23 oktober 2019

30-jarige meesters in hun vak Multi Masters Group kiest voor nieuwe aanpak

Op 20 oktober 2019 vierde Multi Masters Group zijn 30e verjaardag met een groot personeelsfeest. Maar er is meer. “We slaan een nieuwe weg in. Wij zijn de eerste dienstverlener in België die een totaalpakket van facilitaire diensten in eigen beheer aanbiedt”, zegt Philip Paelinck, managing director van Multi Masters Group. “Wij kunnen onze klanten volledig ‘ontzorgen’.”

Multi Masters Group is gegroeid uit het familiale schoonmaakbedrijf Cleaning Masters. Anno 2019 telt de groep negen divisies, bijna 4000 medewerkers en realiseert ze een omzet van € 162 miljoen. Elke divisie heeft een eigen specialiteit, denk maar aan schoonmaak in de breedste zin van het woord, ongediertebestrijding, groenonderhoud, technisch onderhoud, las- en constructiewerken, catering en sinds vorig jaar ook bewakingsdiensten. Daarnaast heeft de groep een eigen uitzendkantoor. “Ondanks onze sterke groei zijn we nog altijd een familiebedrijf. Daar zijn we best fier op”, zegt Philip Paelinck.

Marktonderzoek onder klanten
Naar aanleiding van de 30e verjaardag liet Multi Masters Group een marktonderzoek uitvoeren. Dat leverde een aantal interessante conclusies op, “waarop we ons Strategisch Plan 2022 hebben gebaseerd. Onze ambitie is om binnen drie jaar een omzet van € 222 miljoen te realiseren.”

“Klanten dichten ons 4 waarden toe: respect, meesterschap, vertrouwen en familiale nuchterheid”

In het marktonderzoek werd gepeild naar de perceptie van de klanten. “Zij dichten ons vier waarden toe: respect, meesterschap, vertrouwen en familiale nuchterheid. Daar herkennen we ons perfect in. Geef toe, wie wil zulke mooie woorden niet aan zijn dienstverlening gekoppeld zien?”

Virtual reality
Uit het marktonderzoek blijkt ook dat Multi Masters Group geroemd wordt om haar inventiviteit. “De meest recente nieuwigheid is onze Multi Masters Academy, ons eigen opleidingscentrum waar onze medewerkers via virtual reality allerhande trainingen volgen. En al onze divisies gebruiken het door onze eigen mensen ontwikkelde digitale communicatie- en opvolgsysteem Multi Desk, met daaraan gekoppeld het kwaliteitsmeetsysteem QMS. Op die manier weten onze klanten op eender welk moment waar wij mee bezig zijn. Dat appreciëren ze, net als het feit dat wij sterk inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Werkpunt
Het onderzoek leverde ook een werkpunt op. “Onze klanten weten vaak onvoldoende over het brede dienstengamma dat wij aanbieden. Wie beroep doet op de schoonmaakteams van Cleaning Masters, weet bijvoorbeeld onvoldoende dat Techni Masters hem kan helpen met het technisch onderhoud van hun gebouw of hun productielijn. Daar gaan we iets aan doen.”

Antilope
De oplossing ligt voor de hand. “Vanaf nu treden we naar buiten als Multi Masters Group, als een hechte en polyvalente groep die haar klanten volledig ‘ontzorgt’. Onze bedrijfsmissie is duidelijk: ‘Via een brede waaier van diensten ervoor zorgen dat bedrijven en organisaties in heel België zich volledig op hun missie kunnen toeleggen’. Het komt erop aan te zorgen dat bedrijven kennismaken met onze brede waaier van diensten, dat ze weten dat wij hen met alle mogelijke facilitaire zaken kunnen helpen.”

Om de herkenbaarheid te vergroten, introduceerde Multi Masters Group een nieuwe huisstijl. “Al onze bedrijven hebben nu een logo waarin de antilopen – het lievelingsdier van onze stichter Paul de Schutter, vader van huidig voorzitter Nicolas de Schutter – een centrale plaats innemen. Voorts hebben we ook aandacht besteed aan de namen van onze divisies. De ‘voornaam’ verwijst naar hun specialiteit. Onze Green Masters verzorgen het groen, onze Techni Masters zijn technische bollebozen enzovoort. Om het familiale karakter van Multi Masters Group te benadrukken, krijgen alle divisies dezelfde achternaam: ‘Masters’. Onze mensen zijn meesters in hun vak, zoals blijkt uit het marktonderzoek.”

Security Masters
Enkele divisies hebben een volledig nieuwe naam gekregen. Bewakingsfirma Flanders Port Security werd omgedoopt tot Security Masters. Max & Masters, gespecialiseerd in bedrijfscatering en het organiseren van events, heet nu Catering Masters. Philii tot slot: “We zien in de nieuwe logo’s de toevoeging ‘by Samsic’ opduiken. Een verwijzing naar het Franse moederbedrijf van Multi Masters Group. Samsic is een grote speler op de Europese, facilitaire markt. “De naam Samsic doet misschien een belletje rinkelen als sponsor in het wielrennen en het voetbal. Mede dankzij hen zijn wij uitgegroeid tot de eerste dienstverlener in België die een compleet pakket facilitaire diensten in eigen beheer aanbiedt. En met dat volledige aanbod voelen wij ons helemaal klaar voor nog eens minstens 30 jaar.”

Op de foto Philip Paelinck (Multi Masters Group): “Respect, meesterschap, vertrouwen en familiale nuchterheid. Geef toe, wie wil zulke mooie woorden niet aan zijn dienstverlening gekoppeld zien?” (Foto Gert Moors/Multi Masters Group)

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 mei 2019

Preview: Gerard Spoor navigator 9e Schoonmaaktourdag op 14 juni

“Met Brabant op de navigatiesystemen zetten we in op een mooie, afwisselende en bosrijke tour door het gastvrije Brabant”, blikt Gerard Spoor van Carling Opleidingen en Qualis Insight into Quality vooruit. Op...

20 januari 2020

Cleaning Masters verzamelt water door te doen waar ze goed in zijn: schoonmaken

Cleaning Masters gebruikt veel water. “Dat is onvermijdelijk als je als schoonmaakbedrijf je klanten kwaliteit wilt aanbieden. We beseffen maar al te goed dat elders in de wereld proper...

01 januari 2019

Gelukkig 2019!

Yessss, we zijn op weg naar een nieuw, bruisend jaar. Het team van Schoonmaakjournaal wenst je een gezond en gelukkig 2019! In 2019 maken wij de overstap van content-snacks...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

12 september 2019

Glenn Laurentius (Piecom) over Schoonmaak Golfdag: “Aandacht belangrijke focus”

Als vanzelfsprekend raakte Glenn Laurentius besmet met het ‘schoonmaakvirus’; Glenn is namelijk de derde Piecom-generatie, na het initiatief van opa en oma tot een schoonmaakbedrijf dat uitgroeide tot een...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

18 mei 2022

Kijktip: Captains of Cleaning Interclean Special

Donderdag 19 mei aanstaande van 10.00 tot 11.00 uur volgt een speciale uitzending van Captains of Cleaning InterClean. Vanaf de grootste schoonmaakbeurs van de wereld doet Captains of Cleaning...

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...

10 februari 2022

10 jaar ontmoetingen met ‘kartonnetje lauwe thee’

Schoonmaakjournaal heeft in de afgelopen 10 jaar een trouwe fanbase opgebouwd. Bestaande uit branchegenoten met een warm hart voor het schoonmaakvak en in voor ‘iets nieuws’. Eén van hen...