7 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een niveau dat mede wordt bereikt door in te zetten op ontwikkeling, opleiding en bijscholing in vakkennis. Bijscholing is misschien voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend; niet voor Branka Grmas, leidinggevende van het schoonmaakteam van 90 medewerkers in Franciscus Vlietland. “Als schoonmaker draag je bij aan het welzijn van  patiënten, hoe mooi is dat! Dat kan, mede dankzij de begeleiding en facilitaire opleidingen van UL-Team.” Een gesprek vol enthousiasme, trots en respect.

De aansturing van de schoonmaakteams, verschillen tussen afdelingen en in werkwijze, in- en uitbesteding: in het Rotterdamse/Schiedamse Franciscus Gasthuis & Vlietland kon en moest een professionaliseringsslag worden gemaakt, ervaarde Branka toen zij in 2014 coördinator Schoonmaak werd. Met haar schoonmaakhart ging en durfde Branka die uitdaging, samen met haar collega Anique du Chatinier, met succes aan: “Als student Sociologie ben ik al jong de schoonmaak ingerold en nooit meer weggegaan. Nog even en ik zit 20 jaar in het vak! Het werken met mensen in groepen vind ik fantastisch. Schoonmaak is een leuk vak met doorgroeimogelijkheden. Er komen telkens andere uitdagingen op m’n pad, dat maakt en houdt het leuk.”

Iedereen in opleiding
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland in 2015 ontstaan uit een fusie van het Sint Franciscus Gasthuis (Rotterdam) en het Vlietland Ziekenhuis (Schiedam). De zorginstelling heeft een duidelijke missie en kernwaarden: Bekwaam, Betrouwbaar, Liefdevol, Verbindend en Inspirerend. Om topzorg te kunnen realiseren, worden alle medewerkers – van schoonmaker tot arts – bijgeschoold in hun vakgebied, waarmee de zorginstelling zich onderscheidt als opleidingsziekenhuis.

“Waar dit voor medisch en zorgpersoneel allang heel gebruikelijk is, was dit voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend. Vanwege de grote rol van de schoonmaak in het proces van patiëntveiligheid is een paar jaar geleden besloten om ook facilitaire medewerkers met regelmaat passende vakopleidingen te laten volgen om het vak te leren en ervoor te zorgen dat kennis en vaardigheden up-to-date blijven”, legt Nicole Mol van facilitair opleider UL-Team uit.

Van weerstand naar verstand
Verwachtingen polsen, behoeften peilen, taken uniformeren, de inzet van mensen bekijken, tegenstand overwinnen, opleiden; ze vormden onderdeel van de professionaliseringsslag in Franciscus Vlietland. “De kennis onder de schoonmakers was er wel, maar moest worden bijgeschaafd. Natuurlijk, ook bij ons had niemand zin in een opleiding, want ‘we weten het wel’. En nu is iedereen zo tevreden en blij. Heel fijn dat UL-Team vanaf de start al met ons meedacht en nog steeds meedenkt”, vertelt Branka. Alle 90 eigendienst schoonmaakmedewerkers, die in vaste dienst of in het weekend werken, hebben onder meer een praktijktraining schoonmaken met microvezel in de gezondheidszorg voltooid, gericht op kennis over infectiepreventie en de rol van schoonmaak.

Zorgcompetenties
Dat schoonmaken in een zorgomgeving topsport en bijzonder is en bepaalde competenties vereist, merkt Branka terloops ook op. “Het welzijn van de patiënt staat voorop, daar draait alles om. Als schoonmaker moet je inzien en rekening houden met de omstandigheden en situatie. Patiënten kunnen zich vervelend voelen, ziek zijn en bang voor besmettingen of in gesprek met een arts zijn. Je moet behoorlijk sensitief en alert zijn voor alles wat er om je heen gebeurt.” Niet verwonderlijk dat Branka met UL-Team al bezig is met het opleidingstraject voor volgend jaar en daarvoor als specifiek thema hospitality heeft gekozen.

Hecht team
Branka vervolgt: “Daarnaast moeten we als schoonmaakteam onmenselijk veel werk verzetten, tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. Poliklinieken, kantoren, operatiekamers, apotheek: het moet allemaal schoon zijn. Als schoonmaker ben je onzichtbaar als het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kom je wel in beeld. Ik durf mijn handen voor mijn team in het vuur te steken. We hebben een hecht team, er is weinig verloop en kennen geen arbeidskrapte. Als ik een vacature uitzet, krijg ik vaak telefoontjes. Ik vind schoonmaak een oprechte leuke tak van sport!”

Gezamenlijke visie
Nicole tot slot: “Afdelingsmanager Schoonmaak Branka Grmas ziet training als een belangrijke tool om haar waardering voor haar medewerkers te laten blijken. Ze weet dat training niet alleen zorgt voor meer kennis en vaardigheden, maar ook een belangrijke bijdrage levert aan een trots gevoel en werkplezier. Facilitaire medewerkers zijn vakmensen en willen ook zo gezien worden. Dit sluit helemaal aan bij de visie van UL-Team. We zijn dan ook trots op deze samenwerking!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 april 2023

Veilig, intercultureel samenwerken biedt groei

“Veilig werken is werken binnen een integere sfeer waar je open kunt zijn en respect hebt voor elkaars mening of cultuur.” Maar in de praktijk blijkt dat samenwerken met...

24 september 2019

Uniek opleidingsproject: 4 schoonmaakbedrijven adopteren studenten op Schiphol

De vier partijen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak van de terminal op Schiphol, hebben een klas van het MBO College Airport ‘geadopteerd’. Asito, Hago Airport Services, ISS Facility...

25 maart 2022

Praktische ‘chunks’

Hoe houd je deelnemers van schoonmaakopleidingen betrokken, ook na de lessen? Adinda Venneker van Ul-Team bedacht het idee om ieder na een leerdag korte ‘chunks’ toe te sturen. Korte...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

24 juni 2025

𝗨𝗟-𝗧𝗲𝗮𝗺 𝗯𝗲𝗵𝗮𝗮𝗹𝘁 𝗠𝗩𝗢-𝗸𝗲𝘂𝗿𝗺𝗲𝗿𝗸

"We zijn trots om te delen dat UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen sinds juni 2025 officieel beschikt over het MVO-Keurmerk. Een erkenning voor onze inzet op het gebied van...

12 november 2018

Blog: De Stoel

Herinnert u zich het nog? Het tv-programma De Stoel uit de jaren 1990 tot 2009, waarin presentator Rik Felderhof markante personen met een opvallende levensstijl ontmoette. Een bijzondere plaats...

10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets...

09 maart 2019

BOMA op Zorgtotaal: “Onze jarenlange ervaring maakt ons tot specialist in hygiëne en zorg”

Met hart en ziel voor de zorg is het thema van Zorgtotaal 2019, de vakbeurs voor zorgprofessionals die aankomende week in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvindt. Het doel van...

23 november 2018

Samenvatting congres FMG en Dr. Weigert: “Make hands matters”

De opkomst van meer dan 100 leden bevestigde de interesse en vooral het grote belang van infectiepreventie. Want gevaar ligt overal op de loer: in binnen- en buitenland, thuis...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...