10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het bedrijf waar ik afstudeerde, kon ik blijven en zo startte ik met de verkoop van reinigingsmachines. Inmiddels zijn we door overnames en fusies gegroeid naar een landelijke speler op het gebied van reinigingssystemen en machines, hygiënische voorzieningen en non-food horecaproducten. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor reinigingsmachines en de techniek die erbij komt kijken. Daaruit put ik mijn energie, heb ik inmiddels ook een klein beetje kennis van, die ik kan gebruiken om onze opdrachtgevers te helpen met machine-gerelateerde vraagstukken.

Want in de wereld van reinigingsmachines gebeurt altijd wel iets. Een markt met ontelbaar veel producenten, kleuren, smaken en kwaliteiten. Iedereen heeft hierin zijn eigen voorkeuren en dat is ook goed. Interessant is natuurlijk de al veel besproken ontwikkeling van robotisering. Ik geloof wel dat we nu aan de vooravond staan van de definitieve doorbraak van de robot. Of zoals ik al heb gehoord en geadopteerd: de cobot.

Voor zover ik op dit moment kan beoordelen, gaat een robot nooit alle schoonmaaktaken van de mens overnemen. Het waarnemen van de mate van vervuiling en signaleren van (nare) geuren is en blijft mensenwerk. Met name het laatste is natuurlijk erg belangrijk in de schoonmaak, onze neus bepaalt immers 70% van onze schoonbeleving van een bepaalde ruimte. De frequente, repeterende en saaie werkzaamheden worden inmiddels al steeds vaker uitgevoerd door een robot. Door de inzet van robots voor dit soort werkzaamheden is een kwaliteitsslag snel gemaakt en kan de focus op andere taken worden gelegd. Ik verwacht dan ook dat we binnen nu en 2 jaar een toename gaan zien in het gebruik van autonome reinigingsmachines.

Ook is pay-per-use een hot item. Hiermee hebben we in de hotelwereld goede ervaringen opgedaan en zien we een enorme toename. Met betrekking tot reinigingsmachines merk ik nog wel wat terughoudendheid in de markt. Een veel gehoord antwoord is “als ik die machine nodig ben, dan koop ik hem toch gewoon!”. Om even later in de leaseauto te stappen naar de volgende afspraak. ? Dat is niet logisch. Er zijn namelijk fantastische leaseconcepten met flexibele totaaloplossingen voor zowel de aanschaf als het onderhoud van de reinigingsmachines. Misschien moeten we nog even wennen aan het idee om ook een reinigingsmachine te leasen.

Ik denk dat als iedereen in onze branche, van producent tot groothandel en schoonmaak/- facilitairbedrijf de deuren openzetten, meer gaan samenwerken en kennis & data delen, ontwikkelingen en innovaties sneller en beter tot stand komen. Met enig regelmaat bezoek ik beurzen voor totaal andere markten. Daar zie ik ontwikkelingen die door de producent, groothandel, gebruiker en soms zelfs door concurrenten met elkaar zijn opgezet. Alles met als doel: het verder ontwikkelen en vooral leuker maken van ons werk. Dus roep ik op: open de deur en deel!

Rutger Kerkdijk,
manager Machines & Services Facility Trade Group

Fan van FM Next Generation, inspiratieplatform voor young professionals tot 35 jaar met passie voor schoonmaak en facility management.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...

08 juli 2019

Events pakken hoofdrol in top 5 juni op Schoonmaakjournaal

Juni 2019, het was de maand van evenementen. Veel evenementen. Met de 4e editie van De Dag van de Schoonmaker, het 3e event van jongerenplatform FM Next Generation, de 9e editie van...

08 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

25 oktober 2022

Leer meer over ozon in 7 stappen

Doe mee aan het webinar over Ozon op 3 november om 14.00 uur. Consensus Group organiseert dit webinar met Dr Xu, de wetenschappelijke expert in ozon. Je kent haar...

01 december 2019

Hans van Blijenbergh sales ambassadeur i-team Global BeLux en Frankrijk

i-team Global heeft per 18 november haar salesorganisatie versterkt met de komst van Hans Van Blijenbergh. Hans wordt verantwoordelijk voor de salesactiviteiten van i-team Global in Frankrijk, België en...