10 februari 2022

10 jaar ontmoetingen met ‘kartonnetje lauwe thee’

Schoonmaakjournaal heeft in de afgelopen 10 jaar een trouwe fanbase opgebouwd. Bestaande uit branchegenoten met een warm hart voor het schoonmaakvak en in voor ‘iets nieuws’. Eén van hen is Sander Haas. Bij de lancering van ons digitale platform werkte hij bij Asito en plaatste als allereerste een advertentie. De redactie kijkt samen met hem naar 10 jaar Schoonmaakjournaal.

“Ik kende Petra de Bruin al toen zij nog bij Servicemanagement werkte. Onze eerste kennismaking was op Vakbeurs Facilitair, toen nog in de Brabanthallen in Den Bosch. We dronken samen een kartonnetje lauwe thee. Dat is er altijd ingebleven. Als we elkaar belden, was het steevast: ‘Wanneer drinken we weer een kartonnetje lauwe thee?’”

Sander Haas haalt enthousiast herinneringen op.
“Ik heb de start van Schoonmaakjournaal in 2012 vanaf het begin meegekregen en zag dat Petra hierin haar creativiteit kwijt kon. En ik ontdekte dat veel mogelijk was, ook gekke ideeën, vanaf het begin heb ik meegedacht. Eén van de hoogtepunten was toch wel de organisatie van de ‘Schoonmaker van het jaar verkiezing’. We dachten ‘doet de branche het niet dan doen wij het!’ Ook heb ik wel eens een blog geschreven.” Sander noemt verder dat er altijd ruimte was voor nieuwe dingen, zoals de oprichting in 2018 van het jongerenplatform FM Next Generation, om de jongeren in de branche bij elkaar te brengen en te zien/volgen hoe zij de schoonmaakmarkt opschudden.

Tip voor de toekomst
“Schoonmaakjournaal was voor Petra een uiting van haar liefde voor het schoonmaakvak, ze ging hierin ver. De kracht die via het platform doorstroomt is het helpen van elkaar door kennisdeling, positieve initiatieven en aandacht voor de mens die het vak uitvoert. Dat heeft ervoor gezorgd dat er nu een 10-jarig jubileum gevierd kan worden. Mijn tip is dan ook: ga vooral zo door, blijf anders en creatief, er is al genoeg van hetzelfde.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

26 augustus 2022

Jubileum vieren in de lucht

Eerder dit jaar bestond All Cleaning Products vijf jaar. Dat moest nog gevierd worden. Op vrijdag 12 augustus was het dan zo ver. Het team van het in Lisse...

19 februari 2019

Groene koplopers Hijman en Raggers: “Niet goed dat wij ons op dit vlak onderscheiden”

Het is zonde om plastic flessen weg te gooien. Die kunnen we hergebruiken, als fles of als grondstof voor bijvoorbeeld kunststof meubilair. Net zoals we met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen grondstoffen...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

17 augustus 2022

Innovaties van morgen én overmorgen

Dit jaar is CSU voor de vijfde keer op zoek naar slimme innovaties en eigenzinnige visies binnen de brede facilitaire branche. Een lustrumeditie waarbij ze branchegenoten vraagt mee te...

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

07 februari 2023

College Tour met Jacco Vonhof

Schoonmakend Nederland en lobby. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en belangrijk voor haar leden. Maar wat is nu precies lobby, hoe werkt het en welke onderwerpen zet jij...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: positieve en blije momenten corona en schoonmaak

Na twee weken vol bijzondere, bizarre maar broodnodige maatregelen om het coronavirus het hoofd proberen te bieden, zijn we – in ieder geval ben ik – toe aan (zoveel...

10 februari 2022

Betrek branchegenoten en blijf ons verrassen!

Edgar van Engelen schrijft met enige regelmaat blogs voor Schoonmaakjournaal. Een initiatief dat tien jaar geleden startte bij ons platform. Hij kijkt met veel plezier terug op 10 jaar...

15 mei 2019

Sidney Fortman (RUFO): “Onze medewerkers willen alleen nog werken met Smart Cleaning”

“Door onze opdrachtgever zijn wij met Smart Cleaning in aanraking gekomen”, Sidney Fortman, algeheel directeur bij RUFO Schoonmaakdiensten moet er om glimlachen. “Ons bedrijf werkt samen met Portaal, één van...