27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om dat ook te doen’, reageerde toenmalig president van de Verenigde Staten, Obama, op de dood van Steve Jobs op 5 oktober 2011. Tijdens de brainstormestafette begin deze zomer noemden de jongeren van het platform FM Next Generation Steve Jobs het vaakst als influencer. In de Schoonmaakjournaal-serie Zomergasten boden we deze zomer influencers een podium. Ter afsluiting van deze serie maken we ruim baan voor de man die de wereld op z’n kop zette: met gamen, (tele)communiceren en muziek luisteren.  

Ook een bedrijf dat nu een biljoen waard is, kan in een garage beginnen: in 1976 was daar de start-up (kenden we dat begrip toen al?) van Steve Jobs en jeugdvriend Steve Wozniak. De legendarische oprichter Jobs bouwde Apple op en uit tot een mondiaal bedrijf, dat met de iPod, iPhone, iPad, iTunes en Apple Watch geschiedenis schreef. Apple werd in 2013 uitgeroepen tot het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Hoe bereikte Steve dat? Door zijn perfectionisme, extreme focus op mooie en gebruiksvriendelijke producten, zijn oog voor details, door risico’s te nemen, geen compromissen te sluiten en door keihard te werken; zo’n 90 uur per week. Overigens was Steve niet buitengewoon intelligent, wel geniaal, instinctmatig, verrassend, magisch, marketing gedreven en in staat om de wereld van (mobiele) technologie op z’n kop te zetten.

Fascinatie voor technologie
Zijn fascinatie en liefde voor de wereld van elektronica begon al op jonge leeftijd. Na zijn middelbare school studeerde hij ‘een blauwe maandag’ aan het Reed College. Hij besloot te gaan werken, solliciteerde bij videogamebedrijf Atari en werd aangenomen om spelletjes te ontwikkelen. Voldoende verdiend, dus trok Steve de spirituele wijde wereld. Dat bleek niet Steves ding te zijn; hij keerde terug naar de Verenigde Staten en zocht zijn jeugdvriend Steve Wozniak op, die een personal computer had gebouwd en die aan Steve toonde. De twee mannen besloten de handen ineen te slaan en samen te gaan werken.

Apple zette de wereld van (mobiele) technologie op z’n kop

Find an enemy
De verkoop van 25 Apple I-machines leidde tot de officiële oprichting van Apple Corporation op 1 april 1976 door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Een kant-en-klare computer in plaats van computer-bouwpakket, dat was hun innovatieve handelswaar. De mannen boekten succes, vielen op en werden reeds in 1976 gevraagd voor het Personal Computer Festival, waar Jobs voor het eerst de kracht van marketing ervoer. En marketing bedrijven kon Steve als de beste. Make a Great Product | Turn Consumers Into Evangelists – Not Just Customers | Find an Enemy; Postcron.com zette Steve Jobs’ 10 ‘amazing’ marketinglessen op een rij. En ja, ze zijn ‘amazing’. Zo ook het feit dat Steve op zijn 25e reeds multimiljonair was.

Bij een nieuw Apple-product legde Steve de boodschap altijd in één regel uit

Duidelijke visie, duidelijke boodschap
Apple heeft een duidelijke visie: geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product legde Steve de boodschap altijd in één regel uit: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt. Don’t Sell Products, Sell Dreams.

Zijn beste marketingcampagne ooit was die van Think Different in 1997, het moment waarop Steve na 13 jaar terugkeert bij Apple. Het bedrijf staat op de rand van faillissement. Steve maakt schoon schip, gooit het roer om, hervindt de focus op innovatie, en geeft het startschot voor de ommezwaai met de bekroonde marketingcampagne Think Different, hetgeen vertelt waar Apple voor staat. Via deze link naar YouTube vind je het filmpje over Think Different.

Amazing…
De dood van Steve Jobs op 5 oktober 2011 op slechts 56-jarige leeftijd raakte velen. Meer dan een miljoen mensen van over de hele wereld deelden hun herinneringen aan, gedachten over en gevoelens voor Steve. Zo’n aantal is ‘amazing’ om nog maar eens een Steve term te gebruiken.

Apple figures (bron Wikipedia) 
aantal werknemers 2018: 132.000 
omzet in 2018: US$ 265 miljard
meest verkochte product: iPhone, 218 miljoen (60% van de totale omzet) tegen 40 miljoen iPads en ruim 18 miljoen Mac’s
grootste afzetmarkt: Noord-Amerika (42% van de omzet), gevolgd door Europa (24%) en de Volksrepubliek China (20%)

Over onze themaserie Zomergasten 2019
Voor de derde serie Zomergasten ging de redactie deze zomer in gesprek met klanthousiaste Feike Cats, directeur van Houden van Klanten en inspirator op het 2e FM Next Generation-event bij Facility Trade Group, #cleanfluencer Tugrul Cirakoglu, directeur-eigenaar van de Frisse Kater – disrups in extreme reiniging, Jacco Vonhof, directeur van Novon Schoonmaak en voorzitter van MKB Nederland, en Herman Zondag, directeur Customer Experience van AFAS Software en gastheer van het FM Next Generation inspiratie-event Verbinding op 1 oktober.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

08 januari 2019

Jack Stuifbergen (Breedweer): “Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak”

De nieuwe schoonmaakcao: meer loon, hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Wie gaat dat betalen? De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Waren onze...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

13 maart 2018

Technische innovaties drukken stempel op zakendoen

De toekomstverkenning Connect2025 laat zien dat de rol van de techniek in de komende zeven jaar groter zal zijn dan ooit tevoren. De energietransitie, circulaire economie, verstedelijking en digitalisering...

25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

01 januari 2019

Gamechanger Schoonmaakjournaal stapt over op nieuwe soort journalistiek

“Niemand zit te wachten om een persbericht over een samenwerking, gunning, nieuw product of ISO-certificering drie keer of nog vaker per nieuwsbrief te ontvangen of op weer een andere...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...