een breuk ontstaan in de prille relatie. Dan heb ik het nog niet gehad over de ‘scheiding’ met de vorige dienstverlener. Was die relatie optimaal of was het een gedoemde relatie? Als het een goede relatie was, dan is het eigenlijk zonde dat het eindigt omdat er een aanbesteding plaats moet vinden; dat zijn de regels in de publieke sectoren. Dan wordt in de nieuwe relatie het nieuwe schoonmaakbedrijf altijd vergeleken met het vorige schoonmaakbedrijf.

De kinderen (schoonmakers) uit de vorige relatie zullen conform artikel 38 mee gaan in de nieuwe relatie. Hoe gaan zij dan werken en functioneren? Zijn de werkzaamheden dezelfde of is er een nieuw werkprogramma? Kunnen zij het goed vinden met de nieuwe leidinggevende of niet? Dit soort zaken kun je moeilijk van te voren inzien. Hoe secuur en goed het voorwerk van de aanbesteding is gedaan, het is echt een relatie als Married at First Sight.

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens &...

24 mei 2024

CSU zet revolutionaire stap in duurzaam schoonmaken met BubbleFlush

CSU heeft een belangrijke stap gezet in de transitie naar chemievrij reinigen met de grootschalige uitbreiding van de implementatie van de BubbleFlush. Na een succesvolle introductie heeft CSU besloten...

04 maart 2020

70.000e basisdiploma schoonmaken voor Annabel Amers van Gom

Annabel Amers van Gom mag zich officieel de 70.000e schoonmaakmedewerker noemen die het BOS-diploma (Basisopleiding Schoonmaken) heeft behaald. Het was een feestje waard tijdens de uitreiking van de diploma’s...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

09 april 2024

Effektief benoemt Remko Stolk tot algemeen directeur

Effektief Facility Services krijgt per 1 juni een nieuwe algemeen directeur. Remko Stolk (54) zal de dagelijkse leiding overnemen van Patrick Reinders en Erwin de Jong. De overdracht is...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...