21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.

Het onderzoek Werkplezier in organisaties onderzoekt de relatie tussen facility management services en werkplezier. De eerste fase van het Sodexo Quality of Life onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Sociale interactie is het meest bepalend voor het werkplezier

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij facility management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Welke facilitaire diensten vergroten werkplezier?
Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Daarbij wordt gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld, waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.

Sodexo-methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget

Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte, is initiatiefnemer van dit onderzoek: We kregen de kans om dit onderzoek bij een van onze grote klanten, UWV, uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

Sodexo heeft in deze whitepaper de bevindingen uit de eerste fase van het meerjarige wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Onderaan de webpagina vind je de whitepaper.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 september 2021

Inspiratiefilms over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijke onderwerp voor de schoonmaakbranche. Iedere medewerker wil immers gezond en met plezier het pensioen halen. In de videoserie ‘Duurzame inzetbaarheid’ belicht de Ras de...

21 november 2023

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak

Minister Carola Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen was op 8 november 2023 op bezoek bij Pensioen Schoonmaak in Amsterdam. Tijdens dit bezoek bewonderde zij een nieuwe, slimme vertaalapp....

01 april 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Honden zijn niet echt mijn ding….”

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser neemt je mee in zijn ervaringen als glazenwasser. Zijn blog gaat ditmaal over huisdieren en dan met name honden. Een haat-liefde verhouding: "Nee ik ben...

22 augustus 2024

A𝗿𝗯𝗲𝗶𝗱𝘀𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗲𝗲𝗿𝘁 𝗼𝗽 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸𝗺𝗶𝗱𝗱𝗲𝗹𝗲𝗻

De Nederlandse Arbeidsinspectie voert vanaf deze zomer tot eind oktober 2024 een inventarisatie uit bij schoonmaakbedrijven over het veilig werken met schoonmaakmiddelen. Het doel is om te onderzoeken met...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

19 april 2023

Blog: De magie van veilig voelen

Ken je dat….je komt alleen ergens binnen op een feestje en je kiest ervoor om naast de persoon te gaan zitten die je kent of leuk vindt. Waarom? Waarschijnlijk...

20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van...

03 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...