7 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een niveau dat mede wordt bereikt door in te zetten op ontwikkeling, opleiding en bijscholing in vakkennis. Bijscholing is misschien voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend; niet voor Branka Grmas, leidinggevende van het schoonmaakteam van 90 medewerkers in Franciscus Vlietland. “Als schoonmaker draag je bij aan het welzijn van  patiënten, hoe mooi is dat! Dat kan, mede dankzij de begeleiding en facilitaire opleidingen van UL-Team.” Een gesprek vol enthousiasme, trots en respect.

De aansturing van de schoonmaakteams, verschillen tussen afdelingen en in werkwijze, in- en uitbesteding: in het Rotterdamse/Schiedamse Franciscus Gasthuis & Vlietland kon en moest een professionaliseringsslag worden gemaakt, ervaarde Branka toen zij in 2014 coördinator Schoonmaak werd. Met haar schoonmaakhart ging en durfde Branka die uitdaging, samen met haar collega Anique du Chatinier, met succes aan: “Als student Sociologie ben ik al jong de schoonmaak ingerold en nooit meer weggegaan. Nog even en ik zit 20 jaar in het vak! Het werken met mensen in groepen vind ik fantastisch. Schoonmaak is een leuk vak met doorgroeimogelijkheden. Er komen telkens andere uitdagingen op m’n pad, dat maakt en houdt het leuk.”

Iedereen in opleiding
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland in 2015 ontstaan uit een fusie van het Sint Franciscus Gasthuis (Rotterdam) en het Vlietland Ziekenhuis (Schiedam). De zorginstelling heeft een duidelijke missie en kernwaarden: Bekwaam, Betrouwbaar, Liefdevol, Verbindend en Inspirerend. Om topzorg te kunnen realiseren, worden alle medewerkers – van schoonmaker tot arts – bijgeschoold in hun vakgebied, waarmee de zorginstelling zich onderscheidt als opleidingsziekenhuis.

“Waar dit voor medisch en zorgpersoneel allang heel gebruikelijk is, was dit voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend. Vanwege de grote rol van de schoonmaak in het proces van patiëntveiligheid is een paar jaar geleden besloten om ook facilitaire medewerkers met regelmaat passende vakopleidingen te laten volgen om het vak te leren en ervoor te zorgen dat kennis en vaardigheden up-to-date blijven”, legt Nicole Mol van facilitair opleider UL-Team uit.

Van weerstand naar verstand
Verwachtingen polsen, behoeften peilen, taken uniformeren, de inzet van mensen bekijken, tegenstand overwinnen, opleiden; ze vormden onderdeel van de professionaliseringsslag in Franciscus Vlietland. “De kennis onder de schoonmakers was er wel, maar moest worden bijgeschaafd. Natuurlijk, ook bij ons had niemand zin in een opleiding, want ‘we weten het wel’. En nu is iedereen zo tevreden en blij. Heel fijn dat UL-Team vanaf de start al met ons meedacht en nog steeds meedenkt”, vertelt Branka. Alle 90 eigendienst schoonmaakmedewerkers, die in vaste dienst of in het weekend werken, hebben onder meer een praktijktraining schoonmaken met microvezel in de gezondheidszorg voltooid, gericht op kennis over infectiepreventie en de rol van schoonmaak.

Zorgcompetenties
Dat schoonmaken in een zorgomgeving topsport en bijzonder is en bepaalde competenties vereist, merkt Branka terloops ook op. “Het welzijn van de patiënt staat voorop, daar draait alles om. Als schoonmaker moet je inzien en rekening houden met de omstandigheden en situatie. Patiënten kunnen zich vervelend voelen, ziek zijn en bang voor besmettingen of in gesprek met een arts zijn. Je moet behoorlijk sensitief en alert zijn voor alles wat er om je heen gebeurt.” Niet verwonderlijk dat Branka met UL-Team al bezig is met het opleidingstraject voor volgend jaar en daarvoor als specifiek thema hospitality heeft gekozen.

Hecht team
Branka vervolgt: “Daarnaast moeten we als schoonmaakteam onmenselijk veel werk verzetten, tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. Poliklinieken, kantoren, operatiekamers, apotheek: het moet allemaal schoon zijn. Als schoonmaker ben je onzichtbaar als het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kom je wel in beeld. Ik durf mijn handen voor mijn team in het vuur te steken. We hebben een hecht team, er is weinig verloop en kennen geen arbeidskrapte. Als ik een vacature uitzet, krijg ik vaak telefoontjes. Ik vind schoonmaak een oprechte leuke tak van sport!”

Gezamenlijke visie
Nicole tot slot: “Afdelingsmanager Schoonmaak Branka Grmas ziet training als een belangrijke tool om haar waardering voor haar medewerkers te laten blijken. Ze weet dat training niet alleen zorgt voor meer kennis en vaardigheden, maar ook een belangrijke bijdrage levert aan een trots gevoel en werkplezier. Facilitaire medewerkers zijn vakmensen en willen ook zo gezien worden. Dit sluit helemaal aan bij de visie van UL-Team. We zijn dan ook trots op deze samenwerking!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean...

24 september 2019

Uniek opleidingsproject: 4 schoonmaakbedrijven adopteren studenten op Schiphol

De vier partijen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak van de terminal op Schiphol, hebben een klas van het MBO College Airport ‘geadopteerd’. Asito, Hago Airport Services, ISS Facility...

05 juni 2023

Cleaning Workx laat beursbezoekers virtueel het schoonmaakvak beleven

Virtueel het schoonmaakvak leren. Daar staat Cleaning Workx voor. Op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer wil het bedrijf de bezoekers deze innovatie zelf laten beleven. Wieland Hendriksen vertelt waarom Cleaning...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan?...

03 januari 2019

Best gelezen in 2018: terugblik op Care cleanroom congres Airlocked

Het meest gelezen nieuwsbericht op de website van Schoonmaakjournaal.be: terugblik op 1e Care Cleanroom Congres. Specialisten uit de wetenschap, zorg en professionele reiniging kwamen op 1 maart naar Wilrijk...

24 februari 2022

Plezier op de werkvloer

Onlangs publiceerden we een blog van Belinda Dekkers over werkplezier. Hoe belangrijk dit is om mensen te motiveren en aan je bedrijf te binden. Maar zij stelde terecht de...

15 februari 2018

Belinda Dekkers van facilitair opleider UL-Team: “Online heeft de toekomst”

UL-Team timmert hard aan de weg in facilitair opleidingenland. Aan het roer van deze organisatie staat directeur Belinda Dekkers, die samen met twee vaste medewerkers en een team van...